صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۲۵۱
نگاهی به پشت پرده تاریک‌خانه منافقین در حوزه هنر و موسیقی

هیچ‌کس تنها نیست

پایگاه بصیرت / امید وارسته
هفته گذشته، یکی از چهره‌های موسیقی ضد ایران با انتشار توئیتی جنجالی از ارتباط یکی از رپرهای معروف خارج‌نشین با گروهک تروریستی منافقین پرده برداشت. «اشکان فدایی» رپر ضد انقلاب در جریان افشاگری خود اعلام کرد، «سروش لشکری» خواننده معروف سبک رپ فارسی وابستگی تشکیلاتی و خانوادگی به سازمان منافقین دارد و به واسطه این ارتباط سیاست‌های تبلیغی منافقین علیه ملت ایران را در فضای رسانه‌ پیش می‌برد.
توئیت فدایی در رابطه با هیچکس بود! «سروش لشکری» معروف به «هیچ کس» خواننده هنجارشکن که سال‌هاست در فضای موسیقی زیرزمینی فعالیت دارد. این خواننده در سال 1382، یعنی بیست سال قبل یکی از نخستین گروه‌های رپ فارسی را با نام «۰۲۱» و با شعار «تهران برای همیشه» ایجاد کرد. محوریت محتوایی آثار هیچکس همواره سیاه‌نمایی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور بوده است و به همین دلیل پس از ایفای نقش در بدنه فتنه 88 از کشور متواری شد و با استقرار در لندن به فعالیت‌های ضد ایرانی خود ادامه داد. وی پس از خروج از کشور مدعی شد، «من برای همیشه نیومدم بیرون؛ بلکه اومدم کانال‌ها را برای بچه‌های تهران باز کنم.» این جمله همانگونه که مشخص است، به هدف‌گذاری او برای ادامه اقدامات هنجارشکنانه از طریق شبکه‌سازی اشاره داشت و این دقیقاً فعالیتی بود که او در سال‌های بعد به آن پرداخت!
سروش لشکری در ایام اغتشاشات پاییز سال گذشته، از جمله چهره‌های خارج‌نشینی بود که به شکل ویژه از ظرفیت فضای مجازی برای تهییج مخاطبان جوان و تحریک آنها به انجام اقدامات خشونت‌بار و حتی تروریستی علیه مردم و زیرساخت‌های شهری بهره ‌برد. با این حال، تا پیش از افشاگری اخیر دنبال کنندگانش هیچگاه تصور نمی‌کردند که آنچه «هیچ کس» در طول سال‌ها فعالیت خود تولید کرده است، در واقع، بخشی از پروژه عملیات روانی و رسانه‌ای گروهک منافقین در راستای تأثیرگذاری بر نسل جوان کشورمان و القای ناامیدی به آنها بوده است.
خوشبختانه، افشاگری اخیر از ارتباط این خواننده رپ با سازمان منافقین و رسانه‌های وابسته به آنها پرده برداشت و همزمان نوری به تاریکخانه اقدامات نرم و فرهنگی منافقین نیز تاباند! بر اساس اطلاعات افشا شده، این خواننده از طریق خانواده همسرش، یعنی «آزاده اکبری» با سازمان منافقین در ارتباط بوده و پدر و مادر همسر او به طور آشکار عضو تشکیلات منافقین در اروپا هستند و در تجمع‌های ترتیب داده شده از سوی فرقه رجوی حضور پر رنگی دارند.
سال‌ها قبل، این خواننده هنجارشکن در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» فارسی دلیل انتخاب نام هنری «هیچ کس» برای خود را این‌گونه بیان کرده‌ است: «دلیل انتخاب اسم هیچ کس این بود که می‌خواستم یک تضادی ایجاد کنم با تأثیری که می‌خوام بگذارم و حرف‌هایی که می‌زنیم. هیچ کس نماد هیچ‌چیز نیست و من این را دوست دارم.» همانگونه که از این اظهارات بر می‌آید، این خواننده از بدو شروع فعالیت زیرزمینی خود به شکل هدفمند در تلاش بوده است که به یک چهره شاخص و تأثیرگذار در بین نسل جوان بدل شود. البته امروز به طور مشخص می‌دانیم که هدف از دو دهه برنامه‌ریزی هنری وی و حامیان پشت پرده‎اش تلاش برای تبدیل شدن وی به یک چهره پیشبرنده سیاست‌های رسانه‌ای منافقین با هدف شبکه‌سازی در بین نسل جوان بوده است.
جالب است به این نکته تأمل‌برانگیز اشاره شود که هیچ‌کس در دوران فعالیت خود در داخل کشور زمینه‌ساز ورود تعدادی از دختران جوان به حوزه موسیقی زیرزمینی و گرفتار شدن آنها در باندهای فساد بوده است. افزون بر این، وی از طریق شبکه‌سازی زیرزمینی و حمایت از تولید و نشر آثار خوانندگان زیرزمینی موجبات ترویج موسیقی هنجارشکن در کشورمان را فراهم کرده است. البته امروز می‌دانیم که منابع مالی مورد نیاز برای ارائه این نوع خدمات از سوی فرقه رجوی تأمین ‌شده است. متأسفانه، ابعاد این فعالیت‌ زیرزمینی تا جایی پیش رفت که دیگر فعالان عرصه موسیقی زیرزمینی به او لقب «پدر خوانده» را دادند و حتی تعدادی از آنها اثری را با عنوان پدرخوانده به او تقدیم کردند.
البته سروش لشکری پس از این رسوایی بزرگ با ریزش شدید سرمایه اجتماعی نشئت گرفته از مخاطبانی روبه‌رو شد که تا پیش از این در توهم استقلال فکری و جریانی او بودند؛ چرا که در حافظه جمعی ایرانیان فارغ از گرایش‌ها و سلایق گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، گروهک منافقین به دلیل قتل عام و ترور بیش از 17 هزار شهروند بی‌گناه ایرانی یک گروهک منفور و تروریستی تعریف شده است و طبیعتاً انتصاب هر فرد و گروه به این فرقه تروریستی با واکنش منفی افکار عمومی روبه‌رو می‌شود؛ از این ‌رو این خواننده خارج‌نشین در صفحات مجازی خود مدعی شد، تنها پدر و مادر همسرش حامی سازمان منافقین هستند و در مقابل او و همسرش با گرایش سیاسی این گروهک موافق نبوده و آزادی‌خواه و خواهان برقراری دموکراسی لیبرال هستند! تا شاید بتوانند این رسوایی را چاره کند، ولی هیچکس حرف های او را باور می کند؟
همانگونه که مشخص است، ماجرای رسوایی اخیر این مهره فرهنگی و رسانه‌ای منافقین به خوبی نشان دهنده رویکرد و راهبرد گروهک منافقین در حوزه بهره‌برداری از ظرفیت هنرمندان و جاذبه‌های هنری، از جمله موسیقی در راستای تهدیدآفرینی در کشورمان است؛ از این ‌رو ضروری است نخبگان و سیاست‌گذاران کشورمان بیش از پیش در رابطه با این رویکرد منافقین هوشیار باشند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات