صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۹۹

جنگ تن به تن

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
با گذشت بیش از 14 ماه از آغاز جنگ در اوکراین، کی‌یف طی چند روز گذشته به دستور ایالات متحده و همراهی کشورهای اروپایی، عملیات بزرگی را برای اقدامات تلافی‌جویانه علیه مسکو آغاز کرده است. حمله به شبه‌جزیره کریمه و پایگاه‌های نفتی این منطقه و گسترش عملیات‌های نظامی در خرسون و باخموت، از جمله این اقدامات است. با این حال، یکی از عجیب‌ترین اقدامات در این راستا، تلاش برای هدف قرار دادن کاخ کرملین به وسیله پهپادهای انفجاری بوده است؛ اقدامی که با واکنش شدید روسیه مواجه شده و ممکن است وضعیت جنگ را بدتر کرده و عملیات‌های نظامی روسیه در خاک اوکراین را افزایش دهد. مسکو در عین حال خاطرنشان کرده است، این اقدام به معنای اعلان جنگ رسمی به ریاست‌جمهوری روسیه است و حالا حذف فیزیکی زلنسکی، به یکی از درخواست‌های رسمی سیاستمداران روسیه از دولت این کشور تبدیل شده است. ایالات متحده تاکنون واکنش درستی به این اقدام نشان نداده و عنوان کرده است، در حال تحقیق بر روی این موضوع است که آیا واقعاً این اقدام از سوی کی‌یف انجام شده است یا نه؟! زلنسکی شخصاً در این خصوص گفته است، عملیات پهپادی علیه پوتین در دستور کار این کشور نبوده است. با این حال، برخی اظهارات بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد، احتمالاً آمریکا چندان هم از اقدامات این چنینی روی گردان نیست. وزیر خارجه دولت بایدن در این زمینه گفته است: «روسیه از قبل از نظر استراتژیک شکست خورده است و من به توانایی اوکراین برای موفقیت در بازپس‌گیری بخش بزرگی از خاکش اعتماد دارم. این به اوکراین بستگی دارد که چگونه از خود دفاع کند.» این صحبت‌ها به معنای آن است که برخلاف سیاست ظاهری ایالات متحده که اعلام می‌کند طرفدار حمله نظامی اوکراین به خاک روسیه نیست، مسئولان سیاست خارجه و دفاع آمریکا کی‌یف را از اقدامات این چنینی منع نمی‌کنند و احتمال دارد حملات به خاک روسیه و به ویژه حمله به کاخ کرملین، اقدامی از جانب نیروهای اوکراینی بوده باشد.  در هر صورت، روسیه این حمله را اقدامی تروریستی خوانده که با واکنش شدید مسکو مواجه خواهد شد. «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش به حمله پهپادی به کاخ کرملین گفت، پس از حمله تروریستی، هیچ گزینه‌ای به جز حذف فیزیکی زلنسکی و گروه او باقی نمانده است. مسکو حالا معتقد است، حتی اگر قرار باشد صلحی نیز در این میان صورت بگیرد و اوکراین شرایط تسلیم شدن را بپذیرد، به امضای زلنسکی در پای بیانیه تسلیم نیازی نیست و این نیروهای دفاعی اوکراین هستند که باید خود را تسلیم کنند. مدودف این کار را با تسلیم شدن آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است که هیتلر پای بیانیه آتش‌بس و تسلیم شدن آلمان را امضا نکرد! 
این اقدام اوکراین نشان داد، همه تبلیغات در زمینه انجام عملیات‌های تلافی‌جویانه علیه مسکو، تبلیغات جنگی بوده و به جز برخی حملات پهپادی کم و محدود به سرزمینی که زمانی متعلق به خاک این کشور بوده‌، یعنی شبه جزیره کریمه‌، کی یف ایده جدیدی برای مقابله با اقدامات نظامی مسکو ندارد. در این میان، روسیه نیز برای تلافی کردن این اقدام، حملات تلافی‌جویانه خود به خاک اوکراین را تسریع بخشیده و با شدت بیشتری در حال هدف قرار دادن کی‌یف است. 
در این میان، افکار عمومی در جهان نیز به اقدامات این چنینی واکنش منفی نشان داده‌اند. چین و سایر کشورهای متحد روسیه این اقدام را اقدامی تروریستی برای حذف فیزیکی ولادیمیر پوتین دانسته‌اند و آن را محکوم کرده و خواستار کاهش تنش‌ها بین دو کشور همسایه شده‌اند. 
چین البته پیش از این نیز طرح صلح خود را به جهان ارائه داده بود و برای اولین بار در طول جنگ اوکراین، شی جین‌پینگ، چندی پیش با زلنسکی به صورت تلفنی مکالمه کرد تا او را به پذیرش صلح و گفت‌وگو به جای جنگ وادار کند. با این حال، هنوز مشخص نیست اروپا و آمریکا که هر روز بر کمک‌های نظامی و مالی خود به اوکراین اضافه می‌کنند، خواهان پذیرفتن صلح در منطقه هستند یا نه!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات