صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۷۲

برهم‌ زننده بازی استکبار

پایگاه بصیرت / حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی

آمریکا پس از جنگ جهانی اول و دوم با توجه به فاصله طولانی که با کانون جنگ، یعنی اروپا داشت و فرصتی که به دست آورد، در نهایت بدون پرداخت هزینه مالی و نیروی انسانی، پیروز میدان شد و با این پیروزی غرورآفرین، برای رهبری جهانی خیز برداشت. سردمداران آمریکا بیشترین طمع و چشم‌داشت را نسبت به منابع عظیم منطقه غرب آسیا داشتند و برنامه‌ریزی وسیعی را برای سلطه بر منطقه در دستور کار خود قرار دادند. یکی از مهم‌ترین راهبردهای قدرت‌طلبی حاکم بر آمریکا تجهیز، حمایت و توسعه رژیم صهیونیستی به منزله ژاندارم و حافظ منافع غرب در منطقه بود.
آمریکا برای سلطه بر جهان و منطقه غرب آسیا با دو مشکل مواجه بود؛ نخست انقلاب اسلامی ایران به منزله تهدید بالقوه و دوم ابرقدرت شوروی به منزله رقیب مسلح به سلاح اتمی و نفت و گاز، لذا تمامی تلاش خود را برای حذف رقیب خود به عمل آورد و سرانجام توانست رقیب را مغلوب کند. با سقوط ابرقدرت شرق در سال 1991، آمریکا خود را یکه‌تاز قدرت بین‌المللی می‌دید و می‌رفت که با اطمینان بیشتر دستاوردها را در اقصی نقاط جهان تثبیت کرده و به چپاول سرمایه‌های ملت‌ها دست بزند؛ اما با بروز و ظهور انقلاب اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین‌المللی با ماهیت دینی و ضد استکباری، سردمداران آمریکا آرام آرام به ظرفیت انقلاب و تهدید جدی آن برای یکه‌تازی آمریکا پی بردند و نه تنها نسبت به منافع خود در منطقه غرب آسیا دچار نگرانی جدی شده؛ بلکه در عرصه بین‌المللی هم خود را در مواجهه با انقلاب می‌دیدند.
در کنار شکست هیمنه و مقابله با هژمونی آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی، تقابل ایرانیان با جبهه کفر و تمرکز روی نابودی رژیم صهیونیستی را می‌توان جزء مهم‌ترین پیامدهای انقلاب ملت ایران دانست. پدیداری رژیم صهیونیستی بر اساس نقشه استعماری انگلستان و فرانسه بود و پس از جنگ جهانی اول و دوم، آمریکا حضانت از رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت. ایران در حالی بر شعار محو رژیم صهیونیستی تأکید کرد که کمتر کشوری جرئت خطرپذیری را داشت و بسیاری از کشورها یا حامی بودند یا در قبال رفتار رژیم صهیونیستی سکوت می‌کردند. موضع با صلابت حضرت امام(ره) در حالی اتفاق افتاد که رژیم طاغوت حاکم بر ایران هم پیمان رژیم صهیونیستی بود و دستش به خون مردم مظلوم فلسطین آلوده بود تا جایی که مشهور بود بیت‌المقدس را با بنزین ایران آتش زدند؛ با همه اینها بنیانگذار نظام اسلامی بر مبنای تکلیف الهی مخالفت صریح خود را با یک رژیم غاصب و ظالم و ضد اسلام اعلام کردند.
راهبرد «محو اسرائیل» به یقین انگشت گذاشتن روی مهم‌ترین اهرم و تکیه‌گاه آمریکا و اروپا در منطقه غرب آسیا بود که سردمداران کفر و استکبار هزینه‌های بسیاری را برای شکل‌دهی این موجود ناقص‌الخلقه در منطقه عهده‌دار شده بودند؛ اما انقلاب اسلامی توانست ضربه سنگینی بر تلاش دشمنان اسلام برای تأسیس این رژیم غاصب وارد کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات