صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۶۵

اشد مجازات

طی روزهای گذشته و همزمان با استمرار روند مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور و کشیده شدن دامنه این ماجرا به چند استان دیگر، شاهد اقدامات گسترده مسئولان امنیتی و قضایی برای یافتن سرنخ‌های این جنایت بودیم. طبق گفته مسئولان وزارت کشور[...]
پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

طی روزهای گذشته و همزمان با استمرار روند مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور و کشیده شدن دامنه این ماجرا به چند استان دیگر، شاهد اقدامات گسترده مسئولان امنیتی و قضایی برای یافتن سرنخ‌های این جنایت بودیم. طبق گفته مسئولان وزارت کشور، تا کنون برخی مدارس در شش استان کشور درگیر ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان شده‌اند و هیچ دانش‌آموزی با عوارض جانبی ناشی از مسمومیت مواجه نشده و خبرهایی مبنی بر فوت یا فلج‌شدن یا نابینایی دانش‌آموزان بر اثر مسمومیت، کاملاً کذب است.

ارتباط عاملان مسمومیت‌ها با رسانه‌های معاند
وزارت کشور شش روز پس از مأموریت یافتن از سوی رئیس‌جمهور در خصوص ریشه‌یابی و رسیدگی فوری به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان، غروب روز‌ ۱۶ اسفند در سومین بیانیه خود درباره این موضوع، از یافتن چندین سرنخ و دستگیری تعدادی از افراد و عاملان این اقدام جنایتکارانه خبر داد. در این بیانیه آمده بود: «در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در واجا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراجا در شش استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش‌آموزان منجر شده است، شناسایی و دستگیر شدند.»
همچنین، در این بیانیه تصریح شده بود: «برابر اطلاع واصله در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است. یکی از اعضای این تیم ضمن انتقال مواد تحریک‌کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش‌آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش‌آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش‌آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش‌آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره‌برداری شود که اطلاعات تکمیلی از این دستگیری‌ها پس از پایان تحقیقات توسط سازمان‌های ذی‌ربط به اطلاع خواهد رسید.»

اشد مجازات در انتظار جنایت‌کاران
رهبر معظم انقلاب روز ۱۵ اسفند پس از کاشت نهال در روز درختکاری با اشاره به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در تعدادی از مدارس کشور، گفتند: «اطّلاع دارم که در زمینه مسمومیت دانش‌آموزان، مسئولین نشسته‌اند بحث کرد‌ه‌اند و تلاش می‌کنند، وظایف را مشخّص کرده‌اند. من می‌خواهم تأکید کنم که این مسئله را به جدّ باید تعقیب کنند. مسئله، مسئله‌ مهمی است. اگر واقعاً دست‌هایی در کار باشد و افرادی، گروه‌هایی، در این زمینه دخالت داشته باشند، این جنایت بزرگ و غیر قابل اغماضی است. اگر کسانی در این کار دست دارندـ که بلاشک لابد کسانی دست دارند؛ به یک نحوی حتماً کسانی دست دارند ـ بایستی دستگاه‌های مسئول، دستگاه‌های اطلاعاتی، دستگاه‌های انتظامی دنبال کنند و سررشته‌ این جنایت را پیدا کنندـ هم عاملین را، هم مسبّبین را ـ و اینها بایستی به اشدّ مجازات محکوم بشوند و درباره‌ اینها اشدّ مجازات بایستی اجرا بشود. چون این یک جنایت کوچکی نیست؛ این جنایتی است هم در حق معصوم‌ترین عناصر یک جامعه ـ یعنی کودکان ـ و هم موجب رعب و موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌هاست؛ اینها چیزهای کوچکی نیست. اینها را بایستی با جدیت دنبال کنند و این را همه بدانند که اگر چنانچه کسانی محکوم شدند، عفوی هم در مورد اینها وجود نخواهد داشت و حتماً بایستی مجازات بشوند و مجازات اینها موجب عبرت بشود.»
از سوی‌ دیگر، طی هفته گذشته، به دستور رئیس‌جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شد. در این کارگروه، افزون بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رؤسای چهار کمیسیون «امنیت ملی»، «بهداشت»، «آموزش و پرورش» و «شوراها» را مأمور بررسی دقیق موضوع مسمومیت دانش‌آموزان و ارائه گزارش آن به صحن مجلس در اسرع وقت کرد.

سلبریتی‌های التهاب‌آفرین در رصد دستگاه قضا
اما در این روزهای حساس که نیاز به همدلی و همراهی میان مردم و مسئولان از همیشه بیشتر است، باز هم شاهد شبهه‌افکنی، التهاب‌آفرینی و دروغ‌گویی‌های تعدادی از سلبریتی‌های پرمدعا در زمینه مسمومیت‌های دانش‌آموزان بودیم. این سلبریتی‌های فرصت‌طلب که هم از توبره می‌خورند و هم از آخور، دوشادوش رسانه‌های معاند فارسی‌زبان ایستادند و بدون ذره‌ای توجه به نقشه‌های دشمنان خارجی و عوامل نفوذی آنان برای برهم زدن نظم و امنیت جامعه، ضمن بیان مطالب طعنه‌آمیز و متهم‌سازی نظام به شیمیایی کردنِ دختران در مدارس، از اولیای دانش‌آموزان خواستند که مانع حضور فرزندان‌شان د‌ر مدارس شوند؛ دفعه اولی نیست که این به اصطلاح هنرمندها و سلبریتی‌ها که با پول بیت‌المال و مجوزهای دستگاه‌های فرهنگی کشور معروف شده و در فضای مجازی برای خود دنبال‌کنندگانی پیدا کرده‌اند، در سخت‌ترین و حساس‌ترین شرایط، با طرح مطالب خلاف‌واقع، اقدام به بدبینی مردم به نظام می‌کنند.
در همین زمینه، رئیس قوه قضائيه در جریان دیدار با اقشار گوناگون مردم استان اصفهان، از دستور خود به کلیه مراجع و مراکز قضایی کشور درباره احضار افراد التهاب‌آفرین و دروغ‌پراکن در قضیه مسمومیت‌های دانش‌آموزان خبر داد و گفت: «به دادگستری تمام استان‌ها دستور داده شده که شعبه‌ای را در مرکز استان برای احضار افراد التهاب‌آفرین و دروغ‌پراکن در قضیه مسمومیت‌ها اختصاص دهند؛ این افراد از دو حالت خارج نیستند، یا احراز می‌شود که سوء‌نیت دارند و همراستا با دشمن هستند، که در آن صورت به اشدّ مجازات می‌رسند و یا احراز می‌شود که سوء‌نیت ندارند، که در این صورت نیز نمی‌توان در قبال آنها اغماض کرد و برخورد قانونی با آنها به عمل خواهد آمد.»

عاملان و مباشران مسمومیت‌‌ها «مفسد فی‌الارض» هستند
طبق اعلام قاضی‌القضات، اتهام قطعی عاملان و مباشران مسمومیت دانش‌آموزان «افساد فی‌الارض» بوده و مجازات آن نیز روشن است. رئیس دستگاه قضا در این رابطه تصریح کرد: «چنانچه عوامل این اقدام، مشخص، شناسایی و دستگیر شوند، بدون تردید مفسد فی‌الارض هستند و دستگاه قضایی به پرونده آنها به‌صورت خارج از نوبت و ویژه رسیدگی خواهد کرد و عناصری که به نحوی از انحاء اعم از مباشرت، مشارکت و تسبیب در این امر دخالت داشتند، به اشد مجازات می‌رسند و با آنها برخورد قاطع و بدون اغماض صورت می‌گیرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات