صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۸۵

تغییر معادلات با خرمشهر4

خرمشهر۴ جدیدترین موشک رونمایی‌شده توسط جمهوری اسلامی ایران است که از آن با نام خیبر هم یاد می‌شود. خیبر در واقع نام جنگی است که لشکر اسلام به فرماندهی پیامبر اکرم(ص) در مقابل خیانت و پیمان‌شکنی ساکنان یهودی قلعه خیبر به قصد مجازات خائنان پیمان‌شکن انجام شد. از آنجایی که خیبر یک قلعه مستحکم بود، تهاجم به این دژ تنها از طریق ورودی دروازه آن ممکن بود و یکی از معجزات الهی در این جنگ، زمانی رخ داد که امام علی(ع) پس از تلاش ناکام بسیاری از رزمندگان، به اذن پیامبر قصد میدان کرد و به تنهایی و با قدرت الهی دروازه خیبر را از پای کند و فتح خیبر با این اقدام صورت گرفت و خائنان یهود مجازات شدند.
از این‌رو نام خیبر و موشک‌های خیبرشکن ایرانی پیام روشنی به اهبار صهیون دارد.
سال گذشته سردار سرافراز «امیرعلی حاجی‌زاده» خبر از دست‌یابی کشور به فناوری تولید موشک‌های هایپرسونیک داده بود؛ موشک‌های با چند برابر سرعت صوت که عملاً رهگیری و انهدام این موشک‌ها را غیرممکن می‌کند.
حالا خرمشهر۴ با سرعت هشت ماخ در لحظه اصابت به هدف عملاً وجود این فناوری را در موشک‌های ایرانی تأیید می‌کند. تصاویر لحظه اصابت گواه است که تشخیص موشک قبل از اصابت به واسطه سرعت فوق‌العاده بالای آن با چشم غیرمسلح غیرممکن است.
خرمشهر۴ موشک سه مرحله‌ای با سوخت مایع است. در مرحله سوم هیچ ارتباطی با مرکز پرتاب نداشته و پیش از این مرحله روی هدف تنظیم می‌شود؛ لذا قابلیت جمینگ و انحراف از هدف از آن گرفته شده و چند فناوری جدید در این موشک وجود دارد، از جمله ۹ موتور هدایت و کنترل، کم شدن ارتفاع اصلی موشک، بالا بودن وزن سرجنگی تا یک‌ونیم تن، برد بلند و... .
این موشک در واقع تمام معادلات بازی جنگ در اتاق جنگ رژیم صهیونیستی را جابه‌جا می‌کند.
شاید قبلاً نقطه‌زنی موشک‌ها عاملی برای محدود بودن سر انفجاری بود؛ اما گاهی لازم است علاوه بر نقطه‌زنی حجم تخریب را هم بالا برد؛ این موشک یک‌ونیم تن مواد منفجره نوین با قدرت انفجاری بالا را دارد.
در انجام بازی جنگ در اتاق جنگ هدف، برآورد یک درگیری است که مبتنی بر شناخت از طرف مقابل و قابلیت‌های خودی انجام و همه گزینه‌های ممکن بررسی می‌شود و دقیقاً اینجاست که معادله بازدارندگی مفهوم پیدا می‌کند؛ هزینه به فایده جنگ تعیین‌کننده معادله بازدارندگی و حتی تحریک دشمن برای انجام هزینه جهت ارتقای بازدارندگی تا حد توان خودی است.
حالا لحن مقامات صهیونیست و آمریکا با ارسال پیام خرمشهر ۴ به خوبی تغییر کرده است؛ البته با وجود جنگ اوکراین هنوز اروپا تهدید نظامی برای ایران به شمار می‌آید؛ اما برد موشک‌ها همیشه دو هزار کیلومتر باقی نمی‌ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات