بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۹۸۱

وضعیت قره‌باغ ‌و مرزهای ارمنستان و آذربایجان محور رایزنی امیرعبداللهیان و بایراموف

وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی تلفنی درباره اوضاع منطقه قفقاز از جمله وضعیت قره‌باغ و شرایط جاری در مرزهای ارمنستان و آذربایجان گفت‌وگو کرده و مداخلات فرامنطقه‌ای را باعث پیچیده‌تر شدن مسائل منطقه خواندند.

حسین امیرعبداللهیان و «جیحون بایراموف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. در این تماس تلفنی ضمن مرور روند روابط دو کشور، بر اجرای توافقات صورت گرفته به خصوص در حوزه اقتصادی تأکید شد. 

وضعیت قره‌باغ ‌و مرزهای ارمنستان و آذربایجان محور رایزنی امیرعبداللهیان و بایراموف

خبرگزاری ترند نیز پیش از این از این تماس تلفنی خبر داد و اعلام کرد که وزرای خارجه اقدامات لازم برای عادی‌سازی کامل روابط دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره سایر موضوعات مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. 

براساس اعلام وزارت امور خارجه حمهوری اسلامی ایران، در این گفت‌وگوی تلفنی، درباره چشم انداز روابط از جمله تبادل هیأت‌های اقتصادی و سیاسی و دیدارهای مسؤولان دو کشور هماهنگی‌های لازم به عمل آمد. 

آخرین تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان پنجم مرداد انجام شده بود. 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی امروز با بررسی تحولات اخیر در قفقاز از جمله وضعیت قره باغ و شرایط جاری در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر لزوم حل و فصل مسائل جاری از مسیر گفت‌وگو تأکید کرده و مداخلات فرامنطقه‌ای را باعث پیچیده‌تر شدن مسائل منطقه خواندند. 

زمینه‌های همکاری در مجامع منطقه‌ای و بین المللی از دیگر موارد موضوعات مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.

به گزارش فارس، گفت‌‌وگوی تلفنی امروز پس از تحرکات اخیر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که  ایران با مقامات دو کشور در تماس است و گفته بود: مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی کردند. اما مقامات جمهوری آذربایجان به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و براساس اظهارات مقامات آذربایجانی، نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است که در این فصل، تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود. 

چندی پیش نیز امیرعبداللهیان و همتای ارمنستانی تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان چهارشنبه شب ۲۲ شهریور ماه با «آرارات میرزوویان» وزیر امور خارجه ارمنستان تلفنی گفت‌وگو و درباره تحولات جاری در منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش و تعمیق روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان علاوه بر این، در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده بود، درباره قفقاز عنوان کرد: قویا معتقدیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز فرارسیده است. از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان در این زمینه استقبال می‌کنیم و بار دیگر تأکید می‌کنیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

اواسط تیر ماه نیز امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سفری به باکو داشت و ۱۴ تیر ماه ضمن شرکت در این نشست با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار جیحون بایراموف همتای آذربایجانی وی نیز حضور داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات