صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۸۴۵

قیام مسلحانه بر ضد اسلام

همانطور که در شماره پیشین اشاره کردیم، در 19 فروردین ماه 1360 دادستانی کشور با صدور اطلاعیه 10 ماده‌ای، مناسبات فعالیت سیاسی و گروه‌هایی را که همچنان مسلح بودند، ترسیم کرد و حضرت امام خمینی(ره) نیز طی سخنانی به گروه‌های مسلح و از جمله سازمان مجاهدین خلق هشدار داد تا اسلحه را کنار گذاشته و به آغوش ملت باز گردند[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
همانطور که در شماره پیشین اشاره کردیم، در 19 فروردین ماه 1360 دادستانی کشور با صدور اطلاعیه 10 ماده‌ای، مناسبات فعالیت سیاسی و گروه‌هایی را که همچنان مسلح بودند، ترسیم کرد و حضرت امام خمینی(ره) نیز طی سخنانی به گروه‌های مسلح و از جمله سازمان مجاهدین خلق هشدار داد تا اسلحه را کنار گذاشته و به آغوش ملت باز گردند؛ اما سازمان در مواجهه با اظهارات حضرت امام(ره)، نامه‌ای خطاب به ایشان نوشت که در آن بدون پذیرش تحویل سلاح، از موضوع مظلوم و حق به جانب و در عین حال مدعی قدرت، به تهدید برخاست و از عکس‌العمل‌های خشونت‌بار و قهرآمیز سخن گفت!
حضرت امام(ره) در روز 21 اردیبهشت ماه در دیدار با جمعی از روحانیون آذربایجان به این نامه سازمان واکنش نشان دادند که در واقع می‌توان آن را آخرین اتمام حجت با سازمان به شمار آورد. ایشان با صراحت و قاطعیت تمام فرمودند: «آنهایی که این‌طور هم با قلم‌های‌شان، علاوه بر تفنگ‌های‌شان، با ما معارضه دارند ما به آنها کراراً گفته‌ایم و حالا هم می‌گوییم که مادامی که شما تفنگ‌ها را در مقابل ملت کشیده‌اید، یعنی در مقابل اسلام با اسلحه قیام کرده‌اید، نمی‌توانیم صحبت کنیم و نمی‌توانیم مجلسی با هم داشته باشیم. شما اسلحه‌ها را زمین بگذارید و به دامن اسلام برگردید، اسلام شما را می‌پذیرد و اسلام هوادار همه شماها هست.
 فقط گفتن به اینکه ما حاضریم [کافی نمی‌باشد] و در آن نوشته‌ای که نوشته‌اید، در عین حالی که اظهار مظلومیت‌های زیاد کرده‌اید، لکن باز ناشی‌گری کردید و ما را تهدید به قیام مسلحانه کردید. ما چطور با کسانی که قیام مسلحانه بر ضد اسلام می‌خواهند بکنند می‌توانیم تفاهم کنیم؟ شما این مطلب را، این رویه را، ترک کنید و اسلحه‌ها را تسلیم کنید و اگر می‌گویید ما به قانون، در عین حالی که رأی نداده‌ایم، لکن سر به او می‌سپاریم و قبول داریم او را، به قانون شما، عمل کنید و قیام بر ضد دولت، که بر خلاف قانون است و قیام مسلحانه که بر ضد قانون است و اسلحه داشتن که بر ضد قوانین کشور است، به اینها عمل کنید، ما هم با شما بهتر از آن طوری که شما بخواهید عمل می‌کنیم. ما می‌خواهیم با آغوش باز همه گروه‌هایی که هستند، بپذیریم و همه منحرفین را میل داریم که به استقامت برگردند. اسلام برای همین آمده است. اسلام آمده است که راه مستقیم انسانیت را به مردم، به جهان، ارائه بدهد و حتی‌الامکان هم خودش تعقیب کند برای برگرداندن منحرفین به راه راست اسلامی. اسلام، بلکه تمام مکتب‌های توحیدی در طول تاریخ، برای اصلاح بشر آمده است. پیغمبر اکرم برای این مشرکینی که به جهنم خودشان را می‌فرستادند، برای‌ اینها تأسف می‌خورد، غصه می‌خورد برای اینها. اسلام دین رحمت است، دین عدل است. دیانت قانون است، شما به قوانین اسلام سر بگذارید، گردن فرو بیاورید. 
کشور اسلامی ما، همه شما را می‌پذیرد و من هم که یک طلبه هستم با شما حاضرم که در یک جلسه، نه در یک جلسه، در ده‌ها جلسه، با شما بنشینم و صحبت کنم، لکن من چه بکنم که شما اسلحه را در دست گرفته‌اید و می‌خواهید ما را گول بزنید.
شما الآن می‌بینید که بعضی احزابی که انحرافی هستند و ما آنها را جزء مسلمین هم حساب نمی‌کنیم، مع ذلک، چون بنای قیام مسلحانه ندارند و فقط صحبت‌های سیاسی دارند، هم آزادند و هم نشریه دارند به‌طور آزاد. پس بدانید که این‌طور نیست که ما با احزاب دیگری، با گروه‌های دیگری، دشمنی داشته باشیم. ما البته میل داریم که همه گروه‌ها و همه احزاب به اسلام برگردند و راه مستقیم اسلام را پیش بگیرند و همه مسلم بشوند. بر فرض اینکه نشدند، مادامی که آنها با ما جنگی ندارند و با کشور اسلامی جنگی ندارند و در مقابل اسلام قیام مسلحانه نکرده‌اند، به‌طور آزاد دارند عمل می‌کنند و به‌طور آزاد حرف‌های‌ خودشان را دارند می‌زنند، لکن شما بنای بر این مطلب ندارید. من اگر در هزار احتمال یک احتمال می‌دادم که شما دست بردارید از آن کارهایی که می‌خواهید انجام بدهید، حاضر بودم که با شما تفاهم کنم و من پیش شما بیایم؛ لازم هم نبود شما پیش من بیایید. حالا هم به موجب احکام اسلام نصیحت به شما می‌کنم؛ شما در مقابل این سیل خروشان ملت نمی‌توانید کاری انجام بدهید. شما اگر یک وقت ملت قیام کند، مثل یک ذره‌ای در مقابل این سیل خروشان هستید.» 
تدبیر حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه شما را بدون سلاح می‌پذیرم، به نوعی سران سازمان را  در بن بست قرار داد و سناریوی آنان را ناکام گذاشت. «سعید حجاریان» درباره تحلیل درونی سازمان نسبت به پاسخ امام(ره) با استناد به یک سند کشف شده درون گروهی به نام «تحلیل تابلو» می‌گوید: «رجوی در همین تحلیل تابلو می‌گوید ما با این رندی نفهمیدیم که چکار باید بکنیم، قبلاً‌ تحلیل کرده بودیم که یا (امام) می‌گوید: «بیایید» و ما میلیشیا را راه می‌اندازیم و قدرت‌نمایی می‌کنیم یا می‌گوید:‌ «‌نمی‌خواهد بیایید» ما را قبول ندارد؛ اما اینکه بگوید اگر شما اسلحه‌تان را بر زمین بگذارید من می‌آیم، قابل پیش‌بینی نبود.» 
سازمان برای رهایی از بن‌بست ناشی از پاسخ مشروط امام(ره)، توجیه عدم تمکین عملی از درخواست امام(ره) برای خلع سلاح را طی نامه‌ای با هماهنگی قبلی به بنی‌صدر اعلام کرد و شرط گذاشت که اگر وی در مقام عالی‌ترین مقام رسمی کشور اجرای قانون اساسی را تضمین و وسایل اجرای این تضمین را ارائه کند و تأمین سیاسی کافی برای سازمان نماید، برای تحویل سلاح‌های خود اعلام آمادگی خواهند کرد. بنی‌صدر هم در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از دادن تضمین، اظهار ناتوانی کرده و عملاً‌ با موجه جلوه دادن موضع سازمان راه را گشود تا سازمان از بن‌بست پدید آمده رهایی یابد. 
به نوشته روزنامه «کیهان» که در آن زمان تحت مدیریت حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی بود، «آقای رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده کل قوای تلویحاً‌ به مجاهدین خلق می‌گویند که سلاح بر زمین نگذارید، چون قانون اجرا نمی‌شود.» سیدعطاءالله مهاجرانی، نماینده مجلس نیز ضمن تحلیل و تمجید سخنان امام(ره) چنین اظهار نظر کرد: «دقیقاً‌ این طور به نظر می‌رسد که مخالفت‌های سیاسی مجاهدین خلق به طور مشخص زمینه‌ساز اقدامات مسلحانه آنهاست. با این توضیح که حرکت سیاسی خود را طوری تنظیم کرده‌اند که علی‌الظاهر به هواداران خود این طور بباورانند که مبارزه مسلحانه و براندازی جمهوری اسلامی تنها راه نجات آنهاست.» 
سازمان سلاح‌های خود را هیچ گاه تحویل نداد و حدود یک ماه بعد این سلاح‌ها را برای ترور و کشتار مردم به کار گرفت.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات