صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۸۶۵

پاریس خشم بیکران

کشته شدن نوجوان 17 ساله فرانسوی به‌دست نیروهای پلیس این کشور، موجی از خشم، نگرانی و اعتراضات سراسری را برای این کشور رقم زده ‌است. دولت فرانسه اقدامات انتظامی و سرکوبگری بسیاری را برای خاموش کردن این اعتراضات به کار بسته و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، بازی‌های کامپیوتری و نوجوانان خشمگین را علت اصلی این اعتراضات خوانده ‌است! اعتراضات و درگیری‌ها کار را به جایی رسانده که وزارت کشور فرانسه دستور منع آمد و شد در سطح کشور را از ساعت 9 شب تا 6 صبح صادر کرده و 45 هزار نیروی پلیس را مسئول کنترل اوضاع کرده است. با این حال، اعتراضات به کشته شدن این نوجوان 17 ساله الجزایری و مغربی‌تبار، نه‌تنها در پاریس، بلکه در شهرهای دیگری، چون مارسی، لیون و دیگر شهرهای فرانسه نیز جان گرفته و سبب تخریب‌های وسیع در سطح این شهرها و آتش گرفتن اتومبیل‌ها و مغازه‌ها شده ‌است. کار در برخی مناطق نیز به درگیری با اسلحه کشیده و برخی خبرها از درگیری مسلحانه بین مردم و پلیس با سلاح کلاشینکف در شهر لیون حکایت دارد.
در هر اعتراضی در فرانسه می‌توان به‌خوبی ردّ پای مهاجران را دید. کارنامه سیاه فرانسه در تاریخ استعماری‌اش سبب شده ‌است بسیاری از مهاجران در این کشور، از کشورهای حوزه آفریقایی باشند؛ جایی که دولت فرانسه در طول تاریخ بیشترین میزان استعمار و تحقیر ملت‌ها را داشته است. هم اکنون در جامعه فرانسه نیز با مهاجران همان‌گونه برخورد می‌شود که زمانی با شهروندان کشورهای استعمار شده است؛ به همین دلیل در اعتراضاتی که در شهرهای فرانسه به بهانه‌های گوناگون شکل می‌گیرد، همیشه می‌توان مهاجران بسیاری را دید که در اعتراض به وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود به خیابان‌ها آمده و خشم خود را با آتش زدن مغازه‌ها و اتومبیل‌ها نشان می‌دهند.
مسئله‌ای که در این میان سبب افزایش خشم مردم از شخص امانوئل مکرون شده‌ است، حضور او در یک کنسرت در اوج این درگیری‌ها و رقص و پایکوبی او و همسرش در این کنسرت بود. رئیس‌جمهور فرانسه در حالی این اقدام را انجام داد که مردم در کف خیابان‌ها با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور و باتوم نیروهای پلیس طرف بودند. از تلفات درگیری‌های اخیر به‌درستی آماری منتشر نمی‌شود و نیروی پلیس این کشور تنها به گفتن این مسئله اکتفا کرده است که تا جمعه شب گذشته، بیش از ۸۷۵ نفر در سراسر فرانسه دستگیر شده‌اند و در همین حال، ۲۴۹ نفر از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند که جراحت هیچ ‌یک از آنان جدی نبوده است.
اما مکرون برای آرام کردن اوضاع کشورش دست به دامن رسانه‌های اجتماعی، مانند تیک‌تاک و اسنپ چت شده‌است و در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، آنها را مقصر اصلی این حوادث می‌داند، نه نژادپرستی ساختاری موجود در کشورش یا نیروهای پلیس فرانسه. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت: «برای مقابله با اعتراضات از ابزارها و رویه‌های اضافی استفاده خواهیم کرد و همه دستگیرشدگان را از نظر قانونی پیگیری خواهیم کرد. نیروهای کمکی بیشتری برای کنترل شورش‌ها مستقر خواهیم کرد. اقداماتی را برای حذف محتوای تحریک‌آمیز از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم و در صورت لزوم علیه کسانی که خشونت را ترویج می‌کنند، اقدام خواهیم کرد و قاطعانه با اقدامات غارتگران برخورد خواهیم کرد.» تهدیدات رئیس‌جمهور فرانسه در حالی بیان می‌شود که هنوز مکرون توضیح نداده است برای مقابله با اقدامات نژادپرستانه نیروهای پلیس این کشور چه اقداماتی انجام خواهد داد!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات