گروه سیاسی: در شرایطی که چهرههای شاخص دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب در میان توصیههای بزرگان مبنی بر حفظ فضای سالم انتخاباتی به تدریج به مراکز ثبتنام انتخابات میان دورهیی خبرگان و مجلس هشتم مراجعه کردهاند اما این اصولگرایان هستند که در همایشهای گوناگون حمله به اصلاحطلبان را در دستور کار قرار دادهاند و از تریبونهای رسمی و غیررسمی در اختیارشان درخواست ردصلاحیت رقبای خود را مطرح میکنند. هنوز از حملات تند غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم به رقبای اصلاحطلبش چند روزی بیشتر نمیگذرد که همایش هماندیشی بانوان جبهه متحد اصولگرایان هم به تریبون دیگری برای حملات شدیداللحن اصولگرایان به اصلاحطلبان تبدیل شد. این حملات در شرایطی صورت گرفت که مقامات دولتی از جمله محمود احمدینژاد و محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد هم فاز دیگر را در حملات شدید به اصلاحطلبان و رسانههای گروهی منتقد کلید زدند. حملات یاد شده در شرایطی سازمانیافته است که به اعتقاد جناح اصلاحطلب شانس پیروزی آنان بیش از رقیب (اصولگرایان) است چرا که اصولگرایان در تحقق شعارهای انتخاباتی خود از جمله بهبود اوضاع اقتصادی و مباحث سیاست خارجی ناکام ماندهاند. به اعتقاد اصلاحطلبان در چنین شرایطی اگر شورای نگهبان به ردصلاحیت گسترده رقبای اصولگرایان اقدام نکند و در عین حال زمینه برای حضور و مشارکت بالای مردمی فراهم باشد شانس پیروزی اصلاحطلبان بیش از اصولگرایان است. ظاهراً اصولگرایان هم این استدلال را قبول دارند. از این رو آیتالله احمد جنتی دبیر بانفوذ شورای نگهبان صراحتاً اعلام کرد در تعیین صلاحیتها اصل را بر برائت نمیداند. وی دیروز در اظهارنظر انتخاباتی دیگری هم حضور مردم در انتخابات را اجباری ندانست. با این وجود تمام ماجرا به این مباحث ختم نمیشود چرا که اصلاحطلبان برای خنثیسازی استراتژی ردصلاحیتها سیاست به میان آوردن چهرههای شاخص را در دستور کار قرار دادهاند، اما ظاهراً این سیاست چندان به مذاق اصولگرایان خوش نیامده است و اینک آنان با تمام وجود به میدان آمدهاند تا با وارد کردن اتهام به کلیت جناح اصلاحطلب زمینهساز ردصلاحیت گسترده آنان شوند. نشست هم اندیشی بانوان جبهه متحد هم تازهترین اقدام اصولگرایان در این راستا به شمار میآید. آنجا که الیاس نادران یکی از مخالفان سرشناس اصلاحطلبان اتهامات سنگینی را بر زبان آورد و طی سخنانی گفت: بعد از 2 خرداد 76، گرایشهای خارج از نظام که اعتقادی به نظام دینی نداشتند به حاکمیت نفوذ کردند که تبلور عینی و اوج آن در مجلس ششم بروز کرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرحها، لوایح، نطقهای پیش از دستور و مجموعه اقدامات مجلس ششم بر محور تقویت آرمانهای انقلاب و بنیانهای نظام نبود، خاطرنشان ساخت: مجموعه اقدامات مجلس ششم بر محور استحاله حاکمیت و مبانی حقوقی نظام در نظام بینالملل و همچنین رفع اثر کردن از مشخصههای دارای علائم انقلاب اسلامی بود. نادران افزود: حذف معاونت پرورشی در آموزش و پروش، حذف گزینشها، پیوستن به کنوانسیونهای مختلفی که تعارضات مبنایی با اصول دینی ما داشت و... مجموعه اقداماتی بودند که در مسیر پیش روی مجلس ششم شکل میگرفت. وی با بیان اینکه خط تعارض موجود میان تفکر دینی و تفکرهای غیردینی که هیچ وقت در حاکمیت سهمینداشتند، در مجلس ششم به داخل حاکمیت وارد شدند، تصریح کرد: اصرار بر عرفی کردن قوانین و مقررات و چرخش از التزام به احکام دینی به سمت احکامی که عرفی کردن آنها در محور قرار داشت، طبیعتاً با بازتابهای مختلفی روبهرو بود. به گزارش فارس عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم با تاکید بر اینکه طراحان، مدیران و موثرین جناح دوم خرداد در اکثریت مجلس ششم، برای استحاله نظام از درون از هیچ اقدامی فروگذار نکردند، به شعار هم پیوندی با اقتصاد جهان به عنوان شعار در نظر گرفته شده از سوی مجلس ششم برای برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و افزود: این هم پیوندی به این معناست که همه لوازم هضم شدن در اقتصاد جهانی چه در عرصه سیاسی، چه در عرصه اجتماعی و چه در عرصه اقتصادی را در داخل فراهم کنیم. نادران افزود: به همین دلیل بود که در مجلس ششم بهرغم امتیازات مهمی که دستیابی به چرخه سوخت و فناوری هستهیی در عرصههای اقتصادی، صنعتی و حوزههای پزشکی، کشاورزی و... داشت، از طریق فشار بر هیات مذاکرهکننده ایران برای کوتاه آمدن، پذیرش تعلیق و سپس پذیرش پروتکل الحاقی، مسیری را طراحی کردند که نظام را به نقطهیی برسانند که از این حق مسلم ملت ایران چشمپوشی کند.
وی با بیان اینکه امضای پروتکل الحاقی این امکان را میدهد که در هر زمانی، به هر دلیلی و با اطلاع یا بدون اطلاع قبلی هر نقطهیی را تفتیش کنند، تاکید کرد: این حد از ذلت با این هدف انجام گرفت که ما را در برابر نظام سلطه خاضع کرده و به زانو درآورند. نادران با اشاره به نگارش نامهیی از سوی مجلس ششم برای امضای پروتکل الحاقی تاکید کرد: در مجلس ششم نامهیی را به صورت دسته جمعی تهیه کرده و اصرار داشتند امضا را به حدی برسانند که در تریبون مجلس قرائت شود و در این نامه با جسارت تمام توصیه کردند که پروتکل الحاقی را امضا کنید و ملت را از تهدیدات نجات بدهید. وی با تاکید بر اینکه باید در عرصه سیاسی کشور مراقب باشیم که مردم آگاهانه تصمیم گرفته و به شعارهای غیرواقعی یا به ظاهر جذاب که انحرافات اساسی پشت آنها خوابیده است روی نیاورند، خاطرنشان کرد: در عرصه رویارویی ایران با سلطه جهانی، افزایش قیمت کالاها و...به اقتصاد ملی فشار آورده و تحریمها نیز مزید بر علت میشود که این طبیعی است اما اینها هزینههایی نیست که مردم به خاطر آنها از اعتقادات و حکومت دینی، آرمانها و مصالح ملی دست بردارند. علیرضا زاکانی عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان سخنران دیگر این نشست بود که حملات سنگینی را علیه اصلاحطلبان مطرح کرد: وی نیز مانند الیاس نادران با اشاره به عملکرد مجلس ششم گفت: مجلس ششم در راستای گفتمان توسعه سیاسی حاکم بر کشور در دوره گذشته به دنبال این بود که با بسط آزادیها فضایی را ایجاد کند که مشارکت حداکثری مردم را به عنوان پشتوانههای اساسی حاکمیتی برای خود داشته باشد. زاکانی با بیان اینکه یادمان نرفته است که تبدیل معاند به مخالف و انتقال مخالفین به دایره همراهان سرلوحه شعارهای آنها بود، گفت: اما با مروری به مجلس ششم میبینیم که هیچ کدام از این شعارها مورد توجه قرار نگرفت و حتی کوچکترین حقی را هم برای مخالفین خود قائل نبودند چه برسد به اینکه اجازه فعالیت به آنها نیز بدهند. نماینده تهران در مجلس هفتم ادامه داد: اتفاق بدی که در این دوران افتاد این بود که معاندین مانند نهضت آزادی و جبهه ملی و.... که باید تبدیل به مخالفین و سپس همراهان میشدند، به یار همراه آنها تبدیل شدند و مخالفین سیاسی به نامحرمان تبدیل شدند که این اتفاق، اتفاق کوچکی نبود. نماینده تهران با بیان اینکه عناصر نادرست مجلس ششم به دنبال تک پاره کردن نظام بودند، اظهار داشت: آنها معتقد بودند که از دو رکن و پایه نظام جمهوری اسلامی یعنی جمهوریت و اسلامی ت، باید یکی قربانی شود و میگفتند باید اسلامی ت را قربانی جمهوریت کرد. زاکانی با اشاره به اینکه طیف غالب مجلس ششم برای قربانی کردن اسلامی ت نظام، فتح سنگر به سنگر را ابداع کرده بودند، گفت: اگر شیوههای نظارتی مجلس ششم را بررسی کنیم متوجه میشویم که کلیه اقدامات نظارتی آنها در خصوص نهادهای زیر نظر رهبری بود. عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به برخی اقدامات مجلس ششم در حوزه منافع ملی گفت: تلاش مجلس ششم در خصوص فناوری هستهیی به سمتی بود که با یک طرح سه فوریتی، تمام داشتههای ملی را به ثمن بخس بفروشد، اما اولین مصوبه مجلس هفتم در خصوص موضوع هستهیی، الزام دولت به غنیسازی با 238 امضا است که افتخار بزرگی برای مجلس هفتم محسوب میشود. زاکانی با اشاره به نطق احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم و اتهامزنی وی به نظام جمهوری اسلامی از تریبون مجلس خاطرنشان ساخت: نطق شیرزاد به گونهیی بود که رئیس مجلس به او گفت: اگر رادیو اسرائیل میخواست در مورد ایران بیانیه صادر کند نمیتوانست به این نحو صحبت کند. وی افزود: اما مجلس هفتم عکس این رفتارها، صدای ملت را در برابر زیادهخواهان منتقل کرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصن برخی نمایندگان مجلس ششم اظهار داشت: آنها اعلام میداشتند که ما خواستار تعلیق انتخابات هستیم و آمریکا نیز دقیقاً همین را میگفت در حالی که مقام معظم رهبری اصرار داشتند انتخابات در موعد خودش برگزار شود. زاکانی با اشاره به اینکه مجلس ششم نمایانگر گفتمان متعلق به خودش است، اظهار داشت: ظهور آن گفتمان در هر دورهیی همانا موجب ظهور مجلس ششم دیگر یا حتی افراطیتر خواهد بود و ما شاهد هستیم که عدهیی از کرده خود مبنی بر عبور از چارچوبها پشیمان هستند و در مقابل عده دیگر از این نظر پشیمان هستند که چرا دیر شروع کرده و کار را تمام نکردند و ابراز میدارند که اگر دوباره موفق شویم از همان روز اول کارهای خود را شروع خواهیم کرد. وی همچنین با اشاره به عملکرد مجلس ششم در بحث اصلاح قانون مطبوعات گفت: میخواستند با اصلاح قانون مطبوعات، فضا را برای برخی مطبوعات که پایگاه دشمن بودند، باز کنند.