حجتالاسلام مجتبی الهیخراسانی: «فقه معاصر به مثابه یک دوره تاریخی» است؛ یعنی نمیخواهیم مسائل رایج و مستحدثه را از مکاتب و اندیشههای گذشته تفکیک کنیم؛ هر علمی از جمله فقه در طول تاریخ تغییراتی میکند و در یک ناحیهای رشد میکند،؛ با این نگاه ما فقه متقدمین را داریم، فقهی که در آن دوره رایج بوده و مختصاتی دارد؛ نه ارزشگذاری مثبت دارد و نه منفی؛ اگر در عصر وحید بهبهانی بودیم، فقه معاصر میشد فقه عصر بهبهانی، الآن که در نسل ششم یا هفتم شاگردان شیخ انصاری تنفس میکنیم، فقه معاصر، یعنی فقه رده ششم و هفتم شاگردان شیخ انصاری؛ بنابراین از این منظر، فقه معاصر یک مرحله تاریخی است.