صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۸۰

40 سال برای‌40 ثانیه

جنگ تحمیلی در عین مشکلات بسیار در اوج تحریم‌های بین‌المللی و تجاوز دشمن و شهادت هزاران نفر از جوانان توانمند و مؤمن و انقلابی، دستاوردهای بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی داشت. دستاوردهای دفاعی و نظامی یکی از مواردی بود که به دلیل تحریم تسلیحاتی و نظامی در اوج حمله دشمن بعثی رقم خورد؛ آنجا که رزمندگان دست خالی در برابر تجاوزات ایستادند و متخصصان و نخبگان و مهندسان ایرانی را در مقام مقابله با این تحریم‌های ناجوانمردانه به ابتکارات خلاقانه در عرصه دفاعی و نظامی واداشتند. باید گفت تحول در حوزه صنایع دفاعی، از جمله ساخت انواع موشک‌ها، پیشرفت‌ در امور هوا و فضا، افزایش توان پدافند هوایی، ساخت انواع هواپیما، بالگرد و کشتی، ساخت انواع هواپیماهای سبک شناسایی (پهپاد) و... این باور را در مراکز دانشگاهی و علمی و پژوهشی کشور به وجود آورد که «خواستن توانستن است.» از طرفی مقابله با اتکای به بیگانه در امر فناوری‌های جدید و درک فرآیند رشد فناوری از سوی متخصصان و نخبگان داخلی در دوران دفاع مقدس تجلی یافت.

آغازی برای سربلندی

اگر بخواهیم دقیق‌تر دستاوردهای دفاعی و نظامی دفاع مقدس برای کشور را شرح دهیم، باید از این نقطه آغاز کنیم که جنگ تحمیلی، فشار و مشکلات بسیاری برای ملت و دولت ایران به وجود آورد و این فشارها، به ویژه تحریم‌ تسلیحاتی از سوی بسیاری از کشورهای بلوک غرب و شرق و حمایت‌ مالی و انسانی تعدادی از کشورهای عربی منطقه باعث شد که نیروهای داوطلب مردمی در سازمان رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کار گرفته شوند و با گسترش توانایی‌های ایران، به منزله قدرت بازدارنده در پیشروی‌های ارتش رژیم بعث عراق مطرح شوند. در ادامه ارتش جمهوری اسلامی از وابستگی نظامی کشورهای بیگانه، به ویژه آمریکا بیرون آمد و قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشت. این در حالی است که از سال دوم جنگ ابتکارات نظامی و تدابیر عملیاتی در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار گرفت و نیروی نظامی و دفاعی کشور در این عرصه به خودباوری و پیشرفت‌های مبتکرانه‌ای رسیدند تا جایی که امروز بسیاری از کشورها در عرصه عملیات‌های نظامی و دفاعی از متخصصان نظامی ایرانی مشورت می‌گیرند.

از دفاع جانانه تا مهندسی معکوس تسلیحاتی

تجربه تجاوز رژیم بعث عراق به منطقه و دنیا نشان داد، این کشور هر چند با توانمندی بالای نظامی و حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موفق به پیشروی در بخشی از خاک کشور ایران شد؛ اما واکنش نیروهای مسلح و مقاومت ملت غیور ایران، نشان داد شاید کشوری بتواند شروع‌کننده باشد، اما الزاماً پایان‌دهنده آن بحران نیست و احتمال دارد کشور مدافع با توانایی به ظاهر محدود، در صحنه‌های نظامی بتواند سال‌ها مقاومت کند. مقاومت ایران اسلامی هر چند در سال‌های ابتدایی با دست‌های خالی پیش رفت؛ اما مهندسان و متخصصان ایرانی با استفاده از مهندسی معکوس تسلیحات به جا مانده، توانستند تسلیحات دفاعی و نظامی برای مقابله با این تجاوز تولید کنند. از طرفی حضور قدرتمند نیروهای نظامی با پشتوانه مردمی ایران با انجام عملیات‌های سنگین در دوران دفاع مقدس سبب شد که مسئولان سیاسی کشور ایران بتوانند خواسته‌های به حق نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مجامع بین‌المللی، به ویژه شورای امنیت سازمان ملل، به قدرت‌های بزرگ دیکته کنند. عملیات‌های غرورآفرین فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر 8 و کربلای 5، نمونه‌هایی از شگفتی‌های رزمندگان دلاور جمهوری اسلامی ایران بود.

ایران قدرتمند امروز

قدرت نظامی و دفاعی ایران از دفاع مقدس به بعد روز به روز گسترش یافت تا جایی که امروز همپای قدرت‌های بزرگ دنیا توان نظامی و دفاعی دارد و به پایه‌ای از قدرت رسیده است که یکی از پنج قدرت غیرهسته‌ای جهان است. آنچه در ذهن هر متجاوزی علیه ملت ایران وجود دارد، این است که مهم نیست در نبرد با ملت ایران چه ضربه‌ای وارد می‌کنیم، چون هشت سال دفاع مقدس ملت ایران نشان داد آماده هر هزینه‌ای است. امروز مانند 40 سال پیش نیست که انقلاب نوپای ایران هنوز بخش‌های گوناگون، به ویژه بخش نظامی را سازماندهی نکرده بود و دشمن به خیال خود انقلابیون ایرانی را غافلگیر کرد؛ بلکه امروز ده‌ها شهر زیرزمینی موشکی و هزاران پهپاد پیشرفته و انبوه تجهیزات نظامی روی زمین، هوا و دریا در آماده‌باش صد درصد هستند تا در همان دقایق اولیه نبرد، پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به متجاوز بدهند که در تاریخ جنگ‌های جهان بی‌سابقه باشد. همین ذهنیت دشمن باعث شده است امنیت ملت ایران تضمین شود و این بزرگ‌ترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس است. خطر جنگ سال‌هاست از کشور رخت بربسته است. اگر هم وجود داشته باشد، آن را باید در وادی دشمن سراغ گرفت. دشمن است که باید فکری برای خود کند که از داخل و خارج مرزهای خود مورد تهدید است. این دستاورد غیبی دفاع مقدس را فقط استراتژیست‌های نظامی نکته‌بین جهان می‌دانند.

میراث طهرانی‌مقدم

موشک هایپرسونیک فتاح با سرجنگی دارای موتور کروی شکل و سوخت جامد پشت دشمن را به لرزه انداخته است و به دلیل نوع حرکتش در جهت‌ها و ارتفاع مختلف، به وسیله هیچ ضد موشکی قابل انهدام نیست. این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر برد دارد و از دقت اصابت، سرعت بالا، قابلیت مانورپذیری و از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است. شاید آن روزی که شهید طهرانی‌مقدم با مهندسی معکوس با گروهی از مهندسان ایرانی و نخبه به ساخت موشک دست زد، دشمن تصورش را هم نمی‌کرد روزی این موشک ابتدایی و مهندسی معکوس شده به هایپرسونیک فتاح تبدیل شود. شهید طهرانی‌مقدم از بنيانگذاران اصلی صنايع موشكی جمهوری اسلامی ايران و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس و مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران بود. باید گفت تا شهریور 1359 که کشور در آستانه هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت، حداکثر توان رزمی سپاه، تعداد معدودی گردان‌های رزمی بود که با روش‌های چریکی و غیر کلاسیک، درگیر مبارزه با اشرار و ضد انقلابیون مسلح در کردستان شدند. سنگین‌ترین سلاحی که در آن دوران در اختیار سپاه بود، تعدادی خمپاره‌انداز و آرپی‌جی و تیربار بود، در حالی که در همین وضعیت، ضد انقلابیون در کردستان، حتی به توپخانه نیز مجهز بودند. جمهوری اسلامی ایران در آن زمان سامانه موشکی نداشت و مقابله به مثل، تنها در سطح توپخانه‌ای صورت می‌گرفت؛ اما با تلاش‌های بسیار و حمایت امام(ره) سرانجام 21 اسفندماه 1363 اولین موشک ایران به کرکوک عراق شلیک شد. دومین موشک هم در اسفند 1364 به بانک 18 طبقه رافدین بغداد اصابت کرد و موشک بعدی در باشگاه افسران ارتش عراق در بغداد فرود آمد و حدود 200 نفر از فرماندهان عراقی را به هلاکت رساند. این اولین گام‌هایی بود که در مسیر تولیدات نظامی و دفاعی از قلب دفاع مقدس آغاز شد.

دستاوردهای موشکی و ترس دشمنان

ایران اسلامی امروز با تکیه بر تجربه دفاع مقدس و توان دانشمندان، متخصصان و مهندسان نخبه و مسلمان کشورمان به انواع تجهیزات دفاعی و نظامی مجهز است. موشک راهبردی و نقطه‌زن خرمشهر ۴، موشک خیبر، موشک ضد زره سدید ۳۶۵، موشک پاوه، موشک بالستیک شهاب ۳، سامانه پدافند موشکی برد بلند باور ۳۷۳، هواپیمای ترابری سیمرغ، هواپیمای شکاری بمب‌افکن کوثر با موتور ملی، جنگنده آموزشی پیشرفته یاسین، هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ با دو موتور توربو، پرنده بدون سرنشین قاهر ۳۱۳، پهپاد شاهین، پهپاد معراج ۵۳۲، پهپاد جمر مهاجر۶، پهپاد کرار و... از دستاوردهای مهم دفاعی و نظامی ایران اسلامی از دفاع مقدس تاکنون است. رئیس پیشین سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «پهپادهای ایرانی تهدیدی راهبردی‌اند که توازن قدرت را در سطح بالایی بر هم‌ زده‌اند!» تحلیلگران در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا هم اذعان می‌کنند: «چطور ایران از یک بازیگر پهپادی منطقه‌ای در خاورمیانه، به یک بازیگر سطح جهانی رسیده است.» باید گفت، بومی‌شدن صنعت بسیار مهم نظامی و خودکفا شدن در تجهیزات دفاعی، نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که درصدد تحقیر ملت و تضعیف روحیه کار و امید در کشور بودند. امروز ایران به رتبه‌های بالایی در ساخت سلاح و تجهیزات نظامی رسیده است و این همه از برکت انقلاب و دفاع مقدس و تحریم‌های نظامی دشمن علیه ایران است که تصور می‌کردند، می‌توانند ایران اسلامی را تجزیه و نابود کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات