صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۶۱

خروج از انسداد

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
جمهوری اسلامی ایران اواخر مرداد ۱۴۰۱ به طرف غربی اعلام کرد، متن جمع‌بندی شده از سوی مسئول هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا را برای حل مناقشه هسته‌ای و احیای برجام مفید و مؤثر می‌بیند. از آن تاریخ تاکنون توپ در میدان آمریکایی‌هاست؛ چرا که آنها به دلیل انتخابات مجلس رژیم صهیونیستی، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، جنگ اوکراین و نیز اغتشاشات نیمه دوم سال گذشته در ایران و امید بستن به اغتشاشگران سیاست ابهام و تأخیر را در زمینه احیای برجام در پیش گرفته‌اند و مقامات سیاسی ایالات متحده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون بارها اعلام کرده‌اند، احیای برجام در سیاست خارجی آمریکا از اولویت خارج شده است! 
البته آمریکایی‌ها در حالی این گونه مواضع خود را اعلام می‌کنند که آنها در همین ایام از طریق برخی واسطه‌ها پیام‌های مورد نظر خودشان را برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده و می‌کنند. در این میان، آنچه قطعیت دارد، آن است که آمریکایی‌ها به دلایل گوناگون در زمینه احيای برجام از رویکرد مشتاقانه‌ای که از اوایل دوره بایدن در پیش گرفته‌ بودند، به سمت تردید و ارزیابی مجدد پذیرش یا عدم پذیرش برجام در مقطع کنونی میل پیدا کرده‌اند. حال برای آنکه اهمیت سفر سلطان عمان به ایران آشکار شده و آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای روشن شود، ضروری است این نکته مورد توجه قرار گیرد که سفر سلطان عمان موضوع احیای برجام را از حالت ابهام خارج کرده و آن را در وضعیت متفاوت دیگری قرار داده است. 
در همین زمینه، رسانه «عمان دیلی» نوشت، یکی از موفقیت‌های سفر سلطان هیثم به تهران به موضوع هسته‌ای مربوط می‌شود. روزنامه عمان دیلی همچنین تصریح می‌کند، از جمله مسائل موفقیت‌آمیز در سفر سلطان عمان که در روزهای آینده اعلام خواهد شد، موضوع هسته‌ای ایران است. در مرحله آتی تغییرات بسیاری رخ خواهد داد، به ویژه اینکه امضای توافق هسته‌ای جدید می‌تواند نقش تمدنی ایران در تعامل با کشورهای جهان را احیا کند.
همچنین، روزنامه «الدیار» گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه مقامات تل‌آویو درباره سفر اخیر سلطان هیثم‌بن‌طارق، پادشاه عمان به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی بسیار نگران هستند. به نوشته الدیار، برخی رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، مسقط در حال تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای تدریجی و مرحله‌ای است. این رسانه‌ها اعلام کردند، این توافق سبب می‌شود ایران قدرت هسته‌ای خود را حفظ و تولیدات کنونی خود را تثبیت کند و آمریکایی‌ها بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را بر ‌دارند. 
هفته پیش، یک رسانه آمریکایی از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقامات ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به عمان چند روز پیش از سفر سلطان عمان به ایران برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است. پایگاه «آکسیوس» به نقل از پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی مدعی شده است «برت مک‌گورک»، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقامات عمان درباره  امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرده است.   هر چند درباره کم و کیف پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا رد و بدل می‌شود، به صورت رسمی خبری منتشر نشده است و از قضا دو کشور تصمیم گرفته‌اند در این باره سکوت اختیار کنند؛ اما آنچه تا حد زیادی می‌توان درباره آن با اطمینان بالایی صحبت کرد، این است که توافق هسته‌ای که در سایه تأخیر و ابهام قرار داشت، در حال خروج از انسداد است و جمهوری اسلامی ایران ضمن در نظر گرفتن خطوط قرمز و خاصه انتفاع اقتصادی ایران، با نگاه مثبت در حال ارزیابی پیام و پیشنهادی است که از طریق سلطان عمان به تهران رسیده است.  تقارن سفر سلطان عمان و پیشنهاد وی برای خارج کردن توافق هسته‌ای از بن‌بستی که آمریکایی‌ها برای آن ایجاد کرده بودند، با طرح موضوعاتی از قبیل تبادل زندانیان، آزاد شدن منابع ارزی ایران، مختومه شدن پرونده یکی از سه مکان ادعایی‌‌ـآباده‌ـ از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حل شدن مسئله کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳ درصد سبب شده تا شانس مجددی برای حرکت مثبت و سازنده در مسیر احیای برجام پدید آید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات