صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۱۸۸

پاسدار سلامت

یشتر کشورهای غربی با معضل دارو و درمان مواجهند؛ اما طوری برنامه را پیش می‌برند ‌که انگار برای آنها گل و بلبل است و ایران است که هر روز یک دارو کم دارد و پزشکان هم تنها به فکر جیب خودشان هستند؛ اما واقعیت این است که دشمنان تحریم می‌کنند[...]
انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی تا امروز، یعنی حدود چهل و اندی سال دشمنی دشمنانی را به خود دیده است که خودشان با انواع مشکلات و گرفتاری‌ها دست به گریبانند، اما چشم دیدن پیروزی و توانمندی ایران اسلامی را ندارند. بنابراین، با سیاه‌نمایی و تحریم سازمان‌ها، نهادها و اشخاص سعی دارند از عمران و آبادانی کشور جلوگیری کرده و مردم مسلمان و همیشه در صحنه ایرانی را نسبت به آینده کشورشان ناامید و دلسرد کنند.
هم‌اکنون بیشتر کشورهای غربی با معضل دارو و درمان مواجهند؛ اما طوری برنامه را پیش می‌برند ‌که انگار برای آنها گل و بلبل است و ایران است که هر روز یک دارو کم دارد و پزشکان هم تنها به فکر جیب خودشان هستند؛ اما واقعیت این است که دشمنان تحریم می‌کنند و از ورود برخی مواد دارویی جلوگیری می‌کنند تا کشور دچار بحران شود؛ اما همیشه نهادهای پای کار و تأثیرگذاری هستند که همه مشکلات را به جان می‌خرند تا مبادا کشور دچار بحران شود.
 
سپاه در عرصه درمان
سپاه پاسداران تشکیل شد تا محافظ کیان کشور و ارکان انقلاب در برابر تهدیدات باشد، نهادی که قرار بود نظامی و دفاعی باشد؛ اما امروز در بسیاری از عرصه‌ها گام‌های بلند و کارسازی برداشته است. 
در دوره طاغوت، ایران همواره با معضل دارو و درمان و نبود کادر درمان مواجه بود و همین موضوع خشم و ناراحتی مردم را از این رژیم دست‌نشانده بیشتر می‌کرد؛ چرا که آنها مناطق محروم را نادیده گرفته و تنها برای نمایش‌های تبلیغاتی به سراغ‌شان می‌رفتند، اما پس از انقلاب اسلامی، سپاه و بسیج پزشکی کمک شایانی به گسترش خدمات بهداشت و درمان، به ویژه در مناطق محروم کرده‌اند. 
 
سپاه درمان و بسیج پزشکی
خدمات درمانی و بهداشتی سپاه برای مناطق محروم یکی از اقداماتی است که امروز با نگاهی به عقب، به افتخارات آن خیلی بیشتر از آنچه هست، پی می‌بریم؛ چرا که متخصصان و پزشکان و نخبگان ایران اسلامی با کمترین امکانات و شاید بهتر باشد بگوییم با دست‌های خالی و تنها با تکیه بر توان بومی توانستند خدمات درمانی در مناطق محروم را به نتیجه برسانند.
امروز شاهد خدمات کم نظیر و بی‌بدیل بسیج پزشکی و دانشگاه بقیه‌الله سپاه در روستاها و شهرهای دورافتاده به مردم هستیم؛ خدماتی که از تب‌سنجی و کمک به درمان‌های سرپایی تا دندانپزشکی و درمان‌های تخصصی را شامل می‌شود. سپاه در توزیع واکسن فلج اطفال و ارائه خدمات درمانی حتی تا دورترین روستاها توانست کشور را در مبارزه با فلج اطفال پیروز گرداند؛ موضوعی که دشمن حتی تصورش را نمی‌کرد و گمان می‌کرد در این مورد ایران مجبور است کمک غربی‌ها را بطلبد؛ اما قضیه با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان و محققان به گونه دیگری رقم خورد.
 
مرد میدان بزنگاه‌های تاریخی 
موفقیت سپاه در ارائه قطره فلج اطفال راه را برای تولید و واکسیناسیون عمومی کرونا نیز هموار کرد و توانست با ساخت نمونه ایرانی واکسن کرونا و واکسیناسیون عمومی به صورت آزمایشی در سیستان و بلوچستان، این استان محروم را که با آمار بالایی از کرونا درگیر شده بود، از کرونا خلاص کند.
سپاه ثابت کرده است، در بزنگاه‌های تاریخی همیشه مرد میدان، یاریگر و خدمت‌رسان است؛ مانند زمان شیوع ویروس کرونا در کشور که سپاه از ضد عفونی کردن خیابان‌ها تا تولید واکسن کرونا و واکسیناسیون عمومی و مراقبت از بیماران و ویزیت در محل و درمان آنها و حتی کفن و دفن فوت‌شدگان در شرایط همه‌گیری کرونا کم نگذاشت و ثابت کرد مستحق دشمنی آنهایی است که چشم دیدن یک روز موفقیت ایران را ندارند. 
 
پای کار درمان کرونا
سپاه در راستای خدمات درمانی و بهداشتی خود برای مناطق محروم کشور در طرحی با عنوان «شهید سلیمانی» به مردم کمتر برخوردار این مناطق خدمات درمانی ارائه کرد. در این طرح تا ریشه‌کنی ویروس منحوس کرونا بسیج جامعه پزشکی در کنار کادر درمان برای ارائه خدمت بی‌منت به مردم محروم تلاش کرد و نام این سردار بزرگ را نه تنها در عرصه بین‌الملل، که در عرصه داخلی به منزله قهرمان بی‌بدیل تاریخ ایران زمین و مرد مبارزه با تروریسم و بیماری ثبت کرد.
همچنین، اقداماتی از جمله آزمایش کووید ۱۹ و ایدز از فرد مبتلا به هپاتیت B و افراد خانواده به دست کارشناس مبارزه با بیماری‌ها، تب‌سنجی دانش‌آموزان و نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امتحانات نهایی مدارس این مناطق، ویزیت رایگان، آموزش نحوه مصرف ژل و محلول آنتی‌بیوتیک و عوارض مصرف بی‌رویه آن برای مردم تحت پوشش انجام شد.
 
محرومیت‌زدایی از درمان
اعزام متخصص قلب و عروق با هدف ارائه خدمات پزشکی به مردم یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده بسیج جامعه پزشکی و سپاه با هدف ارائه خدمات درمانی رایگان و مورد نیاز در مناطق محروم و کم‌برخوردار بوده است.
خدمات پزشکی و ارائه بسته معیشتی به بیماران مبتلا به سل و سوءتغذیه و آموزش به بیماران در زمینه تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی، ویزیت ومعاینه چشم(تعیین نمره) بیماران حاشیه شهرهای کم‌برخوردار، برپایی ایستگاه سلامت، فشار خون و تب‌سنجی، عملیات آزمایش قند خون و غربال بیماران دیابتی از دیگر خدمات درمانی سپاه به شمار می‌رود.
اعزام تیم تخصصی و آموزشی به حاشیه شهرها و ویزیت بیماران به دست متخصص زنان و همچنین مشاوره و مراقبت‌های بارداری و آموزش خودمراقبتی از سوی کارشناسان مامایی و روان‌شناسی از دیگر خدمات درمانی سپاه در مناطق محروم بوده و هست.
 
از بسته‌های معیشتی تا آموزش‌های بهداشتی
توزیع بسته‌های بهداشتی (پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، صابون، شامپو) به تعدادی از بیماران از دیگر اقدامات جامعه پزشکی سپاه مناطق محروم در زمان شیوع کرونا بود.
باید عنوان کرد، امروز نیروها و رده‌های سپاه از مراکز درمانی و بیمارستان‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی به مردم برخوردارند. رایگان بودن درمان یکی از اهداف انقلاب است که سپاه تمام همت خود را برای تحقق این مهم و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هر چه بیشتر و بهتر به هموطنان، به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار به کار گرفته است.
 
پیشران حوزه سلامت
سپاه امروز از دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه‌الله برخوردار است که روند رو به رشدی در ارائه خدمات درمانی داشته و توانسته است در عرصه‌های گوناگون، از بلایای طبیعی تا همه‌گیری کرونا همواره با برپایی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی و موقتی، نقش مؤثری در خنثی‌سازی تهدیدات بهداشتی و بیماری‌ها در مواقع حساس داشته باشد. این مهم از روستاها و شهرهای شمال کشور تا جنوبی‌ترین و کم برخوردارترین آنها در جنوب شرق و جنوب غرب از بانه و کردستان تا سیستان و خوزستان گسترده است.
از زمان شیوع گسترده کرونا در کشور دغدغه دولت و سپاه محرومیت‌زدایی بوده و برای رفع محرومیت و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق کمتر برخوردار وزارت بهداشت و سپاه می‌توانند نسبت به ساخت و راه‌اندازی مراکز درمانی بسیار پیشرفته اقدام کنند؛ همانگونه که بسیج و سپاه در طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال تجربه موفق و نقش‌آفرینی مؤثری داشته‌اند؛ اما ساخت مراکز درمان ثابت، مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی خاتم‌الانبیاء(ص) و ارائه خدمات با کمترین هزینه در شهرها و روستاهای محروم یکی دیگر از خدمات سپاه است. سپاه هم در عرصه دفاع و تولید تسلیحات و موشک‌سازی نقش اول را برعهده دارد و هم در عرصه بسیج درمانی و تولید واکسن و خدمات به مردم. 
باید اذعان داشت، حتی پیشرفته‌ترین کشورهای غربی نتوانستند در مدیریت کرونا درست عمل کنند و دچار هرج و مرج و توزیع ناعادلانه واکسن و دارو شدند و شاهد اعتصاب پرستاران و پزشکان به دلیل کمبود اقلام پزشکی حتی ماسک و مواد ضد عفونی بودیم. اما در ایران اسلامی، سپاه میدان‌دار بود تا مبادا مشکلی بروز کند.
سپاه از ابتدای انقلاب تاکنون مرد میدان عمل بوده و این عمل را در همه عرصه‌ها از نظامی و دفاعی تا امداد و نجات و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به خوبی ثابت کرده و این همان چیزی است که دشمن را به وحشت انداخته و به دنبال خیال خام خود و تروریستی نامیدن این نهاد ضد تروریستی بر آمده است تا بلکه نگاه برخی مردم را نسبت به این نهاد جان بر کف تیره و تار کرده و سپاه را عامل تحریم و کمبود و مشکلات معرفی کند.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات