صبح صادق >>  صفحه اول >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۴۲

راه رفته و راه تجویز کرده!

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

درباره انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا که ترامپ و دار و دسته او به آشوب‌طلبی دست زدند و به نقاط حساس کشور حمله‌ور شدند، ویدئویی در زمان یورش به کنگره وجود دارد که فردی به نام «اتان نوردین» با بلندگو در حال تشویق دیگر مهاجمان است. او به تازگی در دادگاه حاضر شد و ابراز ندامت و طلب عفو کرد، اما قاضی او را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. قاضی، «تیموتی کلی» خطاب به اتان گفت که آنها «یک سنت سیاسی قدیمی» را شکستند. اشاره او به «انتقال مسالمت‌آمیز» قدرت بود که به گفته قاضی اگر آمریکا این را نداشته باشد، دیگر «هیچ چیز» ندارد. به طور کلی، باید بر اين نکته تأکید کرد که ایالات متحده بر سر «حفظ اصل نظام» با کسی شوخی ندارد؛ اما همین آمریکایی‌ها در سطح بالاترین مقامات در داخل ایران برای مردم و سایر نیروهای اجتماعی علناً فرمان آشوب و خشونت تجویز می‌کنند. عجیب‌تر از آن افرادی در کشور هستند که با ژست روشنفکری و با رنگ و لعاب کردن غرب، خصلت‌های آزادی‌خواهانه نداشته، آنها را به رخ مسئولان و مردم در ايران نيز می‌کشند!
درباره اینکه چرا بخش قضایی جمهوری اسلامی با عناصر مؤثر فتنه ۱۳۸۸ که نه نتیجه انتخابات را پذیرفتند و نه به قانون برای حل مسئله تمکین کردند و بلکه آدرس تجمعات و آشوب‌های خیابانی را مخابره کردند، برخورد مناسب نکرده، فعلا بحثی وجود ندارد؛ اما این چیزی از یک حقیقت آشکار و تاریخی نمی‌کاهد که عناصر اصلی یک جریان سیاسی یقیناً در دادگاه تاریخ مجرم هستند، ولو اینکه دستگیر و محاکمه و زندانی نشده‌اند. این خصلت غرب متمدن نما و خشن است که سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آنها تعدادی از بهترین دانشمندان ایران را چون پای کار پیشرفت ایران هستند، ترور کرده و به شهادت می‌رسانند؛ اما استاد دیگری را چون نقش لیدری آشوب و اغتشاش بازی می‌کند با عملیات روانی به عنوان رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر برمی‌گزینند.
به نظر می‌رسد، جمهوری اسلامی باید در قاعده و قانون خود تجدیدنظر کند. اولاً جمعیت بسیار زیاد جامعه معلمان مدارس و استادان دانشگاه را که دلبسته فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی هستند، از آنچه لازمه شئونات و زیست اجتماعی و اقتصادی آنان است، برخوردار کند. از دیگر سو قوانینی بنویسند تا عده‌ای قلیل از جامعه فکری و فرهنگی کشور با بروز رفتارهای آشوب‌طلبانه بلندگوهای دشمن در کشور نباشند. برای برخورد با همه کسانی که ساختار و قواعد اجتماعی می‌شکنند نیز منطق‌های بسیاری وجود دارد؛ اما فعلا همان منطق قاضی (تیموتی کلی) خطاب به (اتان نوردین) و (دومینیک پزولا) کفایت می‌کند. تیموتی خطاب به آنان که به ۱۸ و ۱۰ سال زندان محکوم شدند، یادآور شد که آنان قواعد و سنن سیاسی ایالات متحده را شکسته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات