صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۸۶

گزینه روی میز

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
پس از مجوز دولت سوئد به فرد هتاک به مقدسات و قرآن کریم، کشورهای اسلامی در حال رایزنی برای تجدیدنظر در روابط‌شان با این کشور اروپایی هستند. اعتراضات به اقدام اخیر سوئد در عراق بسیار فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، صورت گرفت و هفته گذشته طرفداران مقتدی صدر با حمله به سفارت سوئد، ساختمان سفارت را به آتش کشیدند. به احتمال زیاد این کار مقدمه‌ای برای قطع روابط عراق با سوئد خواهد بود. از همین‌رو تمامی فعالیت‌های این سفارتخانه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده و همه کارکنان این سفارت به صورت موقت به سفارت آمریکا در بغداد منتقل شده‌اند.
چند هفته پیش نیز، اقدام یک سوئدی عراقی‌الاصل در هتک حرمت به قرآن در بیرون مسجد اصلی استکهلم موج گسترده‌ای از خشم و انزجار عمومی را به همراه داشت. ۲۸ ژوئن گذشته بود که «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. پس از آن، دستگاه قضای عراق حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی‌تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک به قرآن کریم را برای محاکمه به این کشور تحویل دهد. 
در زمانی که نخست‌وزیر عراق در حال بررسی قطع روابط با استکهلم بود، خبرها از صدور مجوز دوم برای افرادی دیگر به منظور آتش زدن قرآن حکایت کرد. 
«فواد حسین» وزیر خارجه عراق با همتایان خود در گروه‌های عربی و اسلامی بنا به خواست وزارت خارجه عراق برای برگزاری نشستی تماس گرفته است و آنها هم از مواضع بغداد در این فراخوان برای اجرای اقدامات روشن به منظور مقابله با توهین به قرآن کریم حمایت کردند.
«الصحاف» گفت: «فواد حسین یک تماس تلفنی از سوی همتای سعودی خود دریافت کرده و دو طرف درباره اهمیت برگزاری این نشست و اتخاذ اقدامات گروهی لازم توافق کردند.»
فواد حسین گفت، عراق بار دیگر از سازمان همکاری اسلامی خواسته برای بررسی اهانت‌های مکرر به قرآن نشست فوق‌العاده تشکیل دهد.
دفتر روابط خارجی در دولت اقلیم کردستان عراق هم اهانت به قرآن کریم را که برای دومین بار در سوئد رخ می‌دهد، به شدت محکوم و اعلام کرد، فعالیت‌های نمایندگی خود را در استکهلم به حالت تعلیق درآورده است.
«الازهر» مصر نیز با صدور بیانیه‌ای ادامه اهانت به قرآن را محکوم کرد و خواستار تحریم محصولات سوئد شد.
وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای اعطای مجوز از سوی دولت سوئد به برخی از افراط‌گرایان را محکوم کرد که به آنها اجازه سوزاندن و هتک حرمت قرآن را می‌دهد.
سازمان همکاری اسلامی نیز با شدیدترین عبارت‌ها، اهانت به نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در سوئد را محکوم کرد. روز پنج‌شنبه دولت سوئد بار دیگر به «سلوان مومیکا»، شهروند عراقی مقیم استکهلم اجازه داد، در مقابل سفارت عراق در استکهلم تظاهرات کوچکی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن کریم و پرچم عراق را پاره کند. در پی این اقدام، وزارت خارجه عراق از سفیر سوئد خواست فورا به کشورش بازگردد.
در همین راستا، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در مراسم سومین شب ماه محرم، اظهار کرد: «هتک حرمت قرآن لطمه به همه مسلمانان است و فقط یک گروه را ناراحت نمی‌کند، مردم حق دارند خشم خود را ابراز کنند. ما از مردم عرب و اسلام می‌خواهیم تا از دولت‌های‌شان بخواهند سفرای خود را از سوئد خارج و سفرای سوئد را از کشورهای‌شان اخراج کنند.» ایشان افزود: «من فراخوان ویژه‌ای برای تحصن بعد از نماز جمعه داده‌ام و از دولت لبنان می‌خواهم در اعتراض به هتک حرمت مسلمانان، سفیر سوئد را اخراج کند.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: «ایده تحریم کالاهای سوئد خوب است؛ اما چیزی که سوئد را تکان می‌دهد و همه کشورهای جهان را سربلند می‌کند، کاری است که عراق کرد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات