صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۱۱

انتخابات رقابتی برای صاحبان صلاحیت

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
انتخابات در پیش است و همه آنان که دغدغه انقلاب و نظام را دارند، در تلاشند تا این مهم در بهترین حالت محقق شود. انتخاباتی که بدون شک افزایش مشارکت و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های آن یکی از مشخصات موفقیت آن است. در میان اظهارنظراتی که این روزها شنیده می‌شود، سخنان حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تأمل‌برانگیز است. وی که در مراسم تجدید میثاق اعضای قوه‌ قضائیه با آرمان‌های امام(ره) سخن می‌گفت، ایراد داشت:
«یکی از مهم‌ترین عواملی که‌ دشمنان را مأیوس می‌کند، انتخابات است. انتخابات آخر سال‌ یکی از مهم‌ترین چیزهایی است‌ که‌ جمهوری اسلامی را بیمه می‌کند. بی تردید هیچ عاملی مثل حضور مردم، زندگی و امنیت را راحت نمی‌کند، هیچ عاملی به‌ اندازه حضور مردم‌ دشمنان را مأیوس نمی‌کند. البته‌ این حضور شرایطی دارد که از جمله آن برگزاری انتخاباتی است که‌ در آن همه سلیقه‌ها حاضر باشند. جمهوری اسلامی با شجاعت حق تعیین سرنوشت مردم‌ را به خودشان‌ واگذار کرده‌ است... انتخابات به شرطی انتخابات است‌ که بتواند باعث تغییر شود؛ تغییر نوع حکمرانی و نگاه‌ها. اینکه می‌فرمایند، «میزان رأی ملت‌ است» و اینکه می‌فرمایند، «مردم‌ ولی نعمت ما هستند»، تعارف نیست. اینکه رهبری انقلاب‌ این مقدار بر نقش مردم‌ حتی در مشروعیت نظام تأکید دارند، تعارف نیست... انتخابات وقتی انتخابات است‌ که همه بتوانند در آن به‌ تغییر، حتی اگر خواستند تغییر برخی سیاست‌ها و قوانین و مدیران، رأی دهند. این شرط انتخاباتی است‌ که امید آفرین است و برای‌ دشمنان موجب یأس می‌شود.»
درباره این اظهارات باید گفت، تلاش برای افزایش مشارکت سیاسی در انتخابات پیش رو بدون شک یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی است که همه احزاب و گروه‌های سیاسی باید در این مقطع حساس تاریخی در آن نقش‌آفرین باشند. همه کسانی نیز که جامعه و بازیگران سیاسی را به این امر دعوت می‌کنند، خیرخواهانی هستند که باید از آنان تشکر کرد.
در این میان، باید یادآور شد که راه مشارکت همه احزاب و گروه‌های سیاسی معتقد به قانون اساسی و متعهد به آرمان‌های حضرت امام(ره) در انتخابات این کشور گشوده است و کسی حق ندارد صاحب صلاحیتی را به دلیل ملاحظات جناحی از حضور در جایگاه رقابت حذف کند؛ اما نکته اساسی که ایشان باید به آن توجه کند، آن است که این دروازه برای ورود افرادی که صلاحیت لازم را ندارند، بسته خواهد بود. طبیعی است کسی که برای یک سمت صلاحیت لازم را ندارد، در نظام اسلامی مشروعیت لازم برای تصدی آن صندلی قدرت را نخواهد داشت. این حقیقتی است که از دل آموزه‌های حضرت امام(ره) بیرون می‌آید و فرزند یادگار حضرت امام(ره) نیزبه خوبی به آن آگاه است.
در این فرآیند آنچه موجب زوال صلاحیت خواهد شد، اعتقاد نداشتن به اسلام سیاسی با خوانش حضرت امام خمینی(ره) یا سوء پیشینه و فقدان صلاحیت‌های اخلاقی و... است که تشخیص و تطبیق آن با قانون بر عهده دستگاه نظارتی گذاشته شده است. البته دستگاه ناظر انتخاباتی باید هوشمندانه به وظیفه قانونی خود عمل کند و از خطاهای احتمالی در این زمینه بکاهد.
لبه تیز نقدها نیز به جای آنکه عملکرد مجریان و ناظران انتخابات را هدف قرار دهد، باید به نقد عملکرد احزاب و گروه‌های سیاسی مشغول شود که هرچند از ملاحظات قانونی آگاهند، افراد و گزینه‌هایی را روانه میدان انتخابات می‌کنند که از قبل معلوم است صلاحیت‌های قانونی لازم را ندارند. آیا کسی که در حوادث تلخ پاییز گذشته بر طبل آشوب و بلوا زده و در مسیر فریب و اغوای افکار عمومی فعال بوده، صلاحیت قانونی برای ورود به مجلس را خواهد داشت؟ آیا کسی که در پروژه کشته‌سازی و متهم کردن نظام به کشتار افراد بی‌گناه نقش‌آفرین بوده و در برابر شهادت مظلومانه ده‌ها نیروی حافظ امنیت کشور سکوت اختیار کرده است، می‌تواند فردا در قامت نماینده مردم از حقوق ملت دفاع کند؟
طبیعی است که اگر برخی جریان‌های سیاسی رویه غلط معرفی افراد فاقد صلاحیت را همچون انتخابات‌های گذشته ادامه دهند، در انتخابات آینده نیز شاهد ردّ صلاحیت این افراد خواهیم بود؛ اما اگر با تغییر رویه اتخاذی، افراد و چهره‌های کارآمد، خوش نام، موجه و مردمی که دغدغه انقلاب و ملت و کشور را دارند، معرفی شوند، بدون شک شاهد کاهش ردصلاحیت‌ها خواهیم بود. در این صورت، می‌توان از شورای نگهبان نیز انتظار داشت تا به صورت موسع به نامزدهای انتخاباتی نگاه کرده و فضا را برای رقابتی شدن بیشتر فراهم کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات