بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۱۱۴۱

مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متوقف نشده است

محمد بن سلمان، ولیعهد و رهبر واقعی پادشاهی سعودی، توافق بر سر ائتلاف دفاعی با ایالات متحده آمریکا را مهم‌ترین عنصر در زمینه مذاکرات با دولت بایدن در مورد عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌داند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

همزمان با مسیر متزلزل عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، محافل رسانه‌ای اسرائیلی فاش کردند که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در حال مذاکره برای ایجاد یک اتحاد دفاعی مشابه اتحاد بین ایالات متحده آمریکا و کشور‌های شرق آسیا هستند. خواست ضمانت‌های امنیتی معتبر از شروط اصلی محمد بن سلمان برای عادی‌سازی بوده است. وی همچنین خواهان یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی است. امری که حساسیت و نگرانی سران و مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را برانگیخته کرده است.

ایتامار آیچنر، خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت، فاش کرد که «مقامات آمریکایی و سعودی درباره تشکیل یک ائتلاف دفاعی مشابه توافقنامه‌های امنیتی منعقد شده بین ایالات متحده آمریکا و متحدان شرقی‌اش یعنی ژاپن و کره جنوبی گفتگو کردند. این اقدام به عنوان بخشی از تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل است.

براساس چنین توافقی، ایالات متحده آمریکا متعهد می‌شود در صورت هرگونه حمله به پادشاهی در منطقه یا سرزمین سعودی، به عربستان کمک نظامی کند. برای اولین بار است که اعلام می‌شود «مدل اتحاد دفاعی مورد بحث کشورها، توافق‌نامه‌های آسیای شرقی است که قوی‌ترین توافق‌نامه‌هایی است که آمریکا خارج از اتحاد با کشور‌های اروپایی دارد.»

به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا؛ محمد بن سلمان، ولیعهد و رهبر واقعی پادشاهی سعودی، توافق بر سر ائتلاف دفاعی با ایالات متحده آمریکا را مهم‌ترین عنصر در زمینه مذاکرات با دولت بایدن در مورد عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌داند.

مقامات سعودی ادعا می‌کنند که «اتحاد دفاعی قوی به جلوگیری از حملات احتمالی «ایران» کمک می‌کند، اگرچه آن‌ها اخیرا روابط دیپلماتیک خود را تجدید کرده‌اند. اگر آمریکایی‌ها با پادشاهی عربستان بر سر یک اتحاد دفاعی مشابه اتحاد با متحدان خود در شرق آسیا به توافق برسند، احتمالاً این توافق در کنگره با مخالفت روبرو شود.

گزارش‌هایی مبنی بر شکل‌گیری یک اتحاد دفاعی بر اساس مدل آسیایی در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و اندکی پس از سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد که طی آن وی به تلاش‌ها برای رسیدن به عادی‌سازی اشاره کرد.

آیال اربید، خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی فاش کرد که وزرای خارجه عربستان سعودی، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، مصر و اردن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کردند. براساس این گزارش فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در این دیدار گفت که صلح بدون پایان دادن به اشغالگری و بدون برآورده شدن خواسته‌های فلسطینی‌ها برای آزادی و تشکیل کشور مستقل فلسطین براساس راه‌حل دو کشوری، وجود نخواهد داشت. وی در این دیدار تاکید داشت که باید راه‌حل دو کشوری مجدداً به خط مقدم بازگردد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت مدعی شد: «ایالات متحده آمریکا همچنان تایید می‌کند که مذاکرات برای عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان ادامه دارد و آنچه تعلیق مذاکرات عادی‌سازی در برخی از گزارش‌ها آمده است را تکذیب کرد. با این ادعا که علیرغم مخالفت دولت نتانیاهو با هرگونه نشان دادن ژست حسن نیت به فلسطینی‌ها در چارچوب این توافق، ایالات متحده آمریکا به ترویج یکپارچگی منطقه‌ای اسرائیل و توافق عاد‌ی‌سازی متعهد است و مشتاقانه منتظر گفتگو‌های بیشتر است.»

به نقل از کارن الیوت هاوس، سردبیر سابق وال استریت ژورنال؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون دو بار مخفیانه ملاقات کرده‌اند. این خبرنگار مدعی شده است که «منابع در پادشاهی، ایالات متحده و اسرائیل به توانایی دیپلمات‌هایشان برای شکستن قوانین، و اینکه هدف مشترک آن‌ها رسیدن به توافق تا ژانویه قبل از شروع انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است، اطمینان دارند.»

وی افزود: «آنچه ممکن است مانع از تکمیل توافق عادی‌سازی عربستان سعودی و اسرائیل شود، فهرست خواسته‌های «غیرواقع بینانه» ارائه شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین است، از جمله درخواست برای انتقال بخش‌هایی از کرانه باختری تحت کنترل کامل اسرائیل (منطقه C) به تشکیلات خودگردان فلسطین و توقف کامل گسترش شهرک‌ها می‌باشد.»

نتیجه‌گیری اسرائیل از صحبت‌های روزافزون در مورد تکمیل توافق عادی‌سازی با عربستان این است که این توافق هسته مرکزی در امنیت داخلی اسرائیل تلقی می‌شود و اثرات مثبت بلندمدتی بر آن خواهد داشت. با این حال، اگر این توافق شامل توسعه قابلیت‌های لازم برای ایجاد چرخه کامل سوخت هسته‌ای در پادشاهی سعودی باشد، خطرات و تهدیدات علیه امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی به شیوه چشمگیری افزایش پیدا خواهند کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات