صبح صادق >>  جهان >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۶۷

پیشخوان

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

در مسیر فروپاشی

در شرایطی که فضای داخلی سرزمین‌های اشغالی ملتهب شده و تظاهرات علیه کابینه راست‌گرای متهم به فساد به رهبری «بنیامین نتانیاهو» تشدید می‌شود، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» در یادداشتی نسبت به عواقب خطرناک «دیوانگی» نخست‌وزیر هشدار داده و نوشت که او مسلماً منجر به «ویرانی، تجزیه و فروپاشی اسرائیل» خواهد شد. این رسانه صهیونیست در تحلیل خود به قلم «آوری میسگاو» می‌نویسد: «روزهای گذشته، روزهای خشم در خیابان‌های اسرائیل بود. این روزها به طور قطع روشن کردند که تظاهرات علیه دولت تروریستی بنیامین نتانیاهو یک جنگ است؛ جنگی که دو ماه پیش تشکیل شده؛ اما حالا به عملیات سپر دفاعی خود پناه برده است.»
«میسگاو» در بخش پایانی یادداشتش پیش‌بینی کرد: «دوران حکومت نتانیاهو طولانی نخواهد بود و میراث آن هم روشن است. نتانیاهو با خرابکاری در پروژه صهیونیستی، برای اولین بار در تاریخ خود حکومتی را بدون عامل امنیت و مسئولیت ایجاد کرد. البته او همیشه توانسته از آن به عنوان قربانی استفاده کند.»

 

تردید کاخ سفید

نشریه «هیل» در سرمقاله ویژه خود نوشت: «دولت بایدن برای حمایت آشکارا از موقعیت کی‌یف در کریمه آمادگی ندارد.» در این مقاله آمده است: «دولت آمریکا در حال حاضر هیچ تمایلی برای حمایت آشکار و روشن از طرح اوکراین به منظور بازپس گیری کریمه ندارد و واشنگتن تلاش می‌کند تا از روشن کردن موقعیت خود در مورد این موضوع خودداری کند.» براساس این مقاله، دولت بایدن در مورد موضوع کریمه، درها را باز گذاشته است. مقامات دولتی بارها از پاسخ به سؤالاتی درباره اینکه آیا واشنگتن از تلاش‌های کی‌یف برای بازپس‌گیری این شبه جزیره حمایت می‌کند، خودداری و از آن صرف‌نظر کرده‌اند تا در آینده بدان بپردازند. در این سرمقاله ویژه تصریح شده است که قانون‌گذاران آمریکایی از دولت خواستند تا موضع خود را در مورد کریمه روشن کند؛ اما مقامات همچنان در این مورد، سیاست ابهام را برگزیده‌اند. به طور خاص، این دیدگاهی است که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر آن تأکید کرده است. شبه جزیره کریمه در پی یک همه‌پرسی داخلی در سال 2014، با موافقت بیش از 96 درصد ساکنان آن از خاک کریمه جدا و به روسیه ملحق شد. در 18 مارس همان سال، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، معاهده‌ای را برای دسترسی ساکنان کریمه و بندر سواستوپول به روسیه امضا و قانون‌گذاری روسی نیز آن را تصویب کردند. با این حال، کی‌یف همواره الحاق کریمه به خاک روسیه را غیرقانونی دانسته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات