بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۲۲

سران گروه هفت: دیپلماسی بهترین راه حل درباره برنامه هسته‌ای ایران است

بامداد امروز کاخ سفید در بیانیه‌ای "چشم انداز رهبران G7 در هیروشیما در مورد خلع سلاح هسته‌ای" را بیان کرد که در بخشی از آن به موضوع هسته ای ایران و برجام اشاره دارد.

سران گروه هفت: دیپلماسی بهترین راه حل درباره برنامه هسته‌ای ایران است

در این بیانیه آمده است، رهبران گروه هفت مدعی هستند که «ما عمیقا نگران تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران هستیم و این برنامه هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.»

آن‌ها با تکرار اظهارات واهی گذشته خود و نادیده گرفتن استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای، از ایران خواستند که تنش‌های هسته‌ای را متوقف کند.

سران گروه هفت در این بیانیه مدعی شده‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم که تعهدات قانونی و تعهدات سیاسی خود را در خصوص عدم اشاعه هسته‌ای بدون تاخیر انجام دهد.»

در این بیانیه همچنین آمده است که راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. سران گروه هفت بیان کردند: «در این زمینه، برنامه جامع اقدام مشترک همچنان یک مرجع مفید است.»

در بیانیه کاخ سفید ادعا شده که ما از ایران می‌خواهیم به تعهدات پادمان و تعهدات اعلام شده خود پایبند باشد. ما دستورات و تلاش‌های حیاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در ایران را ستایش می‌کنیم و به حمایت کامل آن ادامه می‌دهیم.»

این در حالی است که به رغم متعهد بودن ایران به تعهدات خود در ذیل برجام، آمریکا از پایبندی به این توافق‌نامه سر باز زد و پس از نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در روز 18 اردیبهشت 1397 رسماً از برجام خارج شد.

همچنین بارها مقامات ایران تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در راستای پادمان است و تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی هیچ جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نهم اسفند ماه در بخش عالیرتبه نشست سالانه (2023) کنفرانس خلع سلاح گفت: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران مصمم است، همانطور که تاکنون نیز نشان داده است، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد. ایران نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار می‌دهد و این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن انجام دهد. ما در روزهای اخیر شاهد دو مرحله سفر هیات فنی آژانس به ایران بوده ایم و از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده‌ایم.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشست خبری خود گفت: ایران شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای را در مقایسه با میزان تاسیسات تحت نظارت آژانس در جهان دارد. ایران هم شفاف ترین برنامه صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای را در مقایسه با میزان تاسیسات تحت نظارت آژانس در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات