صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۱۱

خاک در برابر صلح

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
ابتدای شکل‌گیری جنگ در اوکراین، «هنری کیسینجر» کارشناس معروف حوزه روابط بین‌الملل و مشاور بسیاری از رؤسای‌جمهور آمریکا در امور سیاست خارجی، به اوکراین پیشنهاد داد که با پیوستن برخی از نقاط کشورش به روسیه موافقت کرده و در ازای آن به‌سمت مذاکره با مسکو و رسیدن به راه حل نهایی آتش‌بس در این جنگ باشد. این پیشنهاد در همان زمان به مذاق «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که مشغول دریافت کمک‌های مالی و نظامی از کشورهای غربی بود، خوش نیامد و کار تا جایی پیش رفت که انتقادها از کیسینجر از سوی اوکراین به رسانه‌های جهان راه یافت. 
از آن زمان تاکنون معامله زمین در برابر صلح، بارها از جانب اشخاص و گروه‌های مختلف به کی‌یف پیشنهاد شده و اوکراین هر بار این پیشنهادها را رد می‌کند؛ چرا که معتقد است با دریافت کمک‌های نظامی و مالی از غرب می‌تواند تا مدت زیادی به جنگ ادامه داده و این امید را داشته ‌باشد که به جز سرزمین‌های تصاحب شده از سوی روسیه در جنگ فعلی، کریمه را نیز که در سال 2014 از اوکراین جدا شده و به روسیه ملحق شده بود، به خاک این کشور بازگرداند. 
این بار اما به نظر می‌رسد پیشنهاد زمین در برابر صلح به‌صورت جدی‌تری از سوی آمریکا در حال بیان شدن است؛ زیرا تمام کمک‌های رسانه‌ای و نظامی به اوکراین جواب نداده و این کشور در ضد حملات خود علیه روسیه نیز موفق نبوده است. بر همین اساس، یک مقام ارشد ناتو گفته اوکراین ممکن است برای اینکه به عضویت این ائتلاف درآید، مجبور شود بخشی از خاک را به روسیه واگذار کند.
«استیان ینسن» رئیس دفتر دبیر کل ناتو هفته گذشته گفت، ممکن است اوکراین برای به‌دست آوردن عضویت در این ائتلاف، مجبور شود بخشی از خاک را به روسیه واگذار کند. 
ینسن تأکید کرد، تصمیم‌گیری درباره اینکه اوکراین چه زمانی و تحت چه شرایطی مذاکره کند، به عهده مقام‌های کی‌یف است. او در پاسخ به این پرسش که «آیا دیدگاه ناتو در حال حاضر این است که اوکراین برای رسیدن به صلح به روسیه و به‌دست آوردن عضویت در ناتو بایستی خاک را به روسیه واگذار کند؟» گفت: «رایزنی‌ها درباره وضعیت احتمالی اوکراین پس از جنگ ادامه دارد و مسئله واگذاری خاک به روسیه توسط طرف‌های دیگری مطرح می‌شود. این مسئله احتمال مطرح بودن این بحث در بین سران ناتو را تشدید کرده است.» این مقام ناتو تصریح‌کرد: «من نمی‌گویم که دقیقاً باید این اتفاق رخ بدهد، اما این می‌تواند یک راه حل ممکن باشد.»
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مبهم بودن وضعیت اوکراین در دوران پس از انتخابات نیز به گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چه زمانی باید مذاکرات صلح با روسیه آغاز شود، افزوده‌است. 
زلنسکی در حالی بارها با این پیشنهاد مخالفت کرده که خبرها از فرار هزاران مرد اوکراینی از جبهه جنگ خبر می‌دهد و بر اساس آمار رسانه‌های اروپایی، تا به حال حدود نیمی از مردم اوکراین، خاک کشورشان را ترک کرده و برای پناه‌جویی به کشورهای اروپایی رفته‌اند. به تازگی نیز یکی از مقامات اوکراینی این مسئله را تأیید کرده و گفته ‌است: «تنها طی شش ماه گذشته 188 هزار نفر سرزمین‌های اوکراین را ترک کردند و در حال حاضر تعداد شهروندانی که در اوکراین باقی‌ مانده‌اند به 19/2 میلیون نفر رسیده، حال آنکه 18/1 میلیون نفر از اوکراین خارج‌ شده‌اند.» 
از سوی دیگر گویا روسیه نیز با مسئله عضویت اوکراین با ناتو همچنان مخالف است؛ حتی اگر مرزهایش با اوکراین دچار تحول شود. «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در اظهاراتی که احتمالاً به واکنش به پیشنهاد ینسن به ‌شمار می‌رود، گفته است، اگر اوکراین می‌خواهد به ناتو بپیوندد باید پایتختش را واگذار کند. او تأکید کرده است در صورتی که «مقامات اوکراینی به‌دنبال پیوستن به ناتو باشند باید از خود کی‌یف، که پایتخت روسیه قدیم بوده چشم‌پوشی کنند و پایتخت خود را به لویو انتقال دهند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات