صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۵۳۸

سرطان و تغذیه

پایگاه بصیرت / حسنا عبدی

همیشه تغذیه امر مهمی بوده است، اما در بیماری‌ای، مانند سرطان که باید تحت درمان قرار بگیرد، تغذیه مناسب جایگاه ویژه‌ای دارد. این بیماری و طول درمان آن ممکن است روی اشتهای بیماران اثر بگذارد. در نتیجه همواره این عزیزان باید به فکر حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن خود باشند. متأسفانه، بیماری سرطان به دلیل شیمی درمانی و خود بیماری سیستم ایمنی را دچار ضعف می‌کند.
با تغذیه مناسب و مفید و البته تحت نظر دکتر متخصص می‌توان کسالت و خستگی را تا حدی کاهش داد.
اما رژیم غذایی باید شامل چربی‌های سالم، غلات کامل، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها و همچنین پروتئین‌ها باشد. از جمله کربوهیدرات‌های سالم گندم کامل، جو و سبوس هستند که برای بدن فواید بسیاری دارند.
ویتامین‌ها و مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند و التهابات را کاهش می‌دهند. البته در تقویت ایمنی بدن ویتامین D بسیار کارساز است و خطر کمبود تراکم استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.
چربی‌های سالم و طبیعی، مانند روغن گردو و زیتون هستند. سبزیجات و لبنیات کم چرب هم بسیار عالی‌اند. در روزهای شیمی‌درمانی، آبمیوه‌های طبیعی هم مفید هستند.
تغذیه‌ای که برای این بیماری نامناسب است، استفاده از غذاهای فرآوری شده و غذاهای حاوی روغن‌های هیدروژنه است.
همچنین، گوشت‌های چرب، آرد سفید و کربوهیدرات فرآوری شده، سس مایونز، سوسیس و... بسیار مضرند. مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده نیز باید محدود شود. دو تا چهار ساعت پس از شیمی درمانی، از مصرف غذاهای سنگین خودداری شود. به هر حال، غذاهای سنگین و بسیار چرب ممکن است حالت تهوع را افزایش بدهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات