صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۲۶
هشدار رسانه‌های غربی

تابستانِ داغ، رژیم جعلی را می‌کشد

حملات نیروهای نظامی صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در محوطه مسجدالاقصی انجام شد، به طور خاص به این نکته اشاره می‌کند که تحولات اخیر پیام‌های روشنی را از تغییر معادلات راهبردیِ پیش‌روی اسرائیل و جبهه مخالفان این رژیم به ویژه در چارچوب جریان مقاومت فلسطین مخابره کرد. این پایگاه خبری در گزارش خود می‌نویسد[...]

پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» در گزارشی ضمن اشاره به درگیری‌های اخیر میان جریان مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی که پس از حملات نیروهای نظامی صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در محوطه مسجدالاقصی انجام شد، به طور خاص به این نکته اشاره می‌کند که تحولات اخیر پیام‌های روشنی را از تغییر معادلات راهبردیِ پیش‌روی اسرائیل و جبهه مخالفان این رژیم به ویژه در چارچوب جریان مقاومت فلسطین مخابره کرد. این پایگاه خبری در گزارش خود می‌نویسد، سوریه پس از لبنان و نوار غزه به سومین جبهه فعال در انجام حملات انتقام‌جویانه راکتی علیه رژیم اسرائیل تبدیل شده است. البته سوریه چندان هم با نیروی هوایی اسرائیل غریبه نیست. نیرویی که صدها حمله را در سال‌های اخیر علیه سوریه و اهدافی که اسرائیل ادعا می‌کند مرتبط با ایران و تشکیلات حزب‌الله لبنان بوده، انجام داده است. اسرائیل در نشان دادن واکنش به 34 راکت که به تازگی از لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شد، تردید داشت. با این حال، این رژیم تنها چند ساعت پس از شلیک شش موشک از قلمرو سوریه به سوی اسرائیل، اقدام به سازماندهی چند حمله هوایی به خاک سوریه کرد. تحلیلگران در اسرائیل موافقت دارند که شلیک راکت از غزه، لبنان و سوریه، در واکنش به حملات پلیس رژیم اسرائیل و شهرک‌نشینان افراطی به مسجدالاقصی در جریان ماه مبارک رمضان انجام شده است.
سه جبهه و بحران داخلی
رژیم صهیونیستی با سه جبهه علیه خود در شرایطی مواجه شده که شاهدِ مناقشات داخلی وخیمی است. مناقشاتی که وضعیت بحرانی بی‌سابقه‌ای را در تاریخ رژیم صهیونیستی تداعی می‌کند. در این راستا، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده است، «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم به نهادها و تشکیلات نظامی اسرائیل دستور داده است تا منابع و نظامیان خود را معطوف به تشدید فعالیت‌های نظارتی در اراضی اشغالی کنند.
«آموس یادلین» رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی اسرائیل گفته است: «تحولات امنیتی در اسرائیل به نقطه پایان خود نرسیده است. ما همچنان در بحبوحه و گیر و دار آنها هستیم و حتی این تحولات می‌توانند ماهیت وخیم‌تری را نیز به خود بگیرند.» یادلین در یک رشته توئیت که به تازگی آنها را در توئیتر منتشر کرده، تأکید کرده است: «تصمیم‌سازان اسرائیلی اکنون با سه معمای عمده و محوری رو‌به‌رو هستند. اول، آیا عملیات‌های موشکی گسترده اخیر علیه رژیم اسرائیل، صرفاً کار یک نهاد و تشکیلات مبارز فلسطینی بوده یا خیر؟
دوم، آیا قدرت بازدارندگی رژیم اسرائیل به نقطه منسوخ شدن و انقضا رسیده است و به انجام اقداماتی برای احیا نیاز دارد یا اساساً اسرائیل سناریوهای پنهان دیگری را دنبال می‌کند؟ سوم، اسرائیل چگونه می‌تواند بدون اینکه شعله‌های یک جنگ فراگیر را علیه خود تحریک کند، بار دیگر قدرت بازدارندگی‌اش را در جنوب و به ویژه شمال مرزهای اراضی اشغالی احیا و تقویت کند؟» وی هشدار داد: «ظرفیت تشدید تنش‌ها صرفاً محدود به حوزه و طرفِ فلسطینی نیست. بسیار سخت است که باور کنیم یک یگان موشکی در جنوب لبنان بدون اطلاع حزب‌الله لبنان و اِشراف آن بر منطقه، دست به انجام حمله راکتی علیه اسرائیل زده است.»
یادلین در ادامه افزود: «شلیک‌های اخیر از طرف سوریه به سمت اسرائیل نیز از سوی «تیپ القدس» که به دولت سوریه نزدیک است، انجام شده است. گروهی که البته مورد حمایت ایران و حزب‌الله لبنان است. با در نظر گرفتن تمامی جوانب می‌توان گفت، قدرت بازدارندگی اسرائیل به دلیل ارزیابی دشمن مبنی بر اینکه اسرائیل به دلیل تحولات داخلی‌اش تضعیف شده، تا حد زیادی منسوخ شده است. البته در کنار مورد مذکور، نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که روابط اسرائیل با آمریکا هم مشوش و به هم ریخته است و خودِ اسرائیل نیز در شرایط کنونی از هر گونه جنگ و درگیری هراس دارد.»
این تحلیلگر شناخته شده صهیونیستی به دولت نتانیاهو پیشنهاد می‌کند که بهتر است هر چه سریع‌تر، طرح موسوم به اصلاحات قضایی‌اش راـ که اعتراضات گسترده‌ای را در اراضی اشغالی برانگیخته و وی آن را تعلیق کرده است ـ به کُل کنار بگذارد.
در واقع، وی بهتر است به سمت ایجاد توافق در نظام حکمرانی رژیم صهیونیستی حرکت کند. مسئله‌ای که می‌تواند تا حدی سطح تنش‌ها در روابط خارجی رژیم صهیونیستی را نیز کاهش دهد. یادلین تأکید می‌کند: «یک تابستانِ داغ انتظار اسرائیل را می‌کشد و بهتر است که این رژیم به فکر آینده نزدیک باشد و وضعیت را برای خود سخت‌تر از این نکند.»
تحولات جدید در مسجدالاقصی
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، دولت نتانیاهو و سیاست‌ها و اقدامات آن را اصلی‌ترین عامل ناآرامی‌های اخیر در مسجدالاقصی معرفی کرده است. وی به طور خاص معتقد است، دولت نتانیاهو در رابطه با تحولات مسجدالاقصی، بی‌مسئولیت رفتار کرده است.
«تامیر هیمن» رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی هم در یک رشته توئیت گفته است: «اسرائیل در میانه یکپارچگی عرصه‌های جغرافیایی است. قلبِ وضعیت کنونی، حوزه فلسطینی است که محوریت اصلی آن نیز معطوف به تحولات مسجدالاقصی است.»
هیمن تأکید می‌کند: «مسجدالاقصی از این ظرفیت برخوردار است که کلِ جریان‌های مقاومت اسلامی را علیه اسرائیل متحد کند. حماس تأسیسات و زیرساخت‌های شلیک موشک در خاک لبنان را برای خود ایجاد و تعریف کرده و البته که قدرت خود را نیز به تازگی به اسرائیل نشان داد. نیروهای فلسطینی از بخش سوریِ بلندی‌های جولان نیز علیه اسرائیل وارد عمل شده‌اند.» تامیر هیمن تحولات اخیر علیه رژیم صهیونیستی را رونمایی از یک جبهه چندوجهی فلسطینی توصیف می‌کند که ممکن است هزینه‌ها و خسارت‌های جدی را به رژیم اسرائیل وارد کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات