صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۱۵

زندگی فقط کار نیست!

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان
«بیل گیتس» ‌بنیانگذار مایکروسافت، به تازگی در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه آریزونای شمالی گفت، آرزو می‌کرد وقتی جوان‌تر بود می‌فهمید که زندگی فقط در کار خلاصه نمی‌شود. او به جوانان توصیه کرده است، بین زندگی شغلی و شخصی خود تعادل برقرار کنند و برای خودشان وقت بگذارند.
بیل گیتس می‌گوید، دوست داشت در دوران جوانی کسی این حرف‌ها را به خود او می‌گفت. گیتس در جمع دانش‌آموختگان این دانشگاه توضیح داد: «وقتی هم‌سن شما بودم، اعتقادی به تعطیلات و آخر هفته‌ها نداشتم. به هر کسی که اطرافم بود، فشار می‌آوردم تا [روزانه] ساعت‌های بسیار زیادی کار کند.»
گیتس که پس از گذراندن سه ترم از دانشگاه انصراف داد تا شرکت خود را تأسیس کند، می‌گوید: «اگر کمی به خودتان راحت بگیرید، تنبل محسوب نمی‌شوید.» او توضیح داد که در روزهای آغازین مایکروسافت به اهمیت ایجاد تعادل بین کار و زندگی واقف نبود و از پنجره دفترش نگاه می‌کرد که چه کارمندانی زود و چه کارمندانی دیرتر محل شرکت را ترک می‌کردند.
گیتس می‌گوید: «به‌اندازه من صبر نکنید تا این درس را بیاموزید. برای رسیدگی به روابط خود، برای جشن‌ گرفتن موفقیت‌ها و برای بازیابی از شکست‌ها زمان بگذارید. هر موقع که لازم دارید، استراحت کنید. وقتی اطرافیان پیرامون‌تان به زمان نیاز دارند هم به آنها سخت نگیرید.»
گیتس همچنین به این دانش‌آموختگان توصیه کرده است که زمانی را برای ارزیابی مجدد تصمیمات زندگی‌شان اختصاص دهند. به‌علاوه، او می‌گوید همیشه باید به یادگیری ادامه داد؛ حتی خارج از کلاس‌های درس.
‌بنیانگذار مایکروسافت درباره انتخاب‌های شغلی می‌گوید: «الان احتمالاً فشار زیادی را روی خود احساس می‌کنید تا تصمیم درست را درباره آینده شغلی خود بگیرید. شاید حس کنید که این تصمیم‌ها دائمی هستند. اما چنین نیست. کاری که فردا‌ـ یا در 10 سال آینده‌ـ انجام می‌دهید، لازم نیست کاری باشد که تا آخر عمر انجام می‌دهید.»
گیتس در حالی این سخنان را بیان می‌کند که اگر خود به این توصیه در جوانی‌اش گوش داده بود، شاید به فردی که در حال حاضر سخنرانی‌اش در دانشگاه برای دیگران مهم باشد، تبدیل نشده بود و مجالی برای گفتن این حرف‌ها پیدا نمی‌شد! اما در هر حال، انسان‌ها با نگاه به گذشته حسرت کارهای نکرده را می‌خورند و بیل گیتس هم از این قاعده خارج نیست.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات