صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۰۰
آموزش و تربیت مسئله محور

فعالیت‌های اداره برنامه‌ریزی، ارزشیابی و تهیه متون آموزشی

پایگاه بصیرت / سرهنگ پاسدار علی حمیدی 
برنامه‌های نمایندگی ولی فقیه در سپاه در سال 1402 در دوره‌های تربیت و تعالی دینی و انقلابی پایوران و سربازان، دوره‌های طولی و دانشگاهی، رزم مقدماتی سربازان و برنامه‌های یگانی شامل نور مبین و اعتقادی، اخلاقی پایوران و سربازان به این قرار است:  
 
الف ‌ـ از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های تربیتی و آموزشی این معاونت، طراحی و تدوین متون و محتوای آموزشی و تربیتی براساس مدل کارگاهی و مسئله محور  با هدف تربیت و تعالی فردی و خانوادگی است: 
 
تربیت و تعالی فردی 
۱‌ـ جنگ ترکیبی و جهاد تبیین؛ ۲‌ـ مدارا، رشد و تعالی خانواده؛  ۳ـ خدا در زندگی انسان با تأکید بر سلوک توحیدی؛  ۴ـ پرسش و پاسخ احکام متناسب با مشاغل خاص براساس جدیدترین پرسش‌ها و پاسخ‌ها از فتاوای امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛ ۵ـ هدایت سیاسی با رویکرد جهاد تبیین؛ ۶ـ مشاوره تربیتی(تربیت فرزند)؛ ۷ـ امر به معروف سازمانی(آگاه‌سازی صیانتی). 
 
تربیت و تعالی خانوادگی
به منظور اجرای مطلوب و اثربخش، دوره‌های تربیت و تعالی خانوادگی پایوران از سال 1401 شروع شد و همچنان ادامه دارد. نظام‌واره محتوایی این دوره‌ها با محوریت سبک زندگی اسلامی و رویکرد مهارت محور در ۹ سطح خانواده آسمانی شامل موارد زیر است: 
۱ـ مهارت‌های اساسی زندگی؛ ۲ـ مهارت‌های همسرداری؛ ۳ـ مهارت‌های فرزندپروری؛ ۴ـ مهارت‌های خانواده‌ موفّق؛  ۵ـ مهارت‌ استفاده‌ هوشمند از فضای مجازی؛ ۶ـ مهارت‌های فقهی و احکام ویژه بانوان؛ ۷ـ مشاوره تربیت دینی عمومی و خصوصی؛ 8ـ هدایت سیاسی(مسائل سیاسی روز با رویکرد جهاد تبیین و پاسخ به شبهات)؛ ۹ـ امر به معروف و نهی از منکر سازمانی. 
ب‌ـ بازنگری عناوین و محتوای دوره‌ها   
۱ـ متناسب با نیاز روز فراگیران؛  ۲ـ تولید محتوا از سوی استادان مراکز با مشارکت پژوهشگاه امام صادق(ع) به شکل کاربردی و با رویکرد مسئله محور و مشارکت فعال. 
 ج‌ـ برنامه‌های آمادگی یگانی 
 
ماه مبارک رمضان: 
۱ـ سنت امتحان و ابتلاء ؛۲ـ سنّت معیت و نصرت الهی؛ ۳ـ سنّت تغییر سرنوشت(شاکله)؛ ۴ـ سنّت ازدیاد نعمت(شکر)؛ ۵ـ سنّت غلبه حق بر باطل یا فتنه و ابتلاء 
 
برنامه‌های قرآنی: 
20 ویژگی مؤمنان مبتنی بر جریان‌شناسی فکری و اعتقادی در قرآن  
 
برنامه‌های اخلاقی، اعتقادی و فقهی:  
۱ـ موضوعات اخلاقی‌ـ تربیتی صحیفه سجادیه به صورت متمرکز، 2ـ موضوعات اقتضائی مورد نیاز براساس نیازسنجی صورت گرفته در هر رده متناسب با نیاز و آسیب‌های هر منطقه.  
د ‌ـ حوزه سربازان
1ـ بازنگری و اصلاح موضوعات و سرفصل‌های دوره‌های رزم مقدماتی با انجام نیازسنجی تخصصی و تدوین کتاب مشکات؛  ۲ـ بازنگری و اصلاح موضوعات و سرفصل‌های دوره‌های تربیت و تعالی سربازان با انجام نیازسنجی دقیق آموزشی با مشارکت پژوهشگران پژوهشگاه امام صادق(ع) و مدیران تخصصی معاونت و تمامی مراکز سپاه (تدوین 14 جلد مشکات). 
ه ‌ـ تدوین و چاپ بیش از 50 جلد کتاب تربیتی و آموزشی و تهیه پرده نگارهای مورد نیاز   
و‌ـ بازنگری و اصلاح شرح تفصیلی، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های تربیتی و آموزشی مورد نیاز رده‌ها 
ز‌ـ تولید فیلم‌های آموزشی از محتوای دوره‌ها با استفاده از استادان برجسته کشوری در قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مختلف و بارگذاری در پایگاه و کانال سراج اندیشه برای بهره‌برداری مربیان و فراگیران برنامه‌ها و دوره (بیش از 200 مورد) 
ح‌ـ نظارت، بازرسی و بررسی اثربخشی و نظارت ستادی از همه رده‌های عمده 
ط ـ نیازسنجی برنامه‌ها و دوره‌های تربیتی و آموزشی (214) 
ی ‌ـ احصای شبهات و سؤالات پرتکرار دوره‌ها و برنامه‌های عقیدتی‌ـ سیاسی(53)   
ض‌ـ ترجمه متون عقیدتی‌ـ سیاسی به زبان عربی برای گروه‌های نهضتی 
ع ـ برگزاری بیش از 20 جلسه اندیشه‌ورزی، نخبگی و کارشناسی شبکه تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات