صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۵۲۸
سردار سلامی فرمانده کل سپاه در همایش «یادها و نام‌ها» مطرح کرد

دفاعی به وسعت ‌روز عاشورا

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

پنجمین همایش «یادها و نام‌ها» به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور جمعی از فرماندهان لشکرها، تیپ‌ها، قرارگاه‌ها، گردان‌های رزمی و فرماندهان و مسئولان و پیشکسوتان دفاع مقدس در مجموعه «پنج آذر» سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. در این مراسم آنچه بسیار مشهود بود، سن پیشکسوتان دفاع مقدس و لزوم انتقال دقیق معارف از این نسل به نسل‌های جدید است؛ موضوعی که امام جامعه با صد برابر شدن آثار این حوزه آن را مطالبه کردند.

یک خبر و طنین الله‌اکبر

در این مراسم سردار سلامی، سخنران اصلی مراسم، در ابتدای سخنان خود از یک رویداد مهم خبر داد و بانگ الله‌اکبر در میان حضار طنین‌انداز شد. وی با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز سومین ماهواره سپاه به فضا گفت: «صبح امروز ماهواره تصویربرداری نجم (نور 3) با ماهواره‌بر ایرانی قاصد به مدار 450 کیلومتری زمین با موفقیت پرتاب شد.» در ادامه سردار سلامی با اشاره به اینکه دفاع مقدس گزینه‌های نظامی روی میز دشمن را باطل کرد، گفت: «دفاع مقدس در مجموعه جنگ‌های‌ متعارف و معمول جهان، بی‌نظیر است. دفاع مقدس گزینه‌های نظامی روی میز دشمن را باطل کرد؛ لذا امروز هیچ قدرتی حتی فکر حمله نظامی به ایران را هم در سر نمی‌پروراند. اگر دفاع مقدس نبود، در نبرد با آمریکا هم پیروز نمی‌شدیم، وقتی عاشورا به زمان حال منتقل شد، قلب‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را مطمئن، گام‌ها را مستحکم و بازوان را قوی‌ کرد و بدین شکل دفاع مقدس شکل گرفت و پیروز شد. این جنگ در دوران طفولیت یک نظام که رهبر و امام آن یک جنگ خارجی را با آن وسعت تجربه نکرده و فرصت سازمان‌دهی قدرت دفاع را پیدا نکرده بود، آغاز و ملت ایران با تهاجم جهانی مواجه شد؛ ذوق‌زدگی دشمن برای در هم شکستن انقلابی که طلوع کرده تا تمدن مبتذل غرب در شرق زمین طلوع کند، ساده نیست؛ برای همین دفاع مقدس یک قطعه متوقف‌ شده در تاریخ نیست که فقط بتوانیم افتخارات را برای آن دوران بدانیم. عده‌ای می‌خواهند جوانان ما را از تاریخ خود جدا کنند. دفاع‌ مقدس منبع قدرت و الهام‌بخش، نسخه معیار و الگوی موفق است و همیشه ما را نگه می‌دارد. دفاع مقدس دانشگاه اقتدار ماست و بنابراین نباید فکر کنیم که کهنه شده است. آنچه پیشکسوتان دفاع مقدس در قالب رمان، داستان و تاریخ شفاهی بیان می‌کنند، صرفاً نوشتن داستان و رمان یا بیان خاطره نیست. ما قبل از انقلاب به قهرمان افسانه‌ای شاهنامه متصل می‌شدیم، اما اکنون رستم‌های واقعی داریم که هر یک تجلی واقعی مکتب ما هستند.» اما تعبیر حکیمانه فرمانده کل سپاه در رابطه با دفاع مقدس و عاشورا هم زیبا بود، وی هشت سال دفاع مقدس را برابر همان نیمروز عاشورا دانست که خداوند به اندازه وسعت و شرح صدر مردم ایران آن ابتلائاتی را که در یک نیمروز بر سیدالشهداء(ع) گذشت، طی هشت سال بر ما فرود آورد تا ما هم به اندازه ظرفیت خود آزمون شویم.»

راهکار مؤثر مرکز اسناد

در این مراسم طبق آیین هر ساله سردار دکتر علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس میزبان اصلی برنامه، ضمن خوشامدگویی به همه حضار، درباره اقدامات و فعالیت‌های یک ‌سال گذشته این مرکز گزارشی ارائه داد و در ادامه به برنامه‌های پیش رو اشاره کرد. سردار نائینی در سخنرانی خود به نکته‌ای مهم اشاره کرد که همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید ویژه‌ای دارند: «دشمن با جنگ روایت‌ها تاریخ هویت‌ساز ما را هدف قرار داده است.» مشاور فرمانده کل سپاه بیان کرد: «دشمنان در جنگ روایت، با تحریف و روایت‌سازی جعلی، داشته‌‏های تاریخی هویت‌‏ساز را در نسل جوان هدف قرار داده‌اند. راهبرد مؤثر برای جلوگیری از دو خطر تحریف و فراموشی و مقابله با جنگ روایت و پاسداشت ذخیره تاریخی دفاع مقدس، همان کار نهضتی و 100 برابری مورد انتظار رهبر معظم انقلاب ‌اسلامی است. در این راستا مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هم بی‌وقفه تلاش خود را خواهد کرد تا در تمامی حوزه‌های فعالیت خود، با همت و تلاش جهادگرانه نیروها و پژوهشگرانی که با این مرکز همکاری دارند، به انتشار حداکثری دست بزند.»

رونمایی از دو اثر جدید

رونمایی از دو اثر جدید انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از بخش‌های دیگر این مراسم بود. کتاب‌های «روشنایی بدر» زندگی‌نامه سردار شهید اسماعیل دقایقی و «سربلند میدان» زندگی‌نامه سردار شهید سیدمحمد حجازی دو اثر جدیدی بود که با حضور خانواده محترم این دو شهید گرانقدر و همچنین با حضور نویسندگان آنها رونمایی شد. همچنین تکریم و تجلیل از 11 خانواده سرداران سپاه که سپاه پاسداران امسال از نعمت وجودشان محروم شده است، با حضور سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه صورت گرفت. خانواده سرداران حسین خالقی، محمدباقر رنجبر، قاسم محمدی، محمد خدابخش، عليرضا صفارزاده، سیدعلی صنیع‌خانی، عباس حقگو، سیدحسن نصیری، محمد کبکانیان، علی‌اکبر میرغفاری و هادی تجلی.

پنجمین همایش

در بخش دیگر از این مراسم از دو فرمانده سپاه پاسداران، سردار سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی، فرمانده لشکر خط‌شکن ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس و سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از فرماندهان لشکر ۲۱ امام رضا(ع) در دوران دفاع مقدس که سال‌ها مجاهدت کرده‌اند و از تلاش برای دفاع از میهن دست نکشیده‌اند، به‌ منزله فرماندهان شاخص در پنجمین همایش «یادها و نام‌ها» تجلیل شد. همچنین از بیش از 45 فرمانده و مسئول در دوران دفاع مقدس که برای تدوین آثار تاریخ شفاهی همکاری داشتند، تجلیل شد. فرماندهانی که شاید گرد سفیدی بر چهره‌شان نشسته است؛ اما دل‌شان همچنان جوان است و جان‌شان را برای ملت و خاک میهن نثار می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات