صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۱۵

عصبانیت واشنگتن

کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع پیش‌نویس قانون «مقابله با عادی‌سازی روابط با نظام سوریه» را تصویب کرد.
کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع این پیش‌نویس قانون (مقابله با عادی‌سازی روابط با نظام بشار اسد در سال ۲۰۲۳) را که چند روز پیش ارائه شده بود، تصویب کرد. این سرعت حداکثری که برای تصویب این پیش‌نویس به خرج داده شد، کم‌سابقه است؛ زیرا بیشتر طرح‌های ارائه شده، پس از چند ماه معرفی بررسی می‌شوند؛ اما دو حزب کنگره خواستند پیش از برگزاری اجلاس سران عرب پیامی قاطع به کسانی بدهند که دنبال برقراری روابط با سوریه هستند، و به همین دلیل این پیش‌نویس با سرعت بیشتری بررسی شد و کمیسیون هم با اکثریت به آن رأی داد. در جریان بررسی این پیش‌نویس، متن آن نیز اصلاح شد.
این پیش‌نویس پس از تأیید کمیسیون روابط خارجی برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان و سپس در صورت تصویب برای رأی‌گیری نهایی به سنا و در نهایت برای امضا و لازم‌الاجرا شدن به دفتر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال می‌شود.
این در حالی است که وزیران خارجه کشورهای عربی در نشست قبلی خود در قاهره با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و از سرگیری فعالیت‌های این کشور در این نهاد موافقت کردند؛ اما ایالات متحده ضمن انتقاد از این تصمیم، سوریه را شایسته عضویت مجدد در اتحادیه عرب ندانست و مدعی شد تردید دارد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تمایل داشته ‌باشد بحران کشورش را حل کند.
وزرای خارجه عرب در نشست فوق‌العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۷ اردیبهشت) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیئت‌های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات