حجتالاسلام ابوالحسن حسنی: عقل نظری یکی از اختلافات اساسی دو مکتب اخباری و اصولی است. در کتابهای اصولی، مرسوم است که وقتی از حجیت عقل سخن به میان میآید، برای تبیین هویت عقل به آرای متکلمان و فلاسفه مراجعه میشود و جریان بحث نیز به شیوه متکلمان پیش میرود؛ در حالیکه در مسئله پیشین تعریف عقل به عرف واگذار میشد. اصولیان براساس حجیت عقل، احکام را به مستقلات عقلیه، غیرمستقلات عقلیه و شرعیه تقسیم کردهاند. فقهای شیعه قبول دارند که عقل در حکم به قبح و حسن یک امر، میتواند مستقل باشد؛... اما در مقام تشریع، عقل نمیتواند حکمی داشته باشد.