صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۱۴

بازگشت رکود بزرگ

بحران سقف بدهی‌های ایالات متحده، بار دیگر دولت این کشور را در معرض تعطیل شدن قرار داده و نشان‌دهنده عمق بحران ناشی از کمک‌های بی‌شائبه دولت بایدن به دولت اوکراین است.
دولت ایالات متحده از سقف بدهی‌های دولتی این کشور گذشته و در صورتی که نمایندگان کنگره با افزایش سقف بدهی‌ها موافقت نکنند، آمریکا در بحران اقتصادی بزرگی فرو می‌رود. بایدن که این روزها مشغول گفت‌وگو و رایزنی با نمایندگان کنگره در این زمینه است، هفته گذشته مجبور شد سفر خود به شرق آسیا را نیمه کاره رها کند و به واشنگتن باز گردد. او در بازگشت به واشنگتن گفت: «اگر ایالات متحده نتواند تعهدات مالی دولت را بپردازد، فاجعه‌بار خواهد بود. نشست دیروز با سران کنگره درباره سقف بدهی سازنده بود.»
«جو بایدن» اضافه‌ کرد: «سران کنگره می‌دانند که عدم توافق برای اقتصاد و مردم آمریکا فاجعه‌بار خواهد بود. کنگره موافق است که باید با هم کار کنیم؛ زیرا چاره دیگری وجود ندارد.»
به گزارش «بی‌بی‌سی»، سران جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در پی آن هستند که دولت در ازای موافقت آنها با افزایش سقف بدهی، بودجه را کاهش دهد. پیشتر «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داده‌ بود، اگر کنگره سقف بدهی را افزایش ندهد؛ دولت در اول ماه ژوئن بی پول خواهد شد.
رسیدن به سقف بدهی برای دولت آمریکا به این معناست که دیگر توانایی قرض گرفتن نخواهد داشت و در پرداخت بدهی‌های خود ناکام خواهد ماند. ناکامی آمریکا در پرداخت بدهی‌هایش تاکنون رخ نداده، اما در صورت وقوع آن، بازارهای مالی بین المللی زیر و رو خواهند شد و اعتماد به توانایی سیاسی آمریکا در پرداخت بدهی‌هایش از میان خواهد رفت.
متخصصان هشدار داده‌اند که چنین اتفاقی می‌تواند آمریکا را گرفتار سلسله رکود اقتصادی کند و بیکاری را افزایش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات