صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۸۶

الگوی نبرد در جنگ نرم

پایگاه بصیرت / سعید پورملائی هریس

نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری تا زمان حال با بحران‌ها و حملات فراوانی چه از سوی معاندان و دشمنان داخلی و چه از سوی مستکبران خارجی روبه‌رو بوده است. شاید اوج این مسئله را بتوان در جنگ هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ایران دید که مهم‌ترین ابرقدرت‌های دنیا برای درهم کوبیدن ایران با هم بسیج شدند، اما در نهایت راه به جایی نبردند.
پس از جنگ تحمیلی نیز این تهدیدها ادامه داشت و گاه با شدت بالاتری امکان ایجاد یک درگیری نظامی علیه کشورمان مطرح می‌شد. با این حال، به شهادت دشمنان و دوستان، امروز توان بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای رسیده است که هیچ یک از دشمنان داخلی و خارجی توان ماجراجویی نظامی دیگر علیه ایران را ندارند و می‌دانند پاسخ ایران بسیار پیچیده و دندان‌شکن خواهد بود.
کما اینکه در جریان ترور شهید قاسم سلیمانی برای اولین بار یک پایگاه نظامی آمریکا به وسیله موشک‌های ایران هدف قرار گرفت و آمریکا نیز کوچک‌ترین واکنشی در مقابل آن نشان نداد؛ از این ‌رو می‌توان گفت، جز برخی اقدامات ایضایی، دشمنان کشورمان توان هیچ‌گونه درگیری سخت با ایران را ندارند.
با این حال، نکته اصلی و مهم اینجاست که درگیری‌ها به سمت جنگ نرم و تأثیرگذاری بر افکار مردم و جوانان تغییر پیدا کرده است. سال‌هاست که دنیای استکبار با استفاده از عوامل داخلی خود در تلاش است تا با استحاله فرهنگ و پشتوانه فرهنگی ایران، توان مقاومت کشورمان را نیز به طور کامل تحلیل ببرد.
بازتاب این راهبرد را می‌توان در ده‌ها شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای و حجم عظیم تبلیغات در فضای مجازی برای دلسرد کردن مردم و جوانان ایران عزیز شاهد بود. طبیعی است که در این شرایط نمی‌توان تنها با استفاده از الزامات برخورد سخت وارد میدان شد. در دوران هوش مصنوعی و اینترنت ماهواره‌ای باید به دنبال راه‌های جدید و دقیق، به ویژه درباره جهاد تبیین بود.
در حقیقت، اگر در دوران دفاع مقدس رزمندگان و مجاهدان آن روز در میدان نبرد سخت با ابزار و ادوات نظامی تکنیک‌های دفاع و جمله را فراگرفتند و از حقیقت انقلاب اسلامی دفاع کردند، امروز مجاهدان دفاع مقدس باید در میدان جنگ نرم با عقلانیت، استدلال و اخلاق یک بار دیگر از حقیقت انقلاب اسلامی دفاع کنند و هجمه‌های عملیاتی دشمن را ناکام بگذارند.
خوشبختانه، حضور دولت حجت‌الاسلام رئیسی در عرصه خدمت‌رسانی به مردم فرصتی است تا بسیاری از ضعف‌ها و مشکلات موجود در این حوزه پوشش داده شود و از تجارت قبلی نیز برای نبرد در این عرصه هر چه بیشتر بهره برده شود.
واقعیت آن است که در سال‌های آینده دشمن دقیقاً از همین جبهه به سمت ایران اسلامی هجوم خواهد آورد و تجارب یک سال گذشته نیز نشان داده است باید در این زمینه هوشیار باشیم. دولت سیزدهم نیز با اتکا به تجربه خود در حوزه خدمت‌رسانی به مردم می‌تواند پشتیبان تمام عیار جهادگران جبهه نرم باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات