صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۴۰

عملیات جانانه در 13 دقیقه

۲۳ خردادماه سالروز عملیات «بیت‌المقدس ۷» است که در سال ۱۳۶۷ با هدف پس زدن‌ دشمن‌ از خاک‌ ایران‌ و مقابله‌ با ترفند تجاوزات‌ دوباره‌ ارتش‌ عراق‌ طراحی و اجرا شد. رژیم بعث با به کارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی و همچنین با همکاری آمریکا و حمایت بی‌دریغ ارتجاع عرب، تهاجم خود را برای باز پس‌گیری مناطق از دست داده آغاز می‌کند و قوای‌ تا بن‌دندان مسلح‌ بعثی به‌ تهاجماتی‌ قابل‌ توجه‌ در محورهای‌ جنوبی‌ جنگ‌ دست‌ می‌زند.
در حالی که ایران آماده می‌شد تا «قطعنامه ۵۹۸» سازمان ملل را به‌ منزله‌ معاهده‌ای‌ برای‌ پایان‌ جنگ ۹۲ ماهه‌ تحمیلی‌ بپذیرد، نیروهای‌ دشمن‌ با پیشروی‌ در خطوط‌ ایران‌ و حتی‌ اشغال‌ برخی‌ مناطق، وضعیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ را به‌ وجود آوردند.
این در حالی بود که بسیج عمومی مردم برای‌ تهاجمات‌ دوباره ارتش‌ صدام‌ در حد بالایی‌ قرار داشت و باید‌ امتیازاتی‌ که‌ رژیم‌ بعثی‌ قصد داشت‌ با قبول‌ حالت‌ نه‌ صلح، نه‌ جنگ‌ از ایران‌ بگیرد، پس‌ گرفته‌ می‌شد.
بنا بر این سیاست و تاکتیک، عملیات «بیت‌المقدس ۷» که در نوع خود عملیاتی ویژه بود، به‌ منظور پس‌ زدن‌ دشمن‌ از این‌ سوی‌ خطوط‌ بین‌المللی‌ در منطقه‌ عمومی‌ «شلمچه» خرمشهر و در نخستین‌ ساعات‌ بامداد ۲۳ خردادماه ۱۳۶۷ با رمز «یا اباعبدالله(ع)» آغاز شد. این عملیات در حالی آغاز شد که دشمن چند ساعت پیش از شروع آن، مواضع رزمندگان را به شدت زیر آتشبار سنگین قرار داده بود؛ اما این گلوله‌باران کوچک‌ترین خللی در حمله ارتش اسلام وارد نیاورد.
رزمندگان اسلام با عبور از موانع ایذایی از چند محور به مواضع دشمن یورش بردند. حمله برق‌آسای رزمندگان در همان ابتدا، خطوط مقدم دشمن را در هم می‌کوبد و رزمندگان اسلام پس از پشت سرگذاشتن دژهای دفاعی مقدماتی، در عمق نیروهای عراقی پیشروی می‌کنند. دشمن برای مقابله با این حمله، شدت آتش توپخانه خود را افزایش می‌دهد که با آتش متقابل ارتش اسلام پاسخ داده می‌شود.
پس از ۱۳ دقیقه رزمندگان اسلام موفق می‌شوند خود را به توپخانه دشمن برسانند، به گونه‌ای که بسیاری از نیروهای دشمن از این سرعت عمل دچار سردرگمی شده بودند و برای جست‌وجوی جان‌پناه، بی‌هدف در منطقه به این‌سو و آن‌سو می‌دویدند.
پس از سقوط هلاله سه (دژ دفاعی) نیروهای بعثی پا به فرار گذاشته و به نقاط عمقی می‌گریزند.
رزمندگان اسلام در قالب چندین گردان بسیجی با فرماندهی‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، توانستند شماری‌ از یگان‌های‌ ویژه‌ و آماده‌ دشمن‌ را متلاشی‌ کنند و علاوه‌ بر کشته‌ و زخمی کردن و به اسارت درآوردن ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای‌ دشمن، یک‌ فروند هواپیما را ساقط کرده و ۶۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، ۴۰ قبضه‌ توپ، ۲۰۰ دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و چندین‌ زاغه‌ مهمات‌ دشمن‌ را منهدم‌ کنند و شمار بالایی‌ از تجهیزات‌ و ادوات‌ نظامی، چند قبضه‌ توپ‌ و تعدادی‌ زاغه‌ بزرگ‌ مهمات‌ دشمن‌ را به‌ غنیمت‌ خود بگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات