صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۱۸۸

علیه دیکتاتوری

اعتراض‌ها به طرح دولت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر ممنوعیت پوشش اسلامی (عبا برای دختران و قمیص برای پسران) در مدارس این کشور، افزون بر سیاستمداران و دانش‌آموزان، معلمان را نیز خشمگین کرده و به صف معترضان و اعتصاب‌کنندگان کشانده‌ است.
«گابریل اتل» وزیر آموزش ملی و جوانان فرانسه دوشنبه هفته گذشته ‌بود که خبر ممنوعیت پوشش اسلامی را در مدارس این کشور اعلام ‌کرد و این تصمیم را در راستای سیاست سکولاریسم در فرانسه برشمرد. این سیاست در همان گام نخست به‌شدت با انتقاد برخی سیاستمداران فرانسه، به‌ویژه در بین احزاب چپ مواجه شد و افرادی، همچون «ژان لوک ملانشون» و دیگر اعضای ارشد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، نسبت به این موضوع به‌شدت موضع‌گیری کردند.
کاربران فرانسوی فضای مجازی نیز در واکنش به ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور که از هفته گذشته با بازگشایی مدارس با شدت و نظارت بالایی اجرا شد، انتقاد خود را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده و هشتگ «عبا» (abayas#) را در همان ساعات نخست بازگشایی مدارس، ترند شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) کردند.
در این بین، سخنان جنجالی رئیس‌جمهور فرانسه که در آن موضوع ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور را ضروری دانست و یادآوری کرد که نباید فراموش کنیم در کشور ما «ساموئل پتی» یک معلم تاریخ به‌دست یک افراطی کشته شده‌ است، موج جدیدی از خشم سیاستمداران این کشور را به‌همراه داشت و معترضان ایجاد ارتباط بین این دو موضوع را غیرقابل قبول ارزیابی کردند. سرپیچی صدها دانش‌آموز فرانسوی از سیاست ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور به اینجا نیز ختم نشد و چهارشنبه گذشته، جمعی از معلمان نیز به صف مخالفان این طرح پیوستند و صدای اعتراض خود را به گوش دولت مکرون رساندند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات