صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۶۵

مشق راهبرد و سیاست

پایگاه بصیرت / هادی محمدی

مانند همیشه باز هم باران حکمت و روشنگری راهبردی در کلام رهبر معظم انقلاب نصیب مردم ایران و به‌ویژه اهالی سیستان‌ و بلوچستان شد و برای چندمین بار ایشان بر مسئله تحولات جهانی و نظام بین‌الملل تأکید کردند. معظم‌له در بیانی ساده به مهم‌ترین رخداد جهانی اشاره فرمودند که بی‌تردید سده آینده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و قواعد و ارکان نظم جدید و اصول و ماهیت بازیگری و جایگاه‌یابی قدرت‌ها و مجموعه‌ها، از خلال آن رقم خواهد خورد، و سرنوشت ملل جهانی را به آن گره می‌زند. با اینکه در بیان رهبر معظم انقلاب تکیه‌گاه اصلی بر رخدادهای جهانی و بین‌المللی استوار بود؛ ولی در حاصل بحث، دو عرصه الزامی هوشمندی و تدبیر و برنامه و اقدام را در محیط داخلی و خارجی مورد تأکید قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تحول در جهان، خطوط اصلی روشنی دارد و نماد آن را حداقل در دو عامل ضعف قدرت‌های استکباری و برآمدن قدرت‌های جدید منطقه‌ای و جهانی مشهود است ، شاخص ضعف آمریکا را، در سه عنوان اصلی دانستند؛ از جمله اقتصاد رو به تنزل، افول امکان دخالت در دولت‌ها و تغییر در حاکمیت‌ها و به‌کارگیری جنگ ترکیبی به جای مداخله‌گری نظامی، که فاقد نتیجه و منتهی به شکست حداقل در یک دهه گذشته است. ایشان با این بیان، اگرچه تصویر روشنی از رو به ویرانی رفتن نظام جهانی پس از دو جنگ جهانی را با مثال از آمریکا ارائه دادند، ولی از منظر دیگر، تلویحاً تزریق امید به آینده‌ای متفاوت را نیز نوید دادند. البته این آینده متفاوت، از منظر و نگاه رهبری، به‌ویژه در خلال وقوع تحولات بزرگ جهانی، موکول به مراقبت ملت‌هاست؛ یعنی حال که قرار است رخدادی بزرگ در جهان شکل گیرد و بر سرنوشت همگان اثر بگذارد، هوشیاری و مراقبت مردم و مسئولان در هر کشور و در کشورمان آثار و نتایج جدی در پی دارد. اگر مردم و مسئولان دچار غفلت و خواب‌آلودگی نشوند و مراقب نقشه‌های دشمن باشند، می‌توان امیدوار بود که از همراهی مردم و حکومت، کار بزرگی حادث شود.
این به معنای آن است که نقش مردم در بصیرت و مراقبت و در کنار حکومت بودن تا جایی است که شرط اقدامات بزرگ برای کشور خواهند بود و بدون آن میسر نمی‌شود.
موضوع مراقبت در محور اساسی آن، از نگاه رهبری، توجه به کنش‌گری و برنامه‌های دشمن، یعنی آمریکا به منزله نماد استکبار جهانی است که برای همه کشورها،از جمله عراق، یمن، سوریه، ایران و منطقه و جهان برنامه دارد.
برای ملموس کردن این موضوع مهم و حساس، رهبر معظم انقلاب، به آخرین و مهم‌ترین برنامه عداوت‌گونه آمریکا، بر اساس اطلاعات و استخبارات تأکید می‌کنند که آمریکا با ایجاد گروه تولید بحران برای ایران، مرحله جدیدی از کینه‌ورزی دشمنی را سامان داده که عنوان اصلی برنامه آمریکا علیه ایران است. رهبری با اشراف بر نقاط قوت و ضعف کشور و ملت، به نقاط و موضوعاتی، مانند اختلافات قومی، مذهبی، مسئله زن و جنسیت که می‌تواند محملی مناسب برای بحران‌سازی از سوی آمریکا و در درون کشورمان باشد، اشاره می‌کنند. مفهوم مراقبت از نگاه رهبری این است که به دشمن و برنامه‌هایش و به شیوه و روش دشمنی آن و تمامی ابعاد و اجزای آن توجه داشته باشیم تا در فکر و عمل و اقدامات خود به نقشه دشمن کمک نکنیم و جدول دشمن را پر نکنیم. به سادگی می‌توان درک کرد که کوچک‌ترین مصداق این گزاره حیاتی که به اهالی سیستان و بلوچستان نیز مرتبط است و از مهرماه سال گذشته و از سوی مولوی عبدالحمید و سخنان آن که در نقطه عکس رهنمود رهبر است، عمل کرده است و پیامدهای زیان‌بار آن را دیده‌ایم. رهبری حکیم برای استحکام و بیان عمق واقعی این بحث، با معیارهای قرآنی به قاعده «معیّت و اشداءِ» اشاره می‌کنند تا روشن کنند که حرکت در مسیر پیامبر و رویکرد حق، در همراهی و معیت کامل با رسول‌الله است و این کار بدون شدت‌ورزی با دشمن و کفار میسر نیست؛ یعنی اگر بخواهیم کارنامه عملی خود را ارزیابی کنیم، باید ببینیم که فکر و عمل و اقدام، تا چه میزان در مسیر اندیشه و سیره پیامبر و اولیاء و ارزش‌های متعالی دین است و تا چه میزان به ناخشنودی یا خشنودی دشمن منتهی شده است. این معیار حق و عدل و رستگاری و خسران نیز هست. نگاه تیزبین رهبری، مهم‌ترین نشانه هدف‌گذاری‌شده دشمن را نیز از بین انبوه اقدامات آن مشخص می‌کند و آن، اینکه دشمن سرسخت ملت و کشور ما، وحدت ملی و امنیت ملی ما را هدف قرار داده است. مصداق روشن این نگاه دقیق را در دو عرصه شاهد هستیم.
ابتدا در اصرار و تلاش مأیوسانه دشمن برای بحران‌سازی اجتماعی ـ سیاسی با بهانه فوت مهسا امینی که امسال هم با دروغ به استقبال یک آغاز جدید رفته و دستگیری پدر مهسا امینی را رواج دادند و در عرصه دوم، مجموعه‌ای از تلاش‌های تروریستی، تهدیدات، اوهام برجامی، موشکی، هسته‌ای، منطقه‌ای و... دشمن را شاهد هستیم که با هوشمندی و مراقبت و تدبیر و برنامه، همان‌گونه که تا به حال به شکست رسیده، ناکام خواهند ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات