صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۰۸

به وسعت ایران بر بلندای آسمان

پایگاه بصیرت / احسان بهاری
هفته گذشته در یکم مردادماه امسال، فرمانده نیروی هوایی ارتش از آغاز مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت خبر داد. قرار شد در این رزمایش، ۹۲ فروند از انواع جنگنده‌های شکاری رهگیر، بمب‌افکن و هواپیماهای بدون سرنشین، انواع عملیات شناسایی و عکس‌برداری، انهدام اهداف هوایی و زمینی، عملیات روانی، جنگ الکترونیک و پدافند غیرعامل و آزمایش سامانه‌های تولید شده جدید و ادوات مدرن را انجام دهند.
امنیت پایدار، توسعه و تحکیم روابط منطقه‌ای، حسن همجواری و دفاع از مرزهای هوایی کشور از محورهای اعلامی این رزمایش بود. بنابر اعلام فرماندهان، در این رزمایش، خلبانان جوان، مستعد، تیزهوش، آموزش دیده و مقتدر، به همراه کارکنان فنی متخصص و متعهد حضور داشتند.
امیرخلبان علیرضا رودباری، سخنگوی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، گفته بود: «بعد از گسترش هواپیماهای شکاری و هواپیماهای بدون سرنشین، از روزهای قبل از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش به پایگاه شهید بابایی اصفهان و منطقه تیراندازی شهید ابوعطا انارک اصفهان، روش‌های مقابله با حملات نیروهای حمله‌ور در نقش دشمن، با استفاده از تاکتیک‌های نوین انجام می‌شود.»
همچنین در این رزمایش در مرحله اصلی و فاز عملیاتی، عملیات‌های رزم پهپادی، شناسایی و جنگ الکترونیک به وسیله پهپادهای نیروی هوایی ارتش اجرا شد. پهپادهای رزمی، شناسایی و اخلالگر کمان‌ـ۱۲، کرار، مهاجر۶ و آرش مجهز به انواع سرجنگی و با حمل انواع تجهیزات جنگ الکترونیک و بمب‌های بهینه‌سازی شده و نقطه‌زن با استفاده از اصل غافلگیری، اهداف حیاتی نیروهای نارنجی(نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) را منهدم کردند.
در اجرای این مرحله از رزمایش، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش با سامانه‌های اخلالگر و استفاده از به روزترین تکنیک‌های جنگ الکترونیک، ضمن از کار انداختن سامانه‌های پدافندی نیروهای نارنجی (نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن)، مسیر امن را برای اجرای عملیات پهپادی فراهم کردند.
 
توان نفوذ به حریم هوایی ایران وجود ندارد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت ارتش‌ گفت: «نیروی هوایی ارتش با تکیه بر توانمندی‌های بومی، آموزش‌های کیفی و مهارت‌های عالی که دارد، همچنین با جان‌فشانی و حرکت‌های جهادی، امنیت بسیار مناسب و قابل قبولی را برای فضای کشور از شمال تا تنگه هرمز و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأمین کرده است.» سرلشکر محمد باقری تأکید کرد:‌ «با این سطح از آمادگی نیروی هوایی ارتش هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد.»
 
نیروهای فرامنطقه‌ای عامل ناامنی منطقه
فرمانده کل ارتش در حاشیه برگزاری یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام آمریکا برای اعزام تعدادی جنگنده و یک ناو جنگی به منطقه، گفت: «آمریکایی‌ها سالیان سال با خیالات واهی در منطقه حضور پیدا کرده و رفته‌اند؛ اما امنیت منطقه نیز فقط با مشارکت کشورهای منطقه پایدار خواهد شد.»
بنابر گفته فرمانده کل ارتش، حضور نیروهای فرامنطقه‌ای به جز ایجاد ناامنی و خسارت برای مردم و کشورهای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات