صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۸۵

راهبرد آمریکا در برابر انقلاب اسلامی

پایگاه بصیرت / حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی

آمریکا در منطقه غرب آسیا، در طراحی‌های خود منافع زیادی را مد نظر داشت که با انقلاب اسلامی ایران یا کاملاً خنثی شده یا در معرض خطر جدی قرار گرفته است؛ از این رو برای مقابله با ایران چهار راهبرد را در دستور کار قرار داد. در شماره قبل طراحی «خاورمیانه بزرگ»، «حضور مستقیم نظامی در منطقه» و «جریان‌سازی جنگ فرهنگی» بررسی شد و در این شماره به آخرین سیاست آمریکا می پردازیم.

درگیری در جوامع اسلامی

آمریکا با شکست در طرح لشکرکشی مستقیم به منطقه و ناامیدی از محاصره و مهار انقلاب اسلامی، به ناچار با خروج از عراق و در یک فرصت دیگری از افغانستان از طرح حضور مستقیم عقب‌نشینی کرد و برای انتقال جنگ و درگیری به داخل کشورهای اسلامی و مشغول کردن آنان، برنامه‌ریزی وسیعی را در دستور کار خود قرار داد. درگیری در لبنان، حمایت از حضور داعش در عراق، اغتشاشات از سوی اشرار و جبهه النصره در سوریه و ساماندهی غائله‌ها و فتنه‌ها در ایران، از ابعاد طرح آمریکاست.
اقدامات و نوع رفتار داعش در عراق و حضور تا نزدیکی بغداد و فروپاشی تعداد قابل توجهی از لشکرهای عراق، زمینه را برای سقوط بغداد فراهم کرده بود که حضور فرزندان رشید اسلام با محوریت فرماندهی هوشمند و شجاع، یعنی سردار سلیمانی در کنار نیروهای انقلابی راه بر جریان افسارگسیخته داعش سد شد و این گروه به تدریج عقب‌ نشست و شر آن از عراق برداشته شد.
همینطور در سوریه حضور فعال جریان‌های معارض با ترکیبی از گروه‌های گوناگون و فتنه‌گری‌های آمریکا در نوع پشتیبانی از معارضان و اغتشاشگران و تسلط آنان بر فرودگاه دمشق و شاهراه اصلی و حضور در بخشی از دمشق می‌رفت که دمشق سقوط کند؛ اما حضور رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت عصمت و طهارت در کنار نیروهای وفادار به حکومت مرکزی سوریه، زمینه مقابله با آشوبگران را فراهم کرد و آرام آرام از دمشق و دیگر شهرهای سوریه به عقب رانده شدند و خطر سقوط دمشق و تجزیه سوریه از بین رفت.
درباره ایران نیز آمریکا و هم‌پیمانان او، یعنی اروپا و ارتجاع منطقه برنامه‌ریزی وسیعی برای اخلال در نظام جمهوری اسلامی و به خیال خود تغییر رفتار و ساختار همچون غائله 18 تیر 1378، فتنه 1388 و 1398 و آخرین آن راه‌اندازی جنگ ترکیبی در سال 1401 را طراحی کردند که به لطف الهی و هوشمندی رهبری و مردم، چیزی دستگیر دشمن نشد.
به هر حال، جنگ درون تمدنی آمریکا و کشاندن جنگ به داخل جوامع اسلامی، اگرچه هزینه‌های سنگینی را، هم به عوامل اجرای طرح آمریکا و هم به بخش‌های مهم کشورهای دیگر تحمیل کرد؛ اما دشمن نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند و جریان انقلاب و مقاومت همچنان محکم و استوار به راه خود ادامه می‌دهد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات