صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۶۱
نگاهی به عملکرد یک ساله نهاد صیانت‌کننده از انقلاب اسلامی

سال پر مجاهدت پاسداران و بسیجیان

سردار سلامی در جایی تأکید می‌کند، حجم دستاوردهای دفاعی سپاه بسیار زیاد شده است؛ به صورتی که روزانه این دستاوردها در جای جای سپاه در حال رونمایی است و به یک روند عادی تبدیل شده است. امسال هم همین روند جاری بود[...]

«برادران عزیز جهاد تعطیلی‌بردار نیست، تا دشمن داریم تهدید داریم و تا تهدید هست جهاد هم هست.» این جملات برگرفته از سخنان نماینده ولی‌فقیه در سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی است. بر همین مبنا قصد داریم تا مروری موضوعی بر مسئله جهاد پاسداران در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم.

دستاوردها یک روند شده
سردار سلامی در جایی تأکید می‌کند، حجم دستاوردهای دفاعی سپاه بسیار زیاد شده است؛ به صورتی که روزانه این دستاوردها در جای جای سپاه در حال رونمایی است و به یک روند عادی تبدیل شده است. امسال هم همین روند جاری بود؛ اما پرتاب دومین ماهواره نظامی ایران با تلاش نیروی هوافضای سپاه در آخرین روزهای سال گذشته، اعلام دست یابی به موشک هایپرسونیک، آب‌اندازی شناور نظامی نوین شهید سلیمانی نیروی دریایی و نیز افتتاح برخی پروژه‌های عمرانی بزرگ کشور با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برخی مباحث مهم این حوزه است.

موضوع محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری
از مباحث جاری سپاه در رده‌های عمده و سپاه‌های استانی است. با موج کرونا هم بحث کمک مؤمنانه شکل جدی به خود گرفت و هر سال هزاران سری جهیزیه، ميليون‌ها بسته معیشتی، صدها هزار طرح ریز و درشت عمرانی، هزاران منزل محرومان و... با تلاش مجموعه سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی در حال اجراست؛ اما این همه مسئله نیست، توجه به چوپانان و شبانان به منزله یکی از مهم‌ترین اقشار در تأمین امنیت غذایی و گوشت قرمز مدنظر قرار گرفته و بسته‌های حمایتی از این قشر در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه اجرا می‌شود. در امر محرومیت‌زدایی البته مناطقی هم در کشور با توجه ویژه سپاه در حال پیگیری امر مهم محرومیت‌زدایی است؛ از جمله در شمال خوزستان منطقه اندیکا که همین جا باید یاد مرحوم شهید جهادگر اسماعیل احمدی را که زحمات فراوانی در این مسیر کشید، گرامی داشت.

عرصه علم
در سپاه دو حوزه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و جهادهای خودکفایی پیشتازان علم و دانش هستند. در بحث دانشگاه‌ها، دانشگاه جامع امام حسین(ع) در سال ۱۴۰۱ ارتقای خوبی در رتبه‌های علمی و همچنین تولید علم و پیوند دانشگاه و صنعت صورت گرفت، توافق این دانشگاه با شرکت ایران خودرو با رویکرد تحول در این صنعت نمونه‌ای از این موضوع است‌. مجموعه‌های جهاد خودکفایی و مجموعه تحقیقات صنعتی سپاه هم در سال تولید دانش‌بنیان در اوج تولید نیازهای دفاعی انقلاب اسلامی در حرکت هستند. نمونه بخشی از این تلاش‌ها شاید امروز در تسلیحات مدرن و بومی سپاه تبلور یافته و ضریب وابستگی به محصول خارجی را به صفر نزدیک کرده است.

نهضت روشنگری
فعالیت فرهنگی و تبلیغی در سپاه یکی از مسائل مهم است که در قالب جهاد تبیین و روشنگری بخشی از آن انجام می‌شود. معاونت‌های مربوطه در سپاه فعال هستند و مجموعه پاسداران، خانواده‌ها، بسیجیان و عموم مردم از این امر بهره می‌گیرند. حجم انبوه عملیات روشنگری در معاونت سیاسی و فعالیت فرهنگیاران، سخنرانان، مربیان و استادان در این زمره است.

مقابله با اغتشاشات
اما میانه امسال با فتنه روسری ژینا، سپاه کمی تغییر مأموریت داد و وارد مقابله با این فتنه‌ها شد، مقابله با اغتشاشگران و روشنگری و شناسایی دست‌های پنهان و پیدا و مقابله با مرکز راهکنشی هدایت تحرکات در اقلیم کردستان عراق و نیز مقابله با تحرکات در استان سیستان بلوچستان در وجه مسلحانه، و مقابله با اغتشاشگران بدون سلاح و توجیه معترضان از اقداماتی بود که توانست ۸۰ روزه آتش این فتنه را کم فروغ کند.شهدایی هم در این مسیر تقدیم انقلاب شد. آرمان عزیز و روح‌الله عجمیان و تعداد دیگری پاسدار و بسیجی مظلومانه در این وقایع به شهادت رسیدند. مقابله با جدایی‌طلبان شمال‌غرب هم سبب شد قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) در کنار اعلام گزینه پاکسازی مقرها و پایگاه‌های گروه‌های مسلح بمباران و انهدام آنها را از خاک ایران اجرا کند و فرصتی به دولت عراق برای مقابله با این گروه‌ها پیش از حمله زمینی بدهد.جنگ قره باغ هم مسئله مهم امسال در مرزهای شمالی بود که منجر به اجرای رزمایش‌های مهمی شد، تمرین عبور از ارس پیام لازم رزمایش را ارسال کرد.رژیم صهیونیستی نیز بارها تهدید حمله تأسیسات هسته‌ای ایران را در دستور کار قرار داد و رزمایش‌های سپاه و حمله موشکی و پهپادی به نمونک ۱۰۰ درصدی تأسیسات هسته‌ای دیمونا در فلسطین اشغالی پیام و پاسخ لازم را ارسال کرد.

عرصه عمران و سازندگی
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) بزرگ‌ترین کارگاه عمرانی طول تاریخ تمدن کشور را در سراسر کشور دایر کرده و هر هفته و هر ماه این طرح‌ها افتتاح شده و می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات