صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۱۴

تهدیدات فزاینده

چند روز پس از آنکه پنتاگون کشتی‌های جنگی را برای مقابله با رزمایش‌های دریایی مشترک چین و روسیه اعزام کرد، وزارت خارجه آمریکا گفت، روابط بهبود یافته پکن و مسکو را یک «نگرانی» تلقی می‌کند. این در حالی است که به تازگی رهبر کره شمالی نیز نامه‌ای به ولادیمیر پوتین نوشته و تأکید کرده است، دو کشور قدرتمندانه از یکدیگر حمایت خواهند کرد. همه اینها موجب ایجاد نگرانی‌هایی جدی برای ایالات متحده شده است. به نظر می‌رسد، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد هماهنگی میان ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده در راستای خنثی کردن هر نوع دوستی و نزدیکی میان روسیه، کره شمالی و چین باشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در نشست خبری خود گفت: «ما نگرانی‌های خود را نسبت به روابط نزدیک روسیه و چین و همچنین اقدامات آنها صراحتاً اعلام کرده‌ایم. ما به درستی به دنبال کردن این روابط و اقدامات روسیه و چین ادامه می‌دهیم. اگرچه این دیپلمات آمریکایی اشاره نکرد که آیا نشست سه‌جانبه آتی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره چین خواهد بود یا خیر؛ اما چندین نفر از مقامات رسمی آمریکا بدون ذکر نام خود گفتند، این نشست به «تهدیدات فزاینده» از سوی پکن و پیونگ‌یانگ رسیدگی خواهد کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه آتی میزبان «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی و «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن است. نشست «کمپ دیوید» که نخستین نشست سه‌جانبه مستقلی است که رهبران این کشورها در آن شرکت می‌کنند، احتمالاً با محوریت «مقابله با چین و کره شمالی» برگزار خواهد شد.
به تازگی روسیه و چین، گشت‌زنی‌های مشترکی را در آلاسکا و در قطب شمال ترتیب داده‌اند که باعث واکنش‌های تند قانونگذاران آمریکایی شده است. ایالات متحده تلاش می‌کند روابط چین و روسیه را با اعمال تحریم گسترده علیه شرکت‌های روسی کنترل کند و در عین حال برای کنترل روابط و تبادلات نظامی میان روسیه و کره شمالی نیز از قطعنامه‌های شورای امنیت در این خصوص کمک می‌گیرد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات