بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۵۰۶۹۵

ژاپن: توافق ریاض-تهران گام مثبتی برای ثبات منطقه است

وزیر امور خارجه ژاپن تصریح کرد که توافق اخیر ریاض و تهران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را به عنوان گام مثبتی به سوی ثبات منطقه دانست.

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن در خصوص توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه ابراز خوشبینی کرد.

وی در این خصوص گفت: «ژاپن از توافق عربستان سعودی و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می‌کند و آن را گامی مثبت به سوی ثبات منطقه می‌داند. امیدوارم که این توافق نقش مثبتی در رفع موضوعات مختلف منطقه‌ای در خاورمیانه از جمله اوضاع یمن داشته باشد».

۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان سعودی بعد از پنج دور مذاکره امنیتی در عراق (از فروردین ۱۴۰۰ آغاز و آخرین دور آن اردیبهشت ۱۴۰۱) و سه دور گفت‌وگو در عمان و وساطت‌های این دو کشور در نهایت در پکن به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند. توافقی که پیش زمینه آن سفر آیت‌الله رئیسی به پکن در بهمن ماه ۱۴۰۱ و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سفرش به پکن و رایزنی‌های انجام شده مقامات چین با عربستان بود.

پس از آن وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن دیدار و مقرر شد هیأت‌های فنی برای بررسی روند بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور مبادله شوند و پس از تبادل هیأت‌ها در نهایت در ۱۶ و ۱۷ خرداد ماه سالجاری سفارت ایران و سرکنسولگری ایران در جده و همچنین دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده رسما افتتاح شد. ۲۷ خرداد ماه هم فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سفری یک روزه به تهران داشت و در مرداد ماه هم نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و جده به صورت موقت در دو هتل فعالیت خود را آغاز کردند تا پس از آماده شدن ساختمان‌های سفارت و سرکنسولگری به آنجا نقل مکان کنند.

امیرعبداللهیان هم اخیرا سفری دو روزه به ریاض و جده داشت و اعلام شد که سفرای دو کشور بزودی در محل ماموریتشان مستقر خواهند شد.

روز گذشته (سه‌شنبه ۱۴ شهریور ماه)، سفیر عربستان سعودی وارد تهران شد و سفیر ایران هم به ریاض رفت و بر این اساس سطح هیأت‌های دیپلماتیک دو کشور به سطح سفیر ارتقاء یافت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات