صبح صادق >>  صفحه اول >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۸۶

اولویت انتخاباتی که در پیش است

برنامه‌ریزی مبتنی بر اولویت‌ها را می‌توان مهم‌ترین اصل برای سامان دادن به هر نظام سیاسی دانست. توجه به اولویت‌ها این امکان را در اختیار حکمرانی قرار می‌دهد که از ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرده و با جهت‌گیری درست اراده‌ها، معطوف به اهداف برنامه‌ریزی شده[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
برنامه‌ریزی مبتنی بر اولویت‌ها را می‌توان مهم‌ترین اصل برای سامان دادن به هر نظام سیاسی دانست. توجه به اولویت‌ها این امکان را در اختیار حکمرانی قرار می‌دهد که از ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرده و با جهت‌گیری درست اراده‌ها، معطوف به اهداف برنامه‌ریزی شده با بیشترین شتاب حرکت کند و دستاوردهای تحول و توسعه را به طور عینی برای افکار عمومی نمایان کند و روزهای بهتر را به افکار عمومی نوید دهد.
سال 1402 یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی کشور را در خود نهفته است. برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، سرنوشت بخشی از تحولات سیاسی کشور در سال‌های آتی را نیز مشخص خواهد کرد و نتایج حاصل از آن حتی می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری را تحت‌الشعاع قرار دهد.
انتخابات آتی در شرایط متفاوتی از ادوار انتخابات گذشته برگزار می‌شود. همین امر موجب شده است تا رهبر معظم انقلاب اسلامی که معمولاً فعالان سیاسی و رسانه‌ها را از ورود زودهنگام به انتخابات انذار می‌دادند و آن را مانعی برای کارآمدی دستگاه‌های اجرایی و تقنینی می‌دانستند، در یکی از اولین دیدارهای‌شان در سال جدید، در مورد انتخابات آتی اظهارنظر داشته باشند. ملاحظاتی که چارچوب هوشمندانه‌ای را برای فعالان سیاسی و متولیان امر مشخص می‌کند. معظم‌له در جمع مسئولان کشور که از طیف‌های مختلف سیاسی در آن حضور داشتند، فرمودند: 
«مسئله‌ دیگر انتخابات آخر سال است. این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالاـ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اندـ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.»
این تأکیدات به خوبی در اولویت بودن انتخابات را برای سال جدید مشخص می‌کند. بدون شک، برگزاری انتخاباتی باشکوه و در تراز جمهوری اسلامی، یکی از مأموریت‌های مهم نظام اسلامی است که باید برای تحقق آن از الآن اندیشه کرد و مقدمات آن را فراهم آورد. تأکید رهبری بر چهارگانه «مشارکت»، «امنیت»، «سلامت» و «رقابت»، به خوبی از ابعاد گوناگون تحقق انتخابات مطلوب حکایت دارد که با توجه توأمان به چهارگانه فوق حاصل خواهد شد (که شرح نسبت میان آنها فرصت دیگری را می‌طلبد).
در مورد تفاوت‌های این انتخابات با انتخابات گذشته باید به حوادثی اشاره کرد که در پاییز سال گذشته، ذهن جامعه را مشغول و بخشی از توان جامعه را صرف کرد. سناریویی طرح‌ریزی شده که اعتماد ملت و اعتبار نظام را نشانه رفته بود و متأسفانه در این مسیر خساراتی را نیز در پی داشت!
بلوای پاییزی، فضای سیاسی جدیدی در کشور ایجاد کرده و بر حساسیت انتخابات پیش‌رو افزوده است. خط بلوا و دوقطبی‌سازی در کشور و ناآرام‌سازی خیابان هر چند با بصیرت و همراهی نکردن اکثریت ملت دچار زوال شد و با حماسه بزرگ ملت در راهپیمایی 22 بهمن به محاق رفت؛ اما سناریوی دشمن برای بازگرداندن ناآرامی، هنوز تمام نشده است. در این مسیر تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد تلاطم در بازار ارز و بازی روانی کثیف بدحال ‌سازی دانش آموزان در مدارس و مضطرب کردن خانواده‌های آنان، اقداماتی بود که دشمن طراحی کرده بود. ترفندهایی سیاسی که اقدام پایانی دشمن به شمار نمی‌آید و در برابر ترفندهای جدید باید هوشیار بود.
دشمن اگر توانش را داشته باشد، تلاش خواهد کرد خط ناامن‌سازی خیابان، بی‌اعتبارسازی نظام و ناامیدسازی مردم را تا آستانه انتخابات دنبال کند و مانع برگزاری انتخابات یا لااقل مانع از حضور باشکوه مردم در انتخابات شود. اینها خواب‌ها و توهماتی است که در سر می‌پروراند؛ اما برای تحقق آن حاضر است هزینه‌ای گزاف بدهد! 
در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات دشمن تلاش خواهد کرد تا چهارگانه مورد تأکید رهبری در انتخابات را مورد هجمه قرار دهد. از مشارکت مردم بکاهد، فضای انتخابات را ناامن کند، سلامت انتخابات را زیر سؤال برد و مانع از گرمی بازار رقابت در انتخابات شود! لذا باید در مقابل ترفندهای دشمن هوشیار بود و هرگونه حرکت در این مسیر را در نطفه خفه کرد.
با فهم این اولویت، هر اقدامی که موجب گرمی بازار انتخابات است می‌تواند اقدامی در راستای منافع ملی ارزیابی شود و هر حرکتی که موجب سردی رونق آن شود، بدون شک بازی در جورچین دشمن و تلاشی برای تضعیف قدرت ملی خواهد بود. 
هرگونه بی‌تدبیری دستگاه‌های مختلف، تصمیم‌گیری‌های ناصواب مسئولان، اظهارات ناصواب نخبگان، هیجانات غیرمنطقی گروه‌های خاص که به دوقطبی‌سازی و تولید خشم و خشونت در جامعه بینجامد، بدون شک اقدام در خدمت دشمنان و موجب کسادی بازار انتخابات خواهد شد. بنابراین، هر طرحی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید پیوست انتخاباتی داشته و با عیار آن سنجیده شود و اگر مخل مسیر انتخابات ارزیابی شود، اصلاح شود! انتخاباتی که قرار است مهر خاتمی بر تابوت فتنه‌گران باشد و ثبات و «قوّت ملّی» جمهوری اسلامی را بار دیگر در برابر بدخواهان این ملت و کشور به نمایش بگذارد. 
در این راستا، اخبار مربوط به فعال شدن بازیگران سیاسی مختلف معطوف به انتخابات می‌تواند اخبار مثبتی قلمداد شود که باید آن را به فال نیک گرفت. به ویژه آنکه این فعالیت‌ها با رعایت قواعد قانونی بازی انتخابات دنبال شود و در نهایت، آنکه حرف آخر را در پای صندوق رأی خواهد زد، مردم هستند که گزینه مدنظر خود را با رأی اکثریت به مجالس شورای اسلامی و خبرگان راهی خواهند کرد و همچون همیشه خار چشم دشمنان این سرزمین خواهند بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات