صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۱۱۸۷

جنگ داخلی در کمین

رئیس شورای حاکمیتی سودان دستور انحلال نیروهای واکنش سریع این کشور را داد. این در حالی است که «عبدالفتاح البرهان» برای اولین بار پس از آغاز بحران در کشورش، سفرهای خارجی خود به کشورهای منطقه را آغاز کرده است و به نظر می‌رسد در حال تدارک دیدن شرایطی برای کسب حمایت خارجی در جهت افزایش حملات ارتش به نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع است. دبیرکل اتحادیه عرب نیز هفته گذشته تأکید کرد، سودان به وضعیت جنگ داخلی فراگیر نزدیک می‌شود.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در نشست شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه گفت: «بحران در سودان ادامه دارد و هزینه سنگینی را بر جای می‌گذارد و فراتر از چیزی است که مردم سودان تاب تحمل آن را دارند.» وی افزود: «با ادامه جنگ در شهرهای سودان، تعداد کسانی که خانه‌های خود را رها می‌کنند، بیشتر می‌شود و زندگی برای مردم غیرممکن خواهد شد. سودان بیشتر به وضعیت جنگ داخلی فراگیر نزدیک می‌شود.»
آمریکا نیز دقیقاً در همان روزی که البرهان دستور انحلال نیروهای پشتیبانی سریع در سودان را صادر کرد، تحریم‌هایی علیه مقامات ارشد نیروهای پشتیبانی سریع سودان به‌دلیل نقض حقوق بشر، از جمله قتل فرماندار دارفور غربی اعلام‌ کرد. این اقدامات نشان‌ می‌دهد، هماهنگی‌ای بین مقامات ارتش سودان و آمریکا صورت گرفته
است.
در همین حال، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان در ادامه گفت: «تا آخرین سرباز و تا زمانی که دموکراسی را برای همه سودانی‌ها به ارمغان بیاوریم، از سودان و از خودمان دفاع خواهیم کرد.» این اقدامات و صحبت‌ها نشان ‌می‌دهد، به‌احتمال ‌زیاد سودان در روزهای آینده شاهد تشدید تنش‌ها بین نیروهای دو طرف خواهد بود و درگیری‌ها این کشور را به‌ سمت جنگ داخلی مرگباری هدایت خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات