صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۶۷

مظهر اقتدار

از منظر رهبر معظم انقلاب جهاد «تبیین»، مهم‌ترین عرصه جهاد است؛ زیرا اکنون دشمن با هزاران دستگاه رسانه‌ای و خبری به جنگ روانی دست زده است تا با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، رابطه مؤمنانه مؤمنان را قطع کند؛ از این ‌رو باید با تبیین و روشنگری، حقیقت‌ها را برای همگان بیان کرد. همان جهادی که حضرت زینب(س) ۱۴ قرن پیش و پس از واقعه کربلا آغازگر آن بودند تا مانع وارونه‌سازی حقایق شوند. عظمت و بزرگی جهاد تبیین حضرت زینب(س) چنان در بلندای تاریخ خوش می‌درخشد و جایگاه والایی دارد که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند.
 
اقیانوس صبر و تحمل
ایشان ۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۰ می‌فرمایند: «حضرت زینب کبری(س) توانست به همه‌ تاریخ و همه‌ جهان نشان بدهد ظرفیت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره‌ ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر می‌کردند و می‌کنند، زینب کبری توانست نشان بدهد علو مرتبه‌ زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی وی را.» ایشان ادامه می‌دهند: «زن می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمل؛ همچنین زن می‌تواند قله‌ بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبری (س) نشان داد؛ نه فقط به آن عده‌ای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه‌ بشر نشان داد.»
 
تبیین‌گر اسلام
جهاد تبیین حضرت زینب(س) و تلاش برای روشنگری با ایراد خطبه‌ها و سخنرانی‌ها در آن وضعیت روحی که اگر هر انسان دیگری به جز خاندان رسول خدا بود، تحمل نمی‌کرد، جای تأمل بسیار دارد. رهبری می‌فرمایند: «مصیبت‌هایی که زینب کبری تحمل کرد اصلاً قابل توصیف نیست. اولاً صبر در برابر شهادت‌ها. تقریباً در یک نصفه ‌روز یا یک روزِ ناقص، هجده نفر از عزیزان و نزدیکانش شهید شدند که یکی از آنها برادر عزیز و حجت خدا بود که جلوی چشم‌شان شهید شدند؛ دو فرزند خودشان هم شهید شدند؛ اما برای مأموریت تبیینی صبر کرد. کوه متلاشی می‌شود در مقابل یک چنین مصیبتی؛ اما زینب کبری توانست صبر کند؛ صبر کرد و توانست با قدرت روحی خود کارهای بعد را انجام بدهد. اگر بی‌صبری می‌کرد، اگر ضجه می‌کرد، اگر بی‌تابی نشان می‌داد، این سخنرانی‌ها و این حرکت عظیم و مانند اینها را نمی‌توانست انجام بدهد؛ پس صبر در برابر شهادت‌ها داشتند.» رهبر معظم انقلاب به خوبی می‌دانند که صبر و استقامت قهرمان ایستادگی و صبر تاریخ، یعنی حضرت زینب(س) بود که سبب‌ بیدارگری‌ها و روشن‌گری‌ها شد و اگر این صبر و استقامت نبود و ایشان نیز تحمل نمی‌کردند، شاهد بیداری تاریخ نبودیم.
 
مظهر اقتدار
زینب کبری اقیانوسی از صبر و آرامش بودند. صبر در برابر اهانت‌های لشکر اموی، صبر در برابر مسئولیت سنگین جمع‌آوری فرزندان یتیم و زن‌های داغدار کار آسانی نیست. رهبر معظم انقلاب درباره تبیین زینبی می‌فرمایند: «زینب کبری در برابر حکام مغرور و متکبر، مظهر ایستادگی و اقتدار روحی است. در کوفه وقتی که ابن‌زیاد زبان شماتت را باز می‌کند که مثلاً «هان! دیدید چه شد، دیدید شکست خوردید»؛ در جوابش می‌گويد: «مَا رَاَیتُ اِلا جَمیلا»؛ هر چه دیدم زیبایی بود؛ زد تو دهن آن مرد متکبر خبیثِ مغرور؛ در مقابل یزید وقتی که آن حرف‌های مُهمل و چرند را یزید بر زبان آورد و آن کارها را کرد.»
 
هر کاری می‌توانی انجام بده!
ایشان تأکید می‌کنند: «زینب کبری خطاب به یزید می‌گويد هر کاری می‌توانی انجام بده، والله نخواهی توانست یاد ما را از آفاق ذهن مردم دور کنی. این را به چه کسی می‌گوید؟ به یزید متکبر مغرورِ مستبد خونخوار؛ این، قدرت روحی یک زن را نشان می‌دهد؛ این چه قدرتی است؟ این چه عظمتی است؟ این نشان‌دهنده‌ تدبیر و خردمندی است. این حرف‌ها با محاسبه بیان شده. اما وقتی در مقابل مردم قرار می‌گیرد، آنجا جای اظهار اقتدار نیست، جای تنبیه و تبیین است، جای سرزنش مردمی است که نمی‌دانند چه کار کرده‌اند و چه کار باید می‌کردند. در کوفه، بعد از ایراد خطبه‌ حضرت زینب، مردم شروع کردند های‌های گریه کردن، حضرت زینب فرمودند: گریه می‌کنید؟ گریه‌ شما هرگز بند نیاید؛ این چه گریه‌ای است که شما می‌کنید؟ می‌دانید چه کردید؟ اِنما مَثَلُکُم کَمَثَلِ التی نَقَضَت غَزلَها مِن بَعدِ قُوةٍ اَنکاثا؛ شماها کاری کردید که همه‌ زحمات گذشته‌ خودتان را نابود کردید.» به گفته رهبری، جهاد تبیین ادامه جهاد روایت است که نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن بر حادثه غلبه پیدا کند؛ لذا حضرت کاری کردند که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. 
 
روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند!
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «تا امروز روایت زینب کبری از حادثه‌ عاشورا در تاریخ مانده، [اما] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه‌ سال‌های حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه می‌گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلاب‌تان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند.»
 
زنده نگه‌دارنده عاشورای حسینی
حضرت زینب(س) جهاد تبیین و جهاد روایت را به راه انداخته و نگذاشتند که روایت دشمن بر حادثه غلبه پیدا کند، بلکه کاری کردند که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.  رهبری مهرماه سال ۱۳۹۷ می‌فرمایند: «حضرت زینب(س) بعد از عاشورا در ایام حماسه‌ زینبی است. در چنین روزهایی مسیر کربلا و کوفه و شام و بعد از آن مدینه، مسیر حرکت نورانیِ پُرشکوه حماسی زینب کبری و حضرت امام سجاد و بقیه‌ اسرای عاشوراست؛ اینها که توانستند با این حرکت خود، ماجرای عاشورا را ابدیت ببخشند، آن را دائمی کنند، زوال‌ناپذیر کنند.» ایشان در جای دیگری از جهاد تبیین زینبی می‌فرمایند: «زینب(س) همان کسی است که ماجرای عاشورا را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسون‌هایی سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود؛ مسئله را زینب کبرا(س) زنده نگه داشت.» ایشان همچنین می‌فرمایند: «ستمگران و ظالمان نمی‌خواستند حادثه عاشورای حسینی باقی بماند؛ اما زینب(س) نگذاشت چنین اتفاقی بیفتد. حماسه‌ای كه بی‌بی زینب كبری(س) به‌وجود آورد، احیاكننده و نگه‌دارنده‌ حماسه‌ عاشورا شد.»
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات