صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۷۷
گزارش صبح صادق از آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک نیروی هوافضا

فتاح بازدارنده از فکر هجوم

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان
خردادماه ۱۴۰۲ را می‌توان ماه شگفتی‌ساز برای دشمن صهیونیستی نامید؛ دشمنی که مدتی است نفس‌هایش با وجود دست و پا زدن‌های زیاد به شماره افتاده است. چند ثانیه؟ فقط ۴۰۰ ثانیه از فشار یک دکمه تا شروع انفجارهای عظیم در تأسیسات نظامی ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی، البته در مرحله اول و فقط با فتاح. اسرائیل زن و خیبرشکن‌های دیگر اندکی دیرتر بر سر اهداف فرود می‌آیند، البته اگر پیش از فروپاشی، غلط اضافه از این رژیم کودک‌کش سر بزند. این بار نامی بر سر زبان‌ها افتاده که امام انقلاب آن را با مسما و با مفهوم برگزیده‌اند: «فتاح»؛ موشک فوق پیشرفته و مافوق صوت فتاح جدیدترین دستاورد رونمایی شده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران است. البته تولید آن به چند سال گذشته مربوط می‌شود و رونمایی آن با اهداف دفاعی و بازدارندگی خرداد ۱۴۰۲ صورت گرفته است. حضور رئیس ‌جمهور کشورمان در مراسم رونمایی از این موشک و نیز رونمایی از آن دو هفته بعد از رونمایی از دیگر عضو خانواده سری موشک‌های خیبرشکن و اسرائیل زن، یعنی خرمشهر ۴ در شرایطی که رژیم صهیونیستی تنها چاره گریز از وضعیت امروز خود را حمله پیش‌دستانه به ایران می‌داند، عملاً نشان از هوشمندی قوای تصمیم‌گیری در کشور دارد که لحظه به لحظه مبادلات بازی جنگ دشمن را بر هم می‌زند. اما رئیس محترم جمهور در این مراسم چه گفت؟
 
بازدارنده از فکر هجوم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این مراسم اظهار داشت: «اولین مؤلفه قدرت و اقتدار در ملت ما ایمان است؛ رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد فرمودند ایمان مؤلفه‌ای مهم به شمار می‌آید؛ آنچه از سال 1342 و۲۲ بهمن 1357 و سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما را حفظ کرد، ایمان مردم بود. آنچه این مدت ملت ما را پیش برده و برخلاف خواست دشمنان گام‌های بزرگی را برداشته، در پرتو ایمان و امید بوده است؛ لذا همواره به منزله یک مؤلفه مهم در اقتدار، ایمان و امید باید پاس داشته شود. آن روزی که طهرانی‌مقدم در مجموعه هوافضای سپاه فعالیت خود را با اراده فرمانده معظم‌کل قوا آغاز کرد، شاید کسی گمان نمی‌برد پدیده‌هایی نو که برای همه جهانیان خیره‌کننده باشد، به وجود بیاید؛ امروز برای این دستاورد مهم و بزرگ که به دست فرماندهی نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد، باید شکرگزاری کرد.» رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه، گفت: «کارهایی که مجموعه نیروی هوافضای سپاه انجام می‌دهد، بر پایه دانش و علم است، موضوعی که در کشور ما در صنایع موشکی، دفاعی و نظامی بومی شده و وارداتی نیست. صنعت موشکی و دفاعی ما امروز در حالی پیشرفته است که در دوران دفاع مقدس با وجود آنکه تهران و سایر شهرهای کشور را موشک‌باران می‌کردند، قدرت دفاعی نداشتیم؛ لذا از همان موقع تلاش‌ها برای مستقل شدن در حوزه دفاعی آغاز شد و این‌گونه قدرت بازدارندگی به وجود آمد.» وی توان دفاعی ایران را صلح‌آمیز دانست و تأکید کرد: «این قدرت و توان برای کشورهای منطقه نقطه امنیت و صلح پایدار است. برخی مسئولان کشورهای منطقه در دیدارهای اخیری که با آنها داشتم، عنوان می‌کردند که ایران یار روزهای سخت است و اگر تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه نبود و ایران از ما در برابر هجوم تکفیری‌ها و داعشی‌ها دفاع نمی‌کرد، از کشورشان چیزی باقی نمانده بود.» رئیس جمهور گفت: «قدرت نظامی، دفاعی و موشکی ایران، بازدارندگی دارد؛ البته نه فقط در برابر هجوم، بلکه در برابر فکر هجوم هم بازدارندگی ایجاد می‌کند. این قدرت موشکی معنایش آن است که منطقه از شر اشرار و تعرض بیگانگان در امان می‌ماند؛ لذا پیام آن به مردم منطقه، پیام امنیت است و به کسانی که فکر تعرض به ایران را دارند، این است که جمهوری اسلامی کشوری قدرتمند است و قدرت او برای حمایت از ملت ایران و مظلومان عالم است. مردم منطقه وقتی چنین رونمایی‌ای صورت می‌گیرد، ابراز خوشحالی می‌کنند؛ چون بر قدرت منطقه افزوده می‌شود. در واقع قدرت ایران، یعنی قدرت منطقه و ملت‌های مظلوم؛ لذا این پیام عزت و استقلال و بازدارندگی است. گاهی بیان می‌شود ساخت موشک برای چیست که باید گفت این برای بازدارندگی است؛ موشک را برای این می‌سازیم تا مورد تعرض دشمنان قرار نگیریم و از قدرتی برخوردار شویم که در ذهن دشمنان فکر تعرض هم ایجاد نشود. در واقع موشک برای موشک ‌نزدن دشمنان است، نه برای موشک زدن ما.»  از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که بگذریم، باید اشاراتی هم به سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران سردار سرلشکر حسین سلامی و نیز گزارش سردار پر افتخار و متخصص موشکی و پدافندی و فرمانده سرافراز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی‌زاده داشته باشیم.
 
پیشرفت ما یک واقعیت کتمان‌ناپذیر
سرلشکر سلامی در این مراسم گفت: «هیچ‌وقت نمی‌توان حقیقت را کتمان کرد و واقعیت‌ها بالاخره خودشان را نشان می‌دهند.» وی افزود: «یک واقعیت بسیار قوی و جدی در کشور ما همین پیشرفت‌ها و جهش‌های فوق‌العاده است که در فناوری‌های پیشرفته حاصل می‌شود، به ویژه در عرصه محصولات دفاعی، از جمله موشک‌ها و پهپادها که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و همه قابلیت‌های فنی که در طراحی و در ساخت قطعات اجزای حساس وجود دارد، الحمدلله در کشور ما صورت گرفته و ما به دانش و فناوری تنوع‌بخشی در زمینه انواع ساخت سامانه‌ها و تاکتیک‌پذیری سامانه‌ها در بخش‌های مختلف رسیدیم؛ از جمله همین موشک فتاح که یک موشک مانورپذیر ماورای صوت است که قادر است صفحه حرکتش را در فضا به سادگی تغییر دهد و از کمند موشک‌های ضد‌موشک عبور کند.» وی افزود: «این فناوری‌ها در جهان بسیار مدرن و پیشرفته و البته برای خیلی کشورها ناشناخته هستند؛ ولی به دست توانای جوانان ایرانی، مؤمن و انقلابی این ناشناخته‌ها و مجهولات به معلومات تبدیل شده و امروز شاهد درخشش جوانان مؤمن و دانشمند هستیم.‌» اما باید کمی هم در رابطه با شأن نزول این مجلس و کم و کیف «فتاح» از زبان فرمانده نیروی هوا فضای سپاه بشنویم.
 
«فتاح» نامی که امام انقلاب برگزید
سردار حاجی‌زاده در این مراسم برخی مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح را بیان کرد و گفت: «این موشک هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کرده و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزء جدیدترین تسلیحات و تجهیزاتی است که امروزه کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و چین آن را تولید کرده و به کار می‌گیرند و در واقع یک جهش نسلی به شمار می‌آید.» وی ادامه داد: «این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.» این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای گوناگون در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است. سردار حاجی‌زاده افزود: «موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است؛ به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزء چهار کشور دارای این فناوری شد.» وی افزود: «موشک فتاح به دلیل فناوری‌ای که دارد، هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها، مانند تانک، ناو، هواپیما و... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است، البته سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک، باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشکِ هدف است. موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، به وسیله هیچ موشکی قابل انهدام نیست؛ برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق بردار مشخصی حرکت می‌کنند که البته سرعت آنها از سرعت کمی هم برخوردار است.» سردار حاجی‌زاده گفت: «موشکی که چنین سرعتی داشته باشد، مقابله با آن ناممکن خواهد بود. فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند و این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر اینکه فعالیت‌های موشکی از ابتدا تاکنون مورد حمایت و تأیید فرمانده معظم کل قوا بوده است، افزود: «زمانی که گزارش ساخت این موشک را خدمت ایشان ارائه کردیم، معظم‌له نام «فتاح» را برای این موشک برگزیدند.» سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: «همکاری‌های سپاه با دولت تاکنون در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی نبوده است؛ لذا از همکاری‌های وزارت دفاع نهایت سپاسگزاری را داریم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات