صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۹۱

گنجینه‌ فراموش ‌شده

حضور واقعی هر فرد در جامعه در دوران جوانی است. در این زمان است که از لحاظ بنیه، قوت و حافظه و عقل در مرتبه بالایی قرار دارد. به نوعی ثمره کودکی و نوجوانی‌اش در دوران جوانی به منصه ظهور می‌رسد. هر فرد برای رسیدن به مرحله جوانی به فراخور جامعه امروزی باید بیشترین زمان زندگی‌اش را در مدرسه و در کنار مربیان و معلمان تعلیم و تربیت بگذارند. نتیجه این مقدمه این می‌شود که آینده‌سازان هر جامعه در دل همین مدارس شکل می‌گیرند.
در این دوران است که ابزارهای فرهنگی، مانند کتاب نقش کلیدی خود را نشان می‌دهد. افرادی که در این دوران با فرهنگ کتابخوانی بیشتر مأنوس باشند و تعلیمات خود را به کار گیرند و در نشر آن تمام مایه و انرژی خود را به کار ببندند، آینده روشن‌تری را می‌توانند برای خود ترسیم کنند. در این دوران اندیشه‌هایی که به خورد کودکان داده می‌شود، به مثابه ماشینی است که آنان را به مقصد روشن و دقیقی هدایت می‌کند.
نکته اساسی اینجاست که هر اندازه علم در راستای رشد افراد مهم و حیاتی است، به همان اندازه تهذیب و روش زندگی برای افراد ضروری است. اینکه بخواهیم علم را از حیطه تهذیب و اخلاق دور کنیم، رفتاری شکل می‌گیرد مانند آنچه امروز در دل کشورهای وحشی غربی مشاهده می‌کنیم؛ یعنی تنها خود را دیدن و برای ارضای نیازی‌های فردی به هر راهی متمسک شدن.
بنابر آنچه گفته شد تأکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع کتاب و کتابخوانی و پرداختن به موضوع دفاع مقدس به منزله گنجینه‌ای برای پیشرفت کشور و لزوم پیوند آن با علوم درسی مشخص می‌شود. بنابراین، توجه نویسندگان و ناشران به مسئله‌ای به نام ادبیات کودک و نوجوان با موضوع دفاع مقدس را نیز می‌طلبد. مسئله‌ای که متأسفانه در صنعت نشر ما آنچنان استخوان‌دار نشده تا بتواند جای پای خود را در مدارس به جا بگذارد؛ از همین‌رو به دلیل کمبود کتاب‌های حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان، آنها را به سمت کتاب‌هایی می‌کشاند که کمتر رنگ تهذیب و اخلاق دارد.
به نظر می‌رسد، در نظام فرهنگی کشور یک عزم جدی برای تولید کتاب‌های کودکان با موضوعات اندیشه‌محور و مسئله‌محور در حوزه‌های تاریخی و سیاسی و دینی وجود ندارد تا امیدوار باشیم کودکان و نوجوانان ما در دهه‌های بعدی که بیش از نیم قرن از دفاع مقدس گذشته و یادگاران آن دوران نیز برای همیشه ما را ترک می‌کنند و از وجود پر نعمت و گنجینه خاطرات‌شان بی‌بهره می‌شویم، نفعی ببرند؛ بنابراین، این کتاب‌ها هستند که تاریخ پر افتخار دفاع مقدس و حماسه رزمندگان و زنان و مردانش را به گوش آیندگان می‌رسانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات