صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۸۶۸

بدون کبد چرب

پایگاه بصیرت / آمنه انتصاری

همه ما نیازمند سلامتی هستیم و برای حفظ آن باید تلاش کنیم. یکی از بیماری‌هایی که بر اثر سبک زندگی نادرست، افراد بسیاری را درگیر کرده، بیماری کبد چرب است. کبد چرب بیماری خاموشی است که در برخی افراد علایم خاصی ندارد؛ ولی امروزه به علت سبک زندگی ناسالم، بسیاری از افراد دچار این بیماری می‌شوند. برای آنکه بتوانیم از بروز این بیماری پیشگیری کنیم، لازم است به برخی نکات ضروری در سبک زندگی سالم توجه شود.
آب یخ نخوریم/ گرمای تابستان، عطش زیاد و حرارت بالای بدن در این فصل سبب می‌شود میل به آب یخ خوردن در برخی افراد افزایش پیدا کند. کبد نیز برای سوخت‌و‌ساز بهتر در بدن به حرارت و گرما نیاز دارد. افرادی که برای رفع عطش آب یخ می‌خورند، معده‌شان سرد شده و در اثر سردی معده، کبد نیز سرد می‌شود و کبد سرد همانند دستگاه کره‌گیری عمل می‌کند و چربی‌های موجود در کبد به جداره می‌چسبد و کم‌کم موجب بیماری کبد چرب می‌شود.
آب بین غذا ممنوع/ برای حفظ سلامت کبد نباید بین غذا آب خورد. آب خوردن بین غذا هضم آن را مختل کرده و شیره ناسالمی را از معده تحویل کبد می‌دهد. بهتر است غذا برای جویده شدن با بزاق دهان خوب مخلوط شده تا نیاز به آب بین غذا برطرف شود. اگر ضرورتی ایجاد کرد بین غذا آب بخوریم، بهتر است آب سرد و نوشابه نباشد.
استفاده از روغن مناسب/ بهترین روغن‌ها برای تغذیه روغن زیتون،کنجد، آفتاب‌گردان، دنبه و شحم گاو است. برای جلوگیری از بیماری کبد چرب توصیه می‌شود از روغن‌های ناسالم صنعتی کمتر استفاده شود.
نوشیدنی مناسب کبد/ یکی از بهترین شربت‌ها، به ویژه در فصل تابستان شربت سرکنگبین است. شربتی با ترکیب سرکه، عسل و عرق‌نعنا که باعث حفظ سلامتی کبد شده و مانع به وجود آمدن کبد چرب می‌شود. استفاده از میوه‌های فصل و آب میوه‌هایی، چون سیب، هویج یا آب کرفس نیز برای جلوگیری از بیماری کبد مفید است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات