بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۳۳

بازگشت تظاهرات‌کنندگان به خیابان‌های پاریس

صدها معترض فرانسوی روز شنبه، یک هفته بعد از تظاهرات خشونت‌آمیز در واکنش به قتل نوجوان 17 ساله به دست پلیس، با به چالش کشیدن ممنوعیتی که دولت ماکرون اعلام کرد در خیابانهای مرکز پاریس علیه خشونت پلیس تظاهرات کردند.

بازگشت تظاهرات‌کنندگان به خیابان‌های پاریس

آداما ترائوره، مرد ۲۴ ساله سیاهپوست فرانسوی، در ژوئیه 2016 پس از بازداشت شدن توسط نیروهای پلیس فرانسه در اثر خشونت این نیروها در بازداشتگاهی در حومه شمالی شهر پاریس جان باخت.

از آن زمان تا کنون شهر پاریس هر سال در سالگرد مرگ این جوان سیاهپوست صحنه برپایی تظاهرات با فراخوان خانواده او ضد نژادپرستی و خشونت پلیس فرانسه است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در همین راستا قرار بود روز شنبه ۱۷ تیرماه در  دو منطقه در شمال پاریس مجددا تظاهرات سالانه به همین مناسبت برگزار شود اما مقام‌های فرانسوی با برپایی آن با توجه به هشت شب تجمع سراسری خشونت آمیز در اعتراض به قتل «نائل مرزوق» نوجوان 17 ساله در روز ششم تیرماه به دست پلیس، مخالفت کردند.

در ادامه مقام‌های شهر پاریس با فراخوان خواهر آداما ترائوره برای برپایی یک تظاهرات دیگر در محل میدان جمهوری در مرکز شهر پاریس نیز مخالفت کردند.

به رغم اعمال این ممنوعیت ها، صد ها معترض مرکز شهر پاریس را صحنه تظاهرات خود کردند.  نیروهای پلیس به تظاهرکنندگان در میدان جمهوری این شهر حمله کردند اما معترضان دوباره در بلوار ماژنتا تجمع کردند.

لوران نونیز، رئیس پلیس شهر پاریس به روزنامه گاردین ادعا کرد: «این احتمال وجود دارد که این تظاهرات عناصر رادیکال مایل به ارتکاب اقدامات خشونت آمیز را به خود جذب کند.»

روزنامه پرتیراژ فرانسوی لوفیگارو گزارش داد، یوسف ترائوره، یکی از برادران آداما ترائوره حین تظاهرات امروز به دست ماموران پلیس  به اتهام «خشونت علیه یک مقام دولتی» دستگیر شد.

روز جمعه کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل از فرانسه درخواست کرد‌ «به علت‌های ساختاری و نظام‌مند تبعیض نژادی در میان نیروهای ضابط قانون این کشور به ویژه پلیس با قائل شدن اولویت، رسیدگی کند.»

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی رسانه‌های فرانسوی حاکی از آن هستند که تا کنون نزدیک به 4000 نفر در ارتباط با اعتراضات برگزار شده از زمان قتل نائل مرزوق به دست پلیس فرانسه بازداشت شده اند.

مقام‌های فرانسوی تظاهرات دیگری که بر طبق برنامه ریزی قرار بود روز شنبه در شهر لیل در شمال این کشور برگزار شود را هم ممنوع کردند. در شهر مارسی نیز تظاهرکنندگان به دنبال ترک مرکز این کشور و تغییر مسیر راهپیمایی، تجمعی را برگزار کردند.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات