صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۳۹

منطقه در ریل آرامش

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
فیصل‌بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در حالی وارد تهران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود قرار گرفت که این اولین سفر وزیر خارجه سعودی پس از قطع روابط با ایران در سال 1394 است. تهران و ریاض اسفند ماه سال گذشته با وساطت چین در شهر پکن بر سر احیای روابط و بازگشایی سفارت‌خانه طی دو ماه، پس از چند دور مذاکرات در عراق و عمان به توافق رسیدند. سفر وزیر خارجه عربستان به تهران نشان می‌دهد، سردی روابط بین ایران و عربستان از بین رفته و دو کشور تمایل دارند به سمت عادی‌سازی و گسترش روابط دوجانبه و منطقه‌ای حرکت کنند.
سفر وزیر خارجه عربستان به ایران که نویدبخش آینده‌ای بهتر برای منطقه است، از ابعاد گوناگونی قابل تحلیل و ارزیابی است. بدون شک، این سفر از نظر سیاسی و امنیتی افق‌های جدیدی را برای دو کشور و منطقه ایجاد خواهد کرد. به بیان دیگر، از جمله نتایجی که در ایجاد رابطه بین عربستان و ایران می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش ضریب امنیتی منطقه خواهد بود. این موضوع به این نکته اشاره می‌کند که کشورهای منطقه به خوبی متوجه شدند که امنیت منطقه را نمی‌توانند از طریق کشورهای بیگانه تأمین کنند و امنیت وارداتی در منطقه پایدار نخواهد بود و از طرفی آمریکا به شدت افول کرده است که حتی در تأمین امنیت متحدان منطقه‌ای خود بسیار ناتوان است. بنابراین، تمایل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ایجاد رابطه با ایران به معنای آن است که امنیت منطقه از طریق همکاری کشورهای منطقه تولید خواهد شد و به جای آمریکای، همه کشورهای منطقه در تأمین امنیت باید نقش‌آفرینی کنند. 
نکته بعدی که در جریان سفر وزیر خارجه عربستان به تهران می‌توان به آن اشاره کرد، این است که با گسترش رابطه بین ایران و عربستان، قدرت مانوردهی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه به شدت پایین خواهد آمد و ایالات متحده آمریکا از تحولات منطقه کنار گذاشته خواهد شد. بنابراین، واکاوی دقیق رابطه بین این دو نشان می‌دهد، شاهد دور جدید تحولات و راهبردها در منطقه خواهیم بود که بدون اثرگذاری آمریکا اتفاق خواهد افتاد. با باز شدن چنین افقی در منطقه بی‌جهت نیست که رژیم صهیونیستی و غرب به شدت از رویکرد مثبت دوکشور نسبت به یکدیگر بسیار ناراحت باشند. اینکه پس از توافق اولیه بین تهران و ریاض، مقامات آمریکایی در سفرهای متعدد به ریاض سعی در به انحراف کشاندن این موضوع داشتند، نشان‌دهنده عمق عصبانیت و ناراحتی آنها از روند تحولات مثبت منطقه است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات