صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۹۵۸

کار سخت نشدنی

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فشارهای دیپلماتیک واشنگتن به عربستان و رژیم صهیونیستی برای رسیدن به توافق صلح و عادی‌سازی روابط افزایش می‌یابد. چندی پیش با منتشر شدن خبر گفت‌وگوهای ریاض و واشنگتن برای رسیدن به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، رسانه‌ها خبر دادند که دولت بایدن به‌دلیل برگزاری انتخابات، تنها فرصتی چند ماهه به دو طرف داده است تا توافق خود را علنی کنند. با این حال، این راه، پیچیدگی‌ها و موانع خود را دارد و کارشناسان معتقدند، با چنین سرعتی نمی‌توان به نتیجه مد نظر غرب و ریاض رسید؛ زیرا در این زمینه تنها به وعده‌های تو خالی اتکا می‌شود و هیچ راهی برای تعیین تکلیف نهایی تشکیل کشور فلسطین باقی نمی‌ماند. در همین راستا، منابع آگاه به رسانه‌ها گزارش دادند، عربستان و رژیم صهیونیستی تنها شش تا نُه ماه برای امضای یک معاهده صلح با میانجی‌گری آمریکا فرصت دارند.
روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشته ‌است، پیش‌نویس معاهده صلح با میانجی‌گری آمریکا بین عربستان و رژیم صهیونیستی تنها برای مدت شش تا نُه ماه روی میز مذاکرات مربوط به آن باقی می‌ماند و با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات نوامبر سال آینده در آمریکا از احتمال تحقق آن کاسته خواهد شد.
به نوشته این نشریه آمریکایی، ماه ژوئن گذشته گزارش‌هایی در چند رسانه منتشر شد مبنی بر اینکه دولت آمریکا فعالانه برای میانجی‌گری به‌منظور عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند. به نوشته فایننشال تایمز، کار برای آنکه ریاض و واشنگتن بر سر موضوع عرضه انرژی هسته‌ای به ریاض و مطالبات امنیتی آن توافق کنند، سخت خواهد بود؛ چون باید توافقات آنها در این زمینه در کنگره آمریکا که عمدتاً موضع مخالف دارد به تصویب برسند. همچنین بعید است که رژیم صهیونیستی با وجود تأکید عربستان، با دادن امتیازاتی بر سر مسئله فلسطین موافقت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات