صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۱۹

آمارها از وضعیت بازار کار

شاخص‌های بازار کار از جمله مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی و جزء مهم‌ترین معیارهای سنجش عملکرد دولت‌ها به شمار می‌روند. تغییرات میزان بیکاری، جمعیت شاغلان، نسبت اشتغال و... برخی از شاخص‌های بازار کار هستند که وضعیت اقتصاد هر کشور را تا حد زیادی تشریح می‌کنند. بررسی تحولات مهم‌ترین شاخص‌های بازار کار در دو سال گذشته و مقایسه آن با روند پیش از آن، تصویر روشنی از عملکرد دولت سیزدهم و دولت گذشته در این حوزه را ارائه می‌دهد.
تعطیلی کسب‌وکارها به واسطه قرنطینه‌های اجباری، حیات بسیاری از آنها را به خطر انداخته و امنیت شغلی میلیون‌ها شاغل به خطر افتد. در چنین وضعیتی، دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن واکسیناسیون، ضمن نجات جان مردم و جلوگیری از تحمیل تلفات بیشتر، اقتصاد کشور را از قرنطینه‌های رکودی نجات داد و باعث بازگشت نیروی کار به بازار شد. افزون بر واکسیناسیون، دولت سیزدهم با اقدامات دیگری همچون تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌وکار، کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ به ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۱ و سپس ۱۸ درصد در سال جاری، گام بلندی در حمایت از تولید و رشد اشتغال و در نهایت کاهش بیکاری در کشور برداشت.
آمارهای بازار کار حاکی از تک رقمی ماندن میزان بیکاری، افزایش خالص ایجاد اشتغال و بهبود نسبی نرخ مشارکت اقتصادی در سال های 1400 و 1401 بوده است. در ادامه، در بهار 1402، نرخ بیکاری با کاهش 1 درصدی نسبت به فصل مشابه در سال قبل به 8/2 درصد، نرخ مشارکت با بهبود 0/3 درصدی به 41/2 درصد و خالص ایجاد اشتغال افزایش 728 هزار نفری داشته که 333 هزار نفر آن مربوط به بخش صنعت و 393 هزار نفر آن مربوط به بخش خدمات بوده است. البته به دلیل خشکسالی، شاغلان بخش کشاورزی اندکی (5847 نفر) کاهش داشته است. همزمانی افزایش اشتغال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشان‌دهنده ادامه بهبود وضعیت اقتصادی و امیدواری به آینده آن است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات