صبح صادق >>  راهبرد >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۸۹
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با صبح صادق

الگوی کاملی برای تمدن‌سازی اسلامی داریم

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

انقلاب اسلامی عامل مهم تجدید حیات تمدن اسلامی به شمار می‌آید. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌گوید: «پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی و جوامع و ملت‌های مسلمان، عبارت است از (احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی). این، پیام بزرگ انقلاب ما به ملت‌های مسلمان است که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب بود.»
اصول اساسی پیش‌روی انقلاب اسلامی همان مبانی و اصول دینی و اعتقادی اسلام است که استقلال، آزادی، خودآگاهی، نفی سلطه غیر الهی، تلاش برای تحقق آموزه‌های اسلام در جوامع و… از جمله آنهاست. در این رابطه باید توجه کرد که حق محوری، عدالت‌خواهی و... . ابزار مهمی برای حفظ و صیانت از انقلاب در مقابل دشمنان است و محاسبات دشمنان را به هم می‌ریزد و به معنای ایجاد یک سپر دفاعی در تقابل هجمه‌های دشمنان است. با توجه به این مهم، دانشگاه امام حسین(ع) مسئولیت اندیشه‌سازی و اندیشه‌پروری در خصوص تمدن نوین اسلامی را برعهده گرفت.
در سال 1365 هجری شمسی مرکز آموزش عالی امام حسین(ع) با هدف آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص، انجام پژوهش‌های علمی مورد نیاز سپاه و کشور و هدایت علمی دانشگاه‌های علوم و فنون نیروهای پنج‌گانه سپاه توسط شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت مورد تأیید و تصویب قرار گرفت. از سال 1365 تا 1385 بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی سپاه و گسترش آموزش در دانشگاه، دانشکده‌هایی در دانشگاه ایجاد شد که با روند اصلاحی و تکمیلی که وجود داشت متناسب با نیازهای سازمانی تغییراتی نیز در ساختار دانشگاه به عمل آمد.
دانشگاه امام حسین(ع) در سال 1387 با تصویب فرمانده کل قوا، به دو دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) و دانشگاه جامع امام حسین(ع) تفکیک شد. دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) مخصوص افرادی است که در آینده کادر سپاه خواهند شد و از طریق آزمون سراسری و آزمون‌های داخلی سپاه پذیرش و گزینش می‌شوند. دانشگاه جامع امام حسین(ع) در بخش دولتی (دوره بورسیه و غیربورس) تنها دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی است که از طریق کنکور سراسری پذیرش دانشجو دارد و طبق قوانین و مقررات وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می کند.
مأموریت اصلی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، کادرسازی و تربیت مدیران و نیروی انسانی متخصص بخش‌های مختلف کشور و انقلاب اسلامی است و شعارمحوری این دانشگاه «تزکیه، جهاد علمی و دانشگاه تمدن‌ساز» است.
هفته‌نامه «صبح صادق» در حاشیه حضور و بازدید فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) از مرکز اطلاع‌رسانی و مطالعات سیاسی معاونت سیاسی سپاه، مصاحبه‌ای با سردار دکتر محمدرضا حسنی آهنگر انجام داده است که در ادامه محتوای این مصاحبه را می‌خوانید:

به عنوان اولین سؤال و در جایگاه فرمانده و رئیس دانشگاه درباره مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان دانشگاه، به ویژه دانشگاه‌های نظامی و دانشگاه جامع امام حسین(ع)، توضیح دهید.
مطالبه حضرت آقا در بحث دانشگاه‌ها در جلساتی که ایشان با رؤسای دانشگاه‌ها داشتند، خیلی شفاف بیان شده است. در سال‌های 1375، 1385 و 1394 در مجموع ایشان درباره آرمان بلند انقلاب اسلامی و حاکمیت اسلام بر جهان سخن گفتند و فرمودند باید جامعه‌ای را شکل دهیم که در آن ثروت، عدالت، مبارزه با نظام سلطه، دفاع از حقوق مظلوم، اقتدار و عدالت باشد و اگر تصویر چنین جامعه‌ای را تمدن اسلامی بنامیم، دانشگاه‌ها چه نقشی در ایجاد این تمدن دارند؟
ایشان فرمودند که دانشگاه‌ها نقش‌آفرینی‌شان الزامی است؛ اما سؤال این است که چه باید کرد و در پاسخ هم خودشان بیان کردند که این کار در حد یک جلسه سخنرانی یا این جمع‌ها نیست که بخواهیم بازش کنیم و نیازمند یک کار مفصل تحقیقاتی است و این کار مفصل تحقیقاتی را در برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها در اولویت قرار دهید.
این مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب برای نقش‌آفرینی دانشگاه به منظور ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
ایشان ویژه‌تر و خاص‌تر در دانشگاه امام حسین(ع) از ما خواستند که در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش هسته‌های اساسی و مهم را ایفا کنیم.
یعنی کاملاً یک مسئولیت اضافه‌تر و ویژه‌تر را به ما دادند که اگر قرار باشد دانشگاه‌ها در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایفای نقش کنند، نقش هسته‌های اساسی را ما که در دانشگاه امام حسین(ع) هستیم، باید ایفا کنیم که بسیار مهم است.

الآن با توجه به این فرموده حضرت آقا در کجای مسیر هستید؟
با توجه به نوع نگاهی که در سپاه به فرامین و تدابیر حضرت آقا وجود دارد و ما هم در این مکتب شاگردی کردیم و آموختیم، به بیانات امام و آقا به منزله ترجمان قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) و آموزه‌های دینی نگاه می‌کنیم و سعی داریم خود را مخاطب آن و مجری آن بدانیم و آن را تکرار می‌کنیم تا ملکه ذهن‌مان هم بشود. همچنین، می‌کوشیم با درک عمیق و استنباط مفهوم عمیق مدنظر را بفهمیم و مدل اجرایی را استخراج ‌کنیم و در اجرا استمرار و اصرار داریم تا به نتیجه برسیم و در نهایت الگو به جهان ارائه دهیم.
همین روند را برای تدابیر ایشان انجام دادیم. ما برای اینکه دانشگاه بتواند در نقشه و راهبردی که امام انقلاب برای دانشگاه تعیین کردند، ایفای نقش کند، نیازمند تحول بودیم. در واقع، دانشگاه نیازمند یکسری تحولات برای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب بود و خدا را شکر که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) مبتنی بر یک روش جدید الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را طراحی و تدوین کردیم؛ یعنی دانشگاهی را که می‌خواهد در تمدن‌سازی ایفای نقش کند، طراحی کردیم.
تمدن نوین اسلامی خود مدل منحصر به فردی است، ما بررسی می‌کردیم که دانشگاه‌های ایران یا جهان به چه شکل عمل می‌کنند تا ما هم بر اساس آن الگو ارائه کنیم و معماری جدید دانشگاه امام حسین(ع) را شکل دهیم. ما اینطور نگاه کردیم که مبانی دینی و به ویژه منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی چه تصویری از دانشگاه ارائه می‌کند و اصول و مبانی دانشگاه و فلسفه وجودی آن را به منزله مؤلفه‌های جهت‌دهنده احصا کردیم.

استاد این دانشگاه به منزله رکن اصلی دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ دانشجو در این دانشگاه نیز برای جذب و رشد و تعالی چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟
در حوزه اقتصاد دو کار انجام دادیم؛ یکی اینکه الگویی برای اقتصاد مقاومتی ارائه دادیم و کار مفصلی شد. دوم اینکه در بعد سلبی اقدامی انجام دادیم؛ چون اقتصاد ما مبتنی بر ارزش دلار است و از سال 1395 که مطالبه شکستن سروری و آقایی دلار از زبان حضرت آقا مطرح شد، کار مفصل تحقیقاتی کردیم و به مسئولان بالا دستی ارائه دادیم که ان‌شاء‌الله مورد توجه قرار گیرد.
آخرین مطالبه آقا این بوده که به ارزش پول ملی توجه شود و دلارزدایی اتفاق بیفتد. تحقق شعار سال را که مهار تورم همزمان با رشد تولید است هم بررسی کردیم. برخی معتقدند، این دو با هم تضاد دارد، اما ما اثبات کردیم شدنی است.
این فعالیت‌ها در کنار تربیت متخصصان اقتصاد و حکمرانی اقتصادی انجام می‌شود.
در حوزه فنی و مهندسی هم فعالیت گسترده است. مثال آن حوزه آب است که ما در حوزه آب انرژی و ‌محیط زیست مرکزی داریم و در آن مسائل راهبردی، عملیاتی، راهکنشی و فناورانه حوزه آب بررسی می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد این است که ما بحران کمبود آب نداریم و بحران اصلی نحوه بهره‌برداری از منابع آبی است؛ چون متوسط بارش نزولات در کشور چهار برابر کل نیاز ماست. البته بحث‌های مفصل دارد، در حوزه فناوری‌های نوین بهره‌برداری از آب و رفع تنش آبی هم تولیدات دانش‌بنیان گسترده‌ای داشتیم که کم‌کم دارد وارد عرصه صنعت می‌شود.
اقدام مهم دیگری که صورت گرفته،تعامل با خودروسازان است تا با استفاده از دانش و امکانات بسیار پیشرفته دانشگاه کیفیت تولیدات آنها بهبود یابد و سرریز فناوری دفاعی در صنعت خودرو وارد شود.
مرحله بعد توجه به مأموریت بود، اینکه در چه حوزه مأموریتی باید کار کنیم، کادرسازی برای سپاه، سازمان‌سازی در سپاه، پشتیبانی علم و فناوری در سپاه، حمایت همه‌جانبه از حوزه‌های مأموریتی سپاه در مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم و اینکه در عمق بخشی داخلی و خارجی و در محیط بالاتر برای پیش‌روندگی و پیش‌برندگی سپاه در مسیر تمدن نوین اسلامی دانشگاه چه کمکی می‌توان کرد.
این کار مفصل تحقیقاتی را که حضرت آقا انتظار داشتند، با ۲۴ کارگروه تخصصی و ۱۵۰ نفر کارشناس انجام دادیم. در این راستا، برای اینکه بتوانیم در سطح ملی و نیروهای مسلح اعتبارسنجی کرده و غنی‌سازی کنیم، با فرماندهی محترم کل سپاه، معاونان، فرماندهان و مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، مراجع عظام تقلید در سطح کشور و کلیه وزرای علوم پس از انقلاب اسلامی با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و برخی استادان برجسته نشستیم و طرح را ارائه دادیم و اعتبارسنجی شد. سپس نظرات احصا و به فرماندهی کل سپاه ارائه شد. در ادامه این به ما ابلاغ شد و ما از ظرفیت برنامه ششم استفاده کردیم که بخش پنج ساله اول این طرح عملیاتی شد و دستاوردهای خیلی خوبی در حوزه‌های مختلف علوم دفاعی و امنیتی، علوم انسانی، حوزه فنی و مهندسی، علوم پایه و بحث حوزه جنگ الکترونیک و سایبری و حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی داشتیم و خیلی از محصولات مورد توجه رده‌های مختلف سپاه و بعضاً برای حوزه‌های عمومی کشور قرار گرفت که به نظرم توانست جایگاه دانشگاه را در سطح نیروهای مسلح و کشور رشد قابل توجهی بدهد.

خبری مبنی بر اینکه دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ارزیابی‌های ملی رتبه پنجم را در میان دانشگاه‌ها کسب کرده، منتشر شد، شاید اینجا فضای مناسبی باشد که درباره ابعاد این موضوع توضیح بفرمایید.
ما سعی کردیم در میان دانشگاه‌های کشور حضور پررنگی داشته باشیم؛ هرچند حرف‌های جدید با مدل‌سازی جدید مبتنی بر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی داریم و این ممکن است با مدل‌های رایج دانشگاه‌های کشور تطابق نداشته باشد. با وجود همه این مسائل در سامانه‌های اعتبارسنجی وزارت علوم شرکت کردیم و خداراشکر از آن سال اولی که شرکت کردیم و رتبه 22 را کسب کردیم، هر سال افزایش رتبه داشتیم و در سال 1401 رتبه ما در نظام رتبه‌بندی وزارت علوم، در بین دانشگاه‌های جامع (74 دانشگاه) ما رتبه پنجم را کسب کردیم و در بین 124 دانشگاه صنعتی و جامع ما رتبه هشتم را کسب کردیم که رتبه خوبی بود.
البته دانشگاه جامع امام حسین(ع) محدودیتی در حوزه جذب دانشجویان کارشناسی در حوزه آموزش دارد و تعداد دانشجویان ما نسبت به دانشگاه‌های بزرگ کشور محدود است؛ به گونه‌ای که آنها حداقل 10 هزار دانشجو دارند؛ اما ما تعداد دانشجوهایمان یک سوم یا یک چهارم این دانشگاه‌هاست.
گفتنی است، دانشگاه‌های کشور در زمینه کار مفصل تحقیقاتی که حضرت آقا از آنها خواسته به عنوان طراحی الگو برای ایفای نقش در تمدن‌سازی اسلامی کار کنند، کمتر کار کردند؛ اما ما این مدل را کار کردیم و یک نقشه و مدل کامل داریم. برای ایفای نقش در تمدن‌سازی به زعم وزرای علوم قبل و فعلی دکتر غلامی و دکتر زلفی گل و دوستان دیگری که آمدند و کار را دیدند، معتقد بودند که این می‌تواند در دانشگاه جامع امام حسین(ع) به حیث داشتن یک مطالعه دقیق الگوی مناسبی برای دانشگاه‌های کشور باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر این شورا و خیلی دیگر از عزیزان این مهم را اذعان کردند.

آقای دکتر به عنوان سؤال پایانی بفرمایید دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای نیل به اهدافی که اشاره کردید چه تدابیر و فعالیت‌هایی داشته‌ است؟
دربعد ساختاری دانشگاه ۱۲ دانشکده و پژوهشکده دارد که ذیل این عامل ۷۵ مرکز علم و فناوری سازمان دادیم و شما از هر یک از دانشکده‌ها و مراکز می‌توانید مصاحبه و گزارش تهیه کنید.
اما مدل این مراکز علمی و فناوری الگوی جدیدی بود، چون دانشگاه‌های دیگر گروه‌های علمی دارند، اینکه این گروه‌های علمی چه علم نافعی را تولید کنند که برای جامعه و کشور استفاده شود، مورد توجه نبود؛ اما ما سعی کردیم به جای گروه علمی مراکز علمی داشته باشیم تا بتوانند آن علم را به فناوری تبدیل کنند که فناوری می‌تواند کمک کار حل مشکلات مردم و جامعه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات