صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۸۹

جوانانی مسلح به قرآن

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی
قرآن‌سوزی، واکنش غربی‌ها به روند رشد جمعیتی مسلمین در جهان، به ویژه در کشورهای اروپایی است. اروپایی‌هایی که خود را داعیه‌دار زبان دنیا و فرهنگ و تمدن معرفی می‌کنند، در این سال‌ها نشان دادند که تعریف آنها از تمدن و فرهنگ تا جایی است که پازل منافع و مصالح ظالمانه‌شان به‌ هم نخورد؛ و الّا آن روی حیوانی و وحشی خودشان را نشان می‌دهند.
چطور می‌شود غربی‌هایی که آتش زدن قرآن، انتشار کاریکاتور پیامبراعظم(ص) و مبارزه با حجاب و استفاده از پرچم همجنس‌بازان و چسباندن انگ تروریسم به کشورهای اسلامی را به اسم تمدن و آزادی مجاز می‌دانند با پوشیدن حجاب در مدارس، سؤال درباره هولوکاست، نقد به همجنس‌بازی و حتی پوشیدن شماره 88 به دلیل احتمال یهودستیزی مقابله می‌کنند. این چه تعریفی از آزادی است که هر چه را که غیر اسلامی است، آزادی می‌نامند؛ ولی همین که در چارچوب اسلام قرار می‌گیرد، تن و بد‌ن‌شان می‌لرزد و دیوار حاشاشان بلند می‌شود.
البته این اسلامی که ما از آن دم می‌زنیم، اسلامی است که آتش به دامن ظلم و استعمار و استثمار بنشاند؛ وگرنه اسلامی که روی زین دشمن نشسته و هیچ ظلم و ستمی را نمی‌بیند که همان دشمن ماست. داستان معروف آن فرمانده انگلیسی در عراق گویای همین مطلب است؛ آنجا که دید یک نفر از بالای مناره صدا بلند کرده و اذان می‌گوید دستپاچه شد و  پرسید: «این سرو صدایى که هست چیست؟» گفتند: «اذان می‌گوید.» گفت: «علیه ماست؟» یکى گفت: «نه»؛ گفت: «خب، هرچه می‌خواهد بگوید.»
علت اصلی قرآن‌سوزی و مقابله با دین اسلام را باید در نگاه اسلام و قرآن، به انسان و روابط انسانی دید. مهم‌ترین درس‌ قرآن را باید در مقابله با استعمار و استثمار و ظلم دید؛ از همین رو جنگ و جهاد برای جلوگیری از آلودگی و فساد در زمین، جلوگیری از ستمگری و دفاع از مظلومان و به تعبیری برای مقابله با هر آنچه مانع کمال، رستگاری و سعادت انسان است، مجاز شمرده شده است، نه برای استثمار اقتصادی یا برتری‌طلبی سیاسی یا توسعه‌طلبی اجتماعی و جغرافیایی و مسائلی که در طول تاریخ حیات پر رنج انسان، امنیت و آرامش را از آنان سلب کرده و بیشترین زیان و خسارت را بر آنها تحمیل کرده است.
به طور مسلم این نگاه مورد پسند کشورهای استکباری و دست‌نشانده‌های آن نبوده و نیست؛ از همین‌رو جنگ تحمیلی بین عراق و ایران رقم خورد و بعثی‌ها با پول‌ها و تسلیحات نظامی غرب وحشی پا از گلیم خودشان درازتر کردند تا با یک خیال خام صدای اسلام و قرآن را که در ایران طنین‌انداز شده بود، در نطفه خفه کنند.
«جیمز بیل» نوسینده کتاب «شیر و عقاب» درباره متجاوز بودن دولت بعث و علل تجاوز آن به ایران می‌نویسد: «... اینکه عراق جنگ را شروع کرد، یک واقعیت است و طبق کلیه معیارهای بین‌المللی، عراق کشور تجاوزکار شناخته می‌شود. علت واقعی جنگ، مبارزه برای تفوق و تسلط یافتن بر خلیج‌فارس بود که در این فرآیند عراق امید داشت انقلاب ایران را نابود سازد، چون اهداف ایران مورد پسند عرب‌های منطقه، خصوصاً عربستان سعودی و شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج‌فارس نبود.»
هدیه قرآن و اسلام مبنی بر مبارزه با استکبار و استبداد به خوبی در کلام شهدا و رزمندگان دیده می‌شود. شهید اکبر حاجی‌پور با اشاره به این موضوع در وصیت‌نامه خود نوشته است: «خداوندا آرزوى تمام رزمندگان این است که ان‌شاءالله روزى برسد که تمام استکبار و تمام بدبختى‌هایى که به جهت دورى از قرآن، دامنگیر این ملت‌هاى رنجدیده و ستم کشیده شده است جایش را به اسلام عزیز و اجراى دقیق قانون قرآن مجید بدهد و در یک مجموعه خدایى با هم زندگى کنند.»
در متن دیگری شهید رضا پرسیا به این مهم تأکید کرده و گفته است: «اى امت شهيدپرور، نگذاريد كه كتاب پرفضيلت آسمانى، قرآن مجيد را از شما بگيرند؛ زيرا دشمنان تنها راه شكست شما را جداكردن از قرآن مى‏دانند.»
یا شهید محمود طهماسبى‌پور می‌نویسد: «خداوند متعال قرآن را فرستاد تا مردم را از ذلت و گمراهى به عزت و جوانمردى و ایثار هدایت کند, چون قبل از اینکه قرآن مقدس بر رسول الله(ص) نازل گردد همه انسان‌هاى آن دوره در گمراهى و جهل سیاه زمان جاهلیت فرو رفته بودند و ارزش انسانى خود را از دست داده بودند.»
بنابراین برای مبارزه با این قبیل اقدامات غربی‌ها نیاز است که نخبگان جامعه، روحانیون و معلمان، صاحبان فکر و اندیشه بر اجرای دستورات شهیدان در خصوص اهتمام به قرآن تلاش گسترده‌ای مدنظر بگیرند. اینکه برخی از دانش‌آموزان ما از پس روخوانی قرآن برنمی‌آیند یا برخی دیگر قرآن را تنها برای تهیه سفره عقد تدارک می‌بینند خلاف آن ارادتی است که شهدا و رزمندگان به ساحت قرآن داشته‌اند. حمید عبدلی‌مسینان، جانباز سرافراز هشت سال دفاع، در این باره در خاطرات خود می‌گوید: «ارادت رزمندگان اسلام به ساحت مقدس قرآن تا جایی بود که در جیب لباس خاکی هر بسیجی یا سپاهی قرآنی کوچک یافت می‌شد و پس از شهادت‌شان نیز از روی آن قرآن جیبی متوجه ایرانی و شیعه بودن ایشان می‌شدیم. لذا قرآن در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های رزمندگان نقش بسزایی را ایفا می‌کرد. برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌های مختلف و نیز جلسات حفظ و تجوید قرآن در گردان‌ها و یا قرائت قرآن در صبحگاه‌ها یکی دیگر از بارزترین جلوه‌های حضور قرآن در بین عزیزان رزمنده بود که بسیار نیز به آنها کمک می‌کرد.»
در پایان باید بنابر توصیه رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «اهانت جنون‌آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان می‌دهد هدف حملات استکبار، اصلِ اسلام و قرآن است. علی‌رغم توطئه استکبار، قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آن اسلام است. همه‌ آزادی‌خواهان جهان باید در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کنند.» در مقابل غرب باید با حفظ، تدبر و تفکر هرچه بیشتر در آیات قرآن، بینی غرب و غرب‌پرستان را به خاک مالید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات