تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۵

خاورمیانه و مسابقه تسلیحاتی


حسن هانی‌زاده ـ کارشناس امور خاورمیانه

سفر دوره‌ای و هم‌زمان «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه و «رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه پیش از اینکه در برگیرنده یک دستاورد سیاسی باشد، جنبه بازاریابی تسلیحاتی دارد.

از مدتها پیش، آمریکاییها با بهره‌گیری از دستگاههای تبلیغاتی گسترده صهیونیستها، به بزرگنمایی فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

با وجود بازرسیهای فشرده و پی‌درپی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و گزارشهای محمد البرادعی، مدیرکل آژانس در مورد عدم انحراف ایران از فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای، متأسفانه برخی کشورهای عربی تحت‌ تأثیر تبلیغات صهیونیستها و بر مبنای یک تصور خیالی، گمان می‌برند که ایران امنیت آنها را تهدید می‌کند.

آمریکا با بهره‌گیری از شرایط روانی به وجود آمده در میان کشورهای عربی، پیشنهاد فروش سلاحهای فوق‌مدرن به کشورهای عربی را ارائه داد.

در جریان سفر رایس و گیتس به مصر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، موضوع فروش 20 میلیارد دلار اسلحه و موشکهای هدایت‌شونده به عربستان و چند کشور دیگر حوزه خلیج‌فارس نهایی خواهد شد.

هدف آمریکا از فروش این اسلحه، بازسازی قدرت مالی شرکتهای تولیدکننده اسلحه و ایجاد پیش‌زمینه‌هایی برای تقویت حضور نیروهای آمریکا در حوزه خلیج فارس است.

قطعاً نگهداری این سلاحها در توان ارتشهای کشورهای خلیج فارس نیست و لذا آمریکا با فروش انواع سلاحهای پیشرفته، تلاش می‌کند تا مستشاران نظامی خود را برای آموزش نیروهای نظامی، به کشورهای عربی اعزام کند. اکنون این سؤال مطرح است که چه خطری کشورهای حوزه خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

این کشورها از ناحیه رژیم صهیونیستی با تهدیدی دستکم در کوتاه‌مدت مواجه نیستند، زیرا بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس روابط آشکار و پنهانی با اسرائیل دارند. اما اگر رژیمهای منطقه تصور می‌کنند که این سلاحها خواهد توانست رژیمهای آنان را حفظ کند، قطعاً دچار اشتباه هستند، زیرا شاه ایران قوی‌ترین زرادخانه را در اختیار داشت، اما نتوانست در مقابل خیزش مردم دوام بیاورد. طبیعی است ایران نیز تهدیدی برای کشورهای عرب منطقه تلقی نمی‌شود، زیرا مسؤولان ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که ایران درصدد ایجاد تنش با کشورهای همسایه نیست، بلکه تلاش می‌کند تا منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی باشد.

فروش چنین سلاحهایی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جزوی از طرح خطرناک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد تقابل مذهبی میان کشورهای منطقه تلقی می‌شود.

راهبرد جدید آمریکا پس از شکست طرح خاورمیانه جدید بر ایجاد چالشهای مذهبی در خاورمیانه استوار است که مقدمات آن در عراق فراهم شده است.

این نوع تقابل، ظرفیتهای اقتصادی و انسانی کشورهای منطقه را هدر می‌دهد و در نهایت خاورمیانه را وارد یک مسابقه تسلیحاتی خطرناکی خواهد ساخت.

آمریکا با تشدید دامنه اختلافات مذهبی میان کشورهای منطقه، تلاش می‌کند کشورهای عرب منطقه را به خرید سلاحهای بیشتری مجبور سازد که این امر، امنیت منطقه را دچار چالش خواهد کرد.

بی‌تردید سفر رایس و گیتس به منطقه، پیامدهای مهمی خواهد داشت که مهمترین آنها، افزایش تنش میان کشورهای منطقه، تشدید بحرانهای مذهبی و سرانجام حذف دولت منتخب عراق و سپردن قدرت به شخصیتهای لائیک و بقایای حزب بعث خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات